تاریخ انتشار: 1398/11/30 17:44
کد خبر: 70308

مشکلات ادامه دار پرسپولیس بعد از کالدرون!

پرسپولیس برای سومین بازی پیاپی در کسب پیروزی ناکام بود و دروازه‌اش مقابل الشارجه هم باز شد.
مشکلات ادامه دار پرسپولیس بعد از کالدرون!

پرسپولیس که قهرمان 3 فصل گذشته فوتبال ایران است با رفتن برانکو، لیگ نوزدهم را با گابریل کالدرون آرژانتینی آغاز کرد. پرسپولیس کالدرون در حالی که بازی تماشاگرپسندی از خود به نمایش نمی‌گذاشت اما توانست دربی را ببرد و تا پایان هفته‌ی شانزدهم خود را به صدر جدول برساند. پرسپولیسی‌ها بهترین خط دفاعی این فصل فوتبال ایران را در اختیار داشتند و 19 بار که در لیگ و جام حذفی به میدان رفته، فقط 7 گل خورده بودند. در تعطیلات زمستانی یحیی گل‌محمدی جانشین کالدرون شد و با شعار «فوتبال مالکانه» هدایت پرسپولیس را بر عهده گرفت. یحیی شروع خوبی از نظر نتیجه گرفتن در پرسپولیس داشت اما سه بازی سخت سرخپوشان در لیگ و آسیا چالش‌های اساسی‌ای را برای سرمربی این تیم به وجود آورد که در این گزارش این چالش‌ها را بررسی کرده‌ایم.

ضعف در خط دفاعی

پرسپولیسی‌ها این فصل سه مدافع میانی شناخته شده (جلال حسینی، شجاع خلیل‌زاده و محمد حسین کنعانی‌زادگان) را در اختیار دارند. گابریل کالدرون در همان ابتدای فصل اعلام کرد که از این سه مدافع به صورت چرخشی استفاده می‌کند و در نهایت هم تا پایان هفته‌ی شانزدهم پرسپولیس بهترین خط دفاعی لیگ را از آن خود کرد. یحیی اما به دنبال ثبات در خط دفاعی خود رفت او در دو بازی اول که روی نیمکت پرسپولیس نشست از زوج سید جلال حسینی و شجاع خلیل‌زاده به عنوان مدافعان میانی و محمد انصاری و مهدی شیری به عنوان مدافعان چپ و راست استفاده کرد. پرسپولیس در بازی مقابل تراکتور و صنعت نفت با این ترکیب دفاعی موفق ظاهر شد و کلین‌شیت هم کرد. خلیل‌زاده با گرفتن کارت زرد مقابل صنعت نفت آبادان بازی با استقلال را از دست داد تا یحیی مجبور به تغییر در خط دفاعی خود شود. محمد حسین کنعانی‌زادگان مدافع ملی‌پوش پرسپولیس جانشین او شد اما در دربی عملکرد خیلی ضعیف محمد انصاری باعث شد یحیی در یک ربع ابتدایی نیمه دوم او را تعویض کند و محمد نادری به سمت چپ خط دفاعی پرسپولیس برود. در نهایت پرسپولیس در آن بازی 2 گل از رقیب سنتی خود خورد.

یحیی در بازی با الدحیل، انصاری و حسینی را نیمکت‌نشین کرد تا شجاع خلیل‌زاده و محمد نادری از ابتدا به زمین بروند. این ترکیب دفاعی هم عملکرد قابل قبولی نداشت و پرسپولیس با 2 گل بازی را به میزبان خود واگذار کرد. گل اول الدحیل که توسط ماریو مانژوکیچ شناخته شده به ثمر رسید، روی اشتباه بچگانه مدافعان پرسپولیس زده شد. گل‌محمدی بعد از شکست مقابل الدحیل، در بازی مقابل الشارجه هم ترکیب دفاعی خود را تغییر داد و به همان ترکیب دو بازی اول خود مقابل تراکتور و صنعت نفت آبادان برگشت. اینبار اما حضور شیری، حسینی، خلیل‌زاده و انصاری همراه با کلین‌شیت نبود و پرسپولیسی‌ها 2 گل از حریف خود خوردند. جلال حسینی کاپیتان پرسپولیسی‌ها به دلیل عملکرد ضعیفی که در نیمه اول بازی با الشارجه داشت با شروع نیمه دوم جای خود را به کنعانی‌زادگان داد تا مشخص شود یحیی هنوز نتوانسته ترکیب دفاعی خود را بدست آورد و با چالشی جدی برای گل نخوردن پرسپولیس که علاوه بر خط دفاعی به دفاع تیمی این تیم هم مربوط می‌شود، رو‌به‌رو است. 

