تاریخ انتشار: 1398/12/05 16:52
کد خبر: 69781

آنتونی استوکس ۲۴۲۲ روز با رفتارهای غیر اخلاقی

گاهی وقت‌ها مدیران ورزشی ما بدون تفکر دست به خریدهایی می‌زنند که بعدها باشگاه و سرمربی تیم را دچار مشکل می‌کند؛ حتی قراردادهایی بسته می‌شود که به جای آنکه باشگاه یا فدراسیون ذی‌نفع باشد، به سود بازیکن یا مربی خارجی تمام می‌شود!
آنتونی استوکس ۲۴۲۲ روز با رفتارهای غیر اخلاقی

بعد از ماجرای مارک ویلموتس، آندره‌آ استراماچونی، گابریل کالدرون و ... آخرین نمونه آنتونی کریستوفر استوکس است که هم داستان فوتبالی و هم داستان زندگی عجیب و هیجان‌انگیزی دارد. پرسپولیس پس از تیم‌های آرسنال، فالکیرک -قرضی-، ساندرلند، شفیلد یونایتد -قرضی-، کریستال پالاس -قرضی-، هیبرنیان، سلتیک، دوباره هیبرنیان -قرضی-، بلکبرن راورز، برای سومین بار هیبرنیان، آپولون اسمیرنی، تراکتور، آدانا دمیراسپور دوازدهمین باشگاهی است که این مهاجم ۳۱ ساله ایرلندی از سال ۲۰۰۵ تاکنون در آن توپ می‌زند!

زندگی پر فراز و نشیب

استوکس؛ زندگی پرفراز و نشیبی داشته و می‌خواهیم بدانیم او از کجا آمده و چه داستانی از بدو تولد تا به امروز داشته است. نام او در ابتدا «آنتونی بِرن» بود، در شرایطی در روز دوشنبه ۲۵ جولای ۱۹۸۸ -۳ مرداد ۱۳۶۷- در شهر دوبلین، پایتخت ایرلند به دنیا آمد که مشکلات خانوادگی که پدر و مادرش با آن دست و پنجه نرم می‌کردند، باعث شد از پدر و مادرش جدا و توسط عمه و عمویش، به نام‌های جوآن و جان استوکس در ۱۸ ماهگی به فرزندی گرفته شود.

زندگی خوب و تحصیل راحت

مادر و پدرخوانده استوکس به خوبی او را در دوران کودکی مورد حمایت خود قرار دادند. استوکس با حمایت آنها در کالج ترنور، که قدیمی‌ترین کالج شهر دوبلین با قدمتی بیش از یک قرن است به تحصیل پرداخت و دوران تحصیلی بعدی‌اش را در مدرسه رومن کاتولیک شهر دوبلین پشت سر گذاشت. گرچه پیش از ۲ سالگی از داشتن پدر و مادر واقعی‌اش محروم شده بود، اما با حمایت عمه و عمویش توانست همانند تمامی کودکان شهر زندگی خوب و تحصیل راحتی را تجربه کند.

دعوا در یک کلوپ شبانه

اولین حاشیه دوران زندگی فوتبالی استوکس در ساندرلند رقم خورد و آن هم حضور در کلوپ شبانه «شیشه عنکبوتی». سپس در سپتامبر ۲۰۰۹ زمانی‌که در عضویت هیبرنیان بود، نامش در تیتر روزنامه‌ها مبنی بر دعوا در یک کلوپ شبانه قرار گرفت، آنها از جان هاگز سرمربی هیبرنیان خواستند که به او انضباط را گوشزد کند و به او «آرام باش» بگوید! در دسامبر ۲۰۱۲، استوکس به خاطر شرکت در مراسمی برای آلن راین، افسر مرحوم ایرلند که به او پاداش می‌دادند، توسط باشگاه سلتیک جریمه شد.

حمله یک متصدی پارکینگ

۸ جولای ۲۰۱۳ -دوشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۲- یک اتفاق عجیب باعث شد تا زندگی شخصی آنتونی استوکس به شدت تحت‌الشعاع قرار بگیرد. رسانه‌های معتبری نظیر گاردین، آیریش تایم، ایندیپندنت، بی‌بی‌سی و میرر در گزارش‌های مفصلی این اتفاق را مورد نقد و بررسی قرار دادند. آنتونی استوکس به «بردلی» یک متصدی پاره وقت پارکینگ با نام مستعار الویس پریسلی در یک کلوپ شبانه در دوبلین حمله و با سر ضربه‌ای به صورت او باعث شکستن بینی و دو دندان «بردلی» شد.

