تاریخ انتشار: 1399/01/29 21:18
کد خبر: 65009

پرونده‌های جنجالی فوتبال ایران فعلا خاک می‌خورند

پرونده‌های جنجالی فوتبال ایران فعلا خاک می‌خورند

حقیقت این است که با توجه به شیوع کرونا و خطرهای ناشی از بیماری کمیته استیناف فدراسیون فوتبال تعطیل است. اعضا هم  فعلا هیچ جلسه‌ای را برگزار نمی‌کنند. آنها معتقدند تعطیلی بازی‌ها و مسابقات فوتبال هم مشکلی برای تعطیلی کارشان ایجاد نمی‌کند. ولی بد نیست مروری داشته باشیم بر چند پرونده جنجالی بسیار مهم که اهالی فوتبال مدت‌هاست منتظر اعلام رأی نهایی آن هستند.

سپاهان- پرسپولیس در انتظار تعیین تکلیف

کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال برای پرونده جنجالی بازی سپاهان و پرسپولیس در ورزشگاه نقش جهان، خیلی زود جزئیات را مورد بررسی قرار داد و با توجه به اسناد و شواهد موجود و گزارش رسمی ناظر و داور مسابقه، نتیجه مسابقه را سه بر صفر به سود پرسپولیس اعلام کرد. باشگاه اصفهانی همان‌طور که انتظار می‌رفت، به رأی صادره اعتراض و خواهان رسیدگی مجدد در کمیته استیناف شد، منتهی رسیدگی به این  اعتراض زمان بسیار زیادی طول کشیده و البته نتیجه پرونده هم در جدول لیگ‌برتر و سرنوشت قهرمانی تأثیر مستقیم دارد. مدیران سپاهان تأکید شدیدی دارند که مسابقه باید تکرار شود اما باشگاه پرسپولیس هم گفته اگر حتی قید قهرمانی این فصل را بزند، امکان ندارد با برگزاری مجدد با سپاهانی‌ها موافقت کند و فقط نتیجه سه بر صفر را قبول دارد. از راهروهای فدراسیون فوتبال البته خبر می‌رسد حکم کمیته انضباطی درباره این بازی جنجالی در استیناف تأیید خواهد شد.

کفاشیان تبرئه می‌شود؟

پرونده جنجالی گم‌شدن ۴۱۶‌هزار دلار از درآمد فدراسیون فوتبال از پرونده حق پخش تلویزیونی مسابقات مقدماتی جام‌جهانی داستانی بود که ابتدا توسط علی کریمی جزئیات آن افشا شد. به دنبال فشار رسانه‌ای و سروصدای ایجادشده، کمیته اخلاق فدراسیون در زمان ریاست مرتضی تورک رسیدگی به پرونده را در دستور کار خود قرار داد. علی کفاشیان و عباس ترابیان به این کمیته احضار شدند و قرار شد به ابهامات پرونده رسیدگی و آنها هم مستندات خود را ارایه بدهند. از آنجایی که اسناد و توضیحات برای رفع اتهام قانع‌کننده نبود، درنهایت در اتفاقی تاریخی کمیته اخلاق رأی به محکومیت علی کفاشیان و عباس ترابیان داد و هر دوی این مدیران شناخته‌شده را پنج‌سال از هرگونه فعالیت فوتبالی محروم کرد. البته هنوز تکلیف ۳۱۶‌هزار دلار گمشده پیدا نشده ولی کفاشیان و ترابیان مدت‌هاست به رأی اعتراض کرده‌اند و منتظر رأی کمیته استیناف هستند. در شرایط کنونی شایعاتی درباره احتمال تبرئه‌شدن علی کفاشیان به صورت غیررسمی منتشر شده و خیلی‌ها می‌گویند امکان دارد دوباره بعد از این اتفاق کارش را در فدراسیون فوتبال به‌عنوان نایب‌رئیس اول شروع کند. خود کفاشیان هم اعتقاد دارد یک پرونده مالی مشکوک هم ندارد و این پرونده و حکم دروغ را برای حذف‌کردنش از فوتبال به راه انداختند.

محرومیت فولاد و شهرخودرو می‌شکند؟

سیاست فدراسیون فوتبال سال‌های اخیر فشار روی باشگاه‌ها برای تسویه‌حساب قرارداد اشخاصی هست که با آنها قرارداد امضا می‌کنند. البته همه می‌دانیم تأکید کنفدراسیون فوتبال آسیا در پرونده صدور مجوز حرفه‌ای برای مثبت‌بودن تراز مالی باشگاه‌ها هم در این سختگیری برای تسویه بدهی‌ها بی‌تأثیر نبوده است. پس وقتی مشخص شد که تنها راه، سختگیری است کمیته تعیین وضع فدراسیون هم سیاست محرومیت باشگاه‌ها از نقل و انتقالات را به تبعیت از فیفا در دستور کار خود قرار داد و اخیرا هم باشگاه‌های فولاد خوزستان و شهرخودرو با حکم کمیته تعیین وضع از پنجره نقل و انتقالاتی محروم شده‌اند. البته هر دو باشگاه تأکید دارند حکم ناعادلانه بوده و به همین ترتیب با اعتراض به استیناف منتظر حکم هستند. رسیدگی به پرونده آنها هم البته مدت زمان زیادی طول کشیده است و احتمالا بعد از پایان داستان‌های مربوط به کرونا شاهد صدور رأی این پرونده‌ها هم باید باشیم.

پرشورها به دنبال تعلیق محرومیