تاریخ انتشار: 1398/11/30 13:05
کد خبر: 70336

بدهی وحشتناک در انتظار آبی ها

عدم پرداخت مطالبات بازیکنان و مربیان خارجی پیشین باشگاه استقلال تبعاتی را برای این باشگاه به دنبال خواهد داشت که طی هفته‌های آتی سر و صدای آن بلند خواهد شد.
بدهی وحشتناک در انتظار آبی ها

باشگاه استقلال طی سال‌های اخیر با پرونده شکایت مربیان و بازیکنان خارجی زیادی روبه‌رو بوده و پس از تهدیدهای فیفا، به سختی توانسته است مطالبات آنها را پرداخت کند. نمونه آخر پرونده شکایت پروپیچ بود که تمام مسئولان فوتبالی پای کار آمدند و حتی پای سفیر ایران در کرواسی نیز به این ماجرا باز شد. باشگاه استقلال تقریباً در هیچ پرونده‌ای پیروز نبوده است و به دلیل سهل‌انگاری در پرداخت مطالبات یا فسخ قرارداد، مجبور شده پول‌های بی‌جهتی به خارجی‌ها بپردازد.

فرهاد مجیدی، سرمربی استقلال نیز پیش از آغاز بازی‌های مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا در اظهاراتی به انتقاد از عملکرد مدیران استقلال در سال‌های گذشته و حال پرداخت و گفت: «از کجا می‌خواهید شکایت‌ها و طلب‌های بویان، شفر، استراماچونی، باشگاه پاختاکور و ... را پرداخت کنید؟ آیا هوادار می‌داند که شما چند میلیون دلار بدهی کمرشکن در فیفا دارید؟ بودجه 750 هزار یورویی استراماچونی که به وکیل او قولش را داده بودند، کجاست؟». (لینک این گفت‌وگو را اینجا مشاهده کنید)

بررسی شکایت مربیان و بازیکنان خارجی استقلال نشان می‌دهد که باشگاه استقلال در آینده نزدیک با پرونده‌های زیادی روبه‌رو خواهد شد که می‌تواند تبعات سنگین و فاجعه‌باری در پی داشته باشد. در همین زمینه، به بررسی تمام شکایت‌ها پرداخته‌ایم.

بویان نایدونف

این بازیکن مقدونیه‌ای یکی از بدترین خریدهای استقلال بود. او در زمان وینفرد شفر و همراه مامه تیام به جمع آبی‌پوشان پیوست. بویان در همان اوایل حضورش در ایران مصدوم شد و دو ماهی دور از میادین بود. او طی نیم‌فصل حضور در استقلال در حد یک بازیکن متوسط هم نشان نداد و در نهایت مسئولان وقت استقلال از شفر خواستند قید این بازیکن را بزند. در آن مقطع، می‌توانستند با مبلغ 30 هزار دلار با بویان توافق کرده و قراردادش را فسخ کنند، اما مطابق معمول این اتفاق نیفتاد و اکنون بازیکن مقدونیه‌ای خواهان 300 هزار دلار از قرارداد فصلی شده که برای استقلال بازی نکرده است. باشگاه استقلال نیز پاسخ شکایت فیفا را داده و پرونده را به دادگاه ورزشی CAS‌ برده است. استقلالی‌ها اعتقاد دارند که بویان خودش برای فسخ قرارداد به ایران بازنگشته است و نباید طلبی از این باشگاه داشته باشد. هزینه‌های شکایت به دادگاه CAS‌ نیز از سوی استقلال پرداخت نشده و چند باری به این باشگاه بابت همین مسئله یادآوری شده است. ضمن اینکه هنوز رأی پرونده بویان اعلام نشده است.

سرور جپاروف

سرور جپاروف ازبکستانی در نیم‌فصل لیگ پانزدهم و زمان سرمربیگری علیرضا منصوریان به استقلال پیوست، اما چون باشگاه از نقل‌وانتقالات محروم بود، راهی سپاهان شد. پس از پایان فصل، جپاروف به استقلال بازگشت و فصل خوبی را با این تیم سپری کرد. حدود دو فصل از جدایی جپاروف می‌گذرد و هنوز مطالباتش از سوی استقلال پرداخت نشده است. این بازیکن نیز به فدراسیون جهانی فوتبال شکایت کرده و فیفا در نامه‌ای به باشگاه استقلال اعلام کرده است که باید 90 هزار دلار به جپاروف پرداخت شود. رأی این پرونده اعلام شده است.

لئاندرو پادوانی

مدافع برزیلی پیشین استقلال که از لیگ چهاردهم به جمع آبی‌پوشان پیوست، در لیگ پانزدهم در یکی از دیدارهای استقلال (بازی مقابل فولاد خوزستان در اهواز) مصدوم و ویلچرنشین شد. این بازیکن که پس از چند سال هنوز نتوانسته به راحتی راه برود، از باشگاه طلب دارد. پادوانی نیز با وجود اینکه خیلی صبر کرد، در نهایت از استقلال به فیفا شکایت کرده که هنوز رأی این پرونده اعلام نشده است.