حمله زننده و بزدلانه

پس از این اتفاق، که بعدها در دادگاه به عنوان یک «حمله زننده و بزدلانه» توصیف شد، استوکس قبول کرد تا ۳۰۰ هزار یورو به متصدی پارکینگ بپردازد. سپس «بردلی» در دادگاه عالی دوبلین از آنتونی استوکس به جرم ضربه جسمانی و روانی که به از کارافتادگی او منجر شده، شکایت و مبلغ ۱۳۵۰۰ یورو برای مخارج بیمارستان در طول سه سال و نیم درخواست کرد. پزشکان همچنین علایم سرگیجه‌های شدید را نیز در «بردلی» تشخیص دادند.

پایان زندگی مشترک

در جریان این دادخواهی، آنتونی استوکس به دلیل حمله گناهکار و به دو سال حبس تعلیقی محکوم شد. او در مجموع ۲۵۰ هزار یورو پرداخت که ۱۵۰ هزار یورو آن مربوط به خسارات عمومی، ۵۰ هزار مربوط به خسارات شدید و بقیه مربوط به مخارج بیمارستان می‌شد، محکوم گردید. در زندگی پر فراز و نشیب استوکس یک اتفاق عجیب دیگر نیز رخ داد و رو شدن خیانت استوکس به همسرش باعث شد رابطه عاطفی و زندگی مشترک او با «دبی لاولور» ۲۷ ساله قطع شود!

در آوریل ۲۰۱۷ گروهی از هکرهای ناشناس به حساب کاربری آنتونی استوکس دسترسی پیدا کردند و با انتشار عکس‌ها و فیلم‌هایی از رابطه پنهانی او پرده برداشتند. این موضوع در حالی رخ داد که همسرش دومین فرزند استوکس را باردار بود! پس از این اتفاق زندگی خصوصی آنتونی استوکس با بحران جدی مواجه شد و به مدت یک ماه در بازی‌های بلکبرن راورز شرکت نکرد! ۱۴ ماه بعد از این اتفاق، در ژوئن ۲۰۱۸ از «دبی لاولور» جدا شد.

ادامه بی‌نظمی‌ها

در فوریه ۲۰۱۸، با قرارداد ۱۸ ماهه به عنوان بازیکن آزاد به تیم آپولون اسمیرنی یونان پیوست. یک هفته در تمرینات در آوریل ۲۰۱۸ شرکت نکرد و باشگاه اعلام کرد که ما به دنبال راه قانونی برای فسخ قرارداد با او هستند. در جولای ۲۰۱۸، قراردادی ۲ ساله با تراکتور امضا کرد، اما باز هم به دلیل حاشیه‌هایی که ایجاد کرد این باشگاه را ترک گفت و در ۱۶ جولای ۲۰۱۹، استوکس با قراردادی ۲ ساله به عضویت آدانا دمیراسپور در آمد، اما خیلی زود قرارداد او با این باشگاه فسخ شد.

داستان مرخصی و ...

استوکس تنها ۶ بازی برای این تیم ترکیه‌ای انجام داد و تنها یک گل به ثمر رساند، اما اینکه چرا باشگاه پرسپولیس با این بازیکن پر حاشیه بدون مشورت با باشگاه سابق او تراکتور و به‌رغم با خبر بودن از ماجرای شکایت این تیم تبریزی از این مهاجم ایرلندی قرارداد ۴ ماهه بسته، جای تعجب دارد. داستان مرخصی استوکس کمی عجیب است. گفته شد او برای دیدن فرزندش در «دبی» مانده تا فرصت دیدار بیشتر و وظایف پدری‌اش را انجام دهد، اما تصاویری از او در یک کلوپ شبانه مشهور پخش می‌شود!

دیدن فرزند یا وقت گذرانی؟

عکس‌هایی که از استوکس در کلوپ شبانه‌ای در «دبی» منتشر شد، نشان می‌دهد وقت گذرانی این مهاجم ایرلندی تنها به امور خانواده‌اش مربوط نمی‌شد! در حالی‌که هنوز جنجال حضور آنتونی استوکس در این کلوپ فروکش نکرده، عکس‌ها و فیلم‌های دیگری از او در مکانهای دیگری در «دبی» پخش شد! ضمن اینکه استوکس دو هفته پیش هم از یحیی گل‌محمدی خواسته بود تا راهی «دبی» شده و دیداری با خانواده‌اش داشته باشد که با این خواسته او مخالفت شده بود.

غیرقابل تحمل

چگونه با مخالفت «یحیی» به او مرخصی داده شد؟ چرا وقتی گل‌محمدی به باشگاه نامه داد و گفت که دیگر استوکس را نمی‌خواهد، باشگاه تکذیب کرد و گفت «یحیی» این بازیکن را در اختیار کمیته انضباطی باشگاه قرار داده است؟ چرا باشگاه پرسپولیس وقتی نام آنتونی استوکس را به‌عنوان خرید جدید خود اعلام کرد، رسانه‌ها و اهالی فوتبال از حواشی و اخلاق‌های غیرحرفه‌ای و حتی غیرقابل تحمل این مهاجم ایرلندی حرف زدند، توجهی نکرد؟ چه کسی پاسخگوی این بی‌اخلاقی استوکس خواهد بود؟

بازیکن ممتاز با اخلاق قابل تامل

آنتونی استوکس به لحاظ فنی بازیکن ممتازی محسوب می‌شود، اما به لحاظ اخلاقی نه! حتی در فوتبال بریتانیا این نظریه وجود دارد که اگر مشکلات اخلاقی استوکس نبود، می‌توانست یکی از مهاجمان موفق لیگ‌های این منطقه باشد، اما این ایرلندی ناآرام گویا نمی‌تواند خودش را در چارچوب‌های حرفه‌ای و اخلاقی تیم قرارداده و در نهایت رفتارش از تحمل خارج می‌شود. گرچه استوکس از زمانی که به پرسپولیس آمده، بازیکن موثری نشان داده، اما ...

اجحاف در حق جوان‌ها

در صورتی‌که باشگاه پرسپولیس برای قرارداد ۴ ماهه این بازیکن را رقم ۳۰۰ هزار دلار -حدود ۴ میلیارد تومان- پرداخته، می‌توانست با این پول بدهی‌های خود را به بازیکنانش پرداخت کند و به جای به خدمت گرفتن آنتونی استوکس به بازیکنانی نظیر مهدی عبدی، امیر روستایی، آریا برزگر و ... بها دهد. در واقع باید گفت که مدیران باشگاه پرسپولیس با آوردن استوکس در حق این جوان‌های آینده‌دار خود اجحاف کرده است. عبدی، روستایی و برزگر نیاز به یک توجه دارند تا سرمایه‌های آینده باشگاه شوند.

۲۴۲۲ روز با رفتارهای غیر اخلاقی

آنتونی استوکس از ۸ جولای ۲۰۱۳ تاکنون به مدت ۲۴۲۲ روز -معادل ۶ سال و ۷ ماه و ۱۶ روز- زندگی ورزشی خود را با خوش گذرانی در کلوپ‌های شبانه و رفتارهای پرحاشیه آمیخته و  به همین دلیل در هیچ‌یک از تیم‌های خود تا پایان قراردادش پایبند نبود که موضوع مهمی است و باید به آن بیشتر توجه داشت. در این شکی نیست که او بازیکن سطح بالا و ممتازی است و شاید اگر تصمیمات درست‌تری در زندگی ورزشی خود می‌گرفت، اکنون در سطح اول فوتبال اروپا بازی می‌کرد، اما باید پذیرفت استوکس تنقیح نخواهد شد.

بهتر است باشگاه پرسپولیس با توجه به نوعی قراردادی که با این بازیکن بسته در صورت غیبت در هر جلسه تمرین ۳ هزار دلار و عدم حضور در هر بازی ۵۰ هزار دلار جریمه خواهد شد و اگر نخواهد در این تیم بماند باید ۶۰ هزار دلاری که گرفته را پس بدهد، او که اکنون برای عدم بازگشت خود شیوع ویروس کرونا را بهانه کرده است، قراردادش را فسخ کرده تا به تفریحات خود برسد! اینگونه باشگاه می‌تواند به جوان‌های خود بیشتر بیندیشد و روی آنها سرمایه‌گذاری کند.

امیدواریم از این به بعد مدیران باشگاه‌های ما توجه بیشتری در به خدمت گرفتن بازیکنان خارجی داشته باشند و حتی حواشی این بازیکنان را مورد بررسی قرار دهند و با آنها طوری قرارداد ببندند که دیگر شاهد چنین رفتارهای ناهنجاری از سوی آنها نباشیم.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3g9dmx

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


رکورد لوکاکو در لیگ اروپا با گلزنی در ۶ دیدار پیاپی