خریدهایی که تا الان جواب ندادند

پرسپولیسی‌ها در تعطیلات زمستانی نتوانستند بازیکنانی را به خدمت بگیرند که به آن‌ها کمک کند. آن‌ها دو مهاجم خارجی کریستین اوساگونا و آنتونی استوکس را جذب کرده‌اند که مجموع عملکرد این دو بازیکن در 5 بازی فقط یک پاس گل اوساگونا در دربی بوده است. استوکس از نظر بدنی هنوز به شرایط ایده‌آل برای 90 دقیقه بازی کردن نرسیده و اوساگونا هم نتوانسته خود را با سایر بازیکنان در ترکیب پرسپولیس هماهنگ کند. در حالی دو خرید پرسپولیس عملکرد اینگونه دور از انتظاری داشته‌اند که رقیب سنتی آن‌ها استقلال با خرید هوشمندانه ارسلان مطهری کاملا توانست عدم حضور دو مهاجم گلزن خود شیخ دیاباته و مهدی قائدی را که دچار مصدومیت شده‌اند در بعضی از بازی‌ها را جبران کند. مطهری در 6 بازی‌ای که برای استقلالی‌ها به میدان رفته، آمار 6 گل زده را از خود به جای گذاشته تا نبود دو مهاجم گلزن استقلال در ترکیب این تیم حس نشود. 

رکوردی که از دست رفت و رکوردی که بدست آمد

پرسپولیس کالدرون در نیم فصل اول هر بازی‌ای که گل اول را به حریف خود می‌زد، موفق می‌شد از آن بازی با برتری خارج شود. تیم یحیی اما در بازی با الشارجه نتوانست این رکورد را حفظ کند و با وجود اینکه دو بار از حریف پیش افتاد، در نهایت مقابل میزبان اماراتی خود متوقف شد. البته یحیی توانست یکی از مشکلاتی که پرسپولیس در گذشته داشته را بهبود ببخشد. تیم کالدرون هر زمانی که از حریفان گل می‌خورد، بازی را واگذار می‌کرد اما تیم یحیی توانست در دربی با وجود دو بار عقب افتادن از استقلال، در نهایت بازی را به تساوی بکشاند. 

وقتی جا‌به‌جایی ترابی جواب نداد

مهدی ترابی ستاره‌ی تیم کالدرون بود. مربی آرژانتینی پرسپولیس اعتقاد داشت درخشش مهدی به دلیل قدرت بازی گرفتن او از ترابی است. ترابی اما در تیم یحیی نتوانست عملکرد درخشان نیم فصل اول را داشته باشد. ترابی در نیم فصل اول 5 گل از 7 گل خود را زمانی زد که در سمت چپ بازی کرد. او دو بار هم در دربی و مقابل گل‌گهر، از همین سمت دو گل برای سرخپوشان پایتخت پایه‌گذاری کرد. یحیی اما با آمدن به پرسپولیس در ابتدا از ترابی در پست وینگر راست استفاده کرد. بعد از 2 بازی که ترابی در این پست نتوانست کمک پرسپولیسی‌ها کند، یحیی برای دربی دوباره او را در پست وینگر چپ بازی داد و او توانست روی گل اول پرسپولیس تاثیرگذار باشد. در بازی با الدحیل ترابی دوباره به سمت راست رفت و نتوانست کاری از پیش ببرد و در همان نیمه اول هم با بدشانسی مصدوم شد و زمین را ترک کرد. یحیی در بازی مقابل الشارجه دوباره از ترابی در سمت چپ استفاده کرد و مهدی یکبار دیگر ارزش‌های خود را در این پست نشان داد و 2 پاس گل به علیپور داد. ترابی در نیمه دوم بازی با الدحیل به سمت راست برده شد و پرسپولیس در نیمه دوم نتوانست عملکرد درخشان خود در گلزنی را ادامه دهد تا در نهایت دو تیم به همان تساوی 2 بر 2 برسند.

 

یحیی به دنبال زوج نوراللهی

کمال کامیابی‌نیا که فصل را با مصدومیت آغاز کرد هنوز نتوانسته انتظارات را در خط هافبک پرسپولیس برآورده کند. یحیی در ترکیب خود از دو هافبک میانی استفاده می‌کند. نوراللهی، کامیابی‌نیا، بشار رسن و ربیع‌خواه چهار بازیکنی هستند که توانایی بازی در آن پست را دارند. بعد از عملکرد ضعیف کمال در دربی که منجر به تعویض او در نیمه دوم هم شد، ربیع‌خواه در بازی با الدحیل از ابتدا به میدان رفت. ربیع‌خواه هم در آن بازی نتوانست عملکرد قابل قبولی داشته باشد تا در بازی مقابل الشارجه دوباره کامیابی‌نیا به ترکیب اصلی پرسپولیس برگردد. کامیابی‌نیا هم از روزهای خوب خودش بعد از رفع مصدومیت فاصله گرفته. بشار رسن هم در بازی مقابل الدحیل و در 10 دقیقه پایانی در کنار نوراللهی قرار گرفت. تغییری که به تقویت فاز هجومی پرسپولیس کمک کرد و این تیم حملات بیشتری را توانست روی دروازه‌ی الدحیل انجام دهد. انتخاب بازیکنی که زوج نوراللهی در میانه میدان باشد، چالش اصلی این روزهای یحیی برای خط هافبک پرسپولیس است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3e7gkv

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


تساوی پرسپولیس مقابل شارجه در نیمه نخست