گادوین منشا

این مهاجم پرحاشیه نیجریه‌ای در نیم‌فصل لیگ هجدهم پس از حضور در لیست خروجی سرمربی کروات پرسپولیس، به استقلال آمد تا در کنار ایسما گونکالوس و پاتوسی مثلث خطرناکی بسازند، اما این بازیکن هم نتوانست کاری از پیش ببرد و با دعوا و حواشی زیادی از استقلال جدا شد. این بازیکن نیز چیزی در حدود 42 هزار دلار از استقلال طلب دارد و به فیفا شکایت کرده است. فیفا نیز از باشگاه استقلال خواسته مطالبات این بازیکن را پرداخت کند.

وینفرد شفر و دستیارانش

یکی از پرونده‌های عجیب، شکایت وینفرد شفر از استقلال است. او چند هفته مانده به پایان فصل گذشته با نامه باشگاه فعالیتش در استقلال متوقف شد و در نهایت نیز آندره‌آ استراماچونی برای فصل نوزدهم لیگ برتر جای او را گرفت. شفر به شکل ناراحت‌کننده‌ای از استقلال جدا شد، به طوری که از حضور او در یکی از جلسات تمرین جلوگیری شد. سرمربی آلمانی پیشین استقلال حقوق چند ماه پایانی خود را دریافت نکرده و قرارداد سال بعدی او نیز تعیین تکلیف نشد.

خیلی‌ها در آن مقطع نگران قرارداد یک میلیون دلاری شفر برای سال 2020 بودند، اما چون شفر به بن‌یاس امارات پیوست، ماجرا کمی پیچیده شد. ظاهراً طبق قانون، باشگاه استقلال باید دستمزد ماه‌های پایانی حضور شفر را بپردازد. برای فصل بعدی آن نیز مابه‌التفاوت قرارداد او با باشگاه‌های استقلال و بن‌یاس باید لحاظ شود، به طوری که اگر با باشگاه استقلال قرارداد یک میلیون دلاری داشته و سپس با بن‌یاس امارات قرارداد 700 هزار دلاری بسته باشد، باشگاه استقلال باید مابه‌التفاوت این دو قرارداد یعنی 300 هزار دلار را به شفر بپردازد.

ساشا پسر شفر، میگوئیل کولی، مربی جامائیکایی و مارتین فورکل آلمانی نیز که دستیاران شفر بودند، از باشگاه استقلال برای دریافت مطالبات‌شان شکایت کرده‌اند. قرارداد این سه نفر تا پایان فصل گذشته بوده و تنها خود شفر یک فصل دیگر قرارداد داشت. هنوز رأی شکایت این سه نفر نیز اعلام نشده است.

پاختاکور ازبکستان

این پرونده به انتقال ایسما گونکالوس ارتباط دارد. ظاهراً باشگاه استقلال باید مبلغ 125 هزار دلار برای حق انتقال به این باشگاه پرداخت می‌کرد و با وجود توافق با خودِ بازیکن برای فسخ قرارداد، هیچ پولی به پاختاکور پرداخت نشده است. باشگاه ازبکستانی چند بار به باشگاه استقلال نامه زده که نامه آخر تهدیدآمیز بوده و در آن تأکید شده است در صورت عدم پرداخت پول، به فیفا شکایت خواهند کرد. مسئولان استقلال نیز مهلت خواسته‌اند که این پول را پرداخت کنند که تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است.

استراماچونی و دستیارانش

هواداران استقلال خاطرات تلخ و شیرینی از حضور استراماچونی دارند. این مربی پس از ناکامی در چند دیدار ابتدای فصل، آبی‌پوشان را به صدر جدول برد، اما سرمربی ایتالیایی به یکباره به دلیل پرداخت نشدن حقوقش، بار و بندیل خود را جمع کرد و برای همیشه از ایران رفت. مسئولان استقلال مبلغ 160 هزار یورو به حساب این مربی واریز کردند، اما پس از یک ماه کشمکش در نهایت استراماچونی تصمیم خود برای عدم بازگشت به ایران را عملی کرد. ظاهراً در یکی از مذاکرات با وکیل استراماچونی، به او قول داده بودند که مطالبات کامل وی و دستیارانش پرداخت شود. استراماچونی نیز از طریق فیفا به استقلال هشدار داده است پول او باید کامل پرداخت شود. قرارداد سرمربی ایتالیایی برای هر فصل به همراه دستیارانش 750 هزار یورو بود!

فیفا تنها رأی چند پرونده را اعلام کرده است و در صورتی که رأی تمام پرونده‌ها اعلام شود، باشگاه استقلال با بدهی وحشتناکی روبه‌رو می‌شود که قطعاً پرداخت آن خارج از توان این باشگاه خواهد بود. اینها محصول مدیریت افرادی است که امروز بدون اینکه پاسخگو باشند، در بخش‌های دیگری مشغول به کار شده‌اند و تنها نگرانی آن برای هواداران میلیونی باقی مانده است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/2lowwk

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


کابوسی بزرگ برای استقلالی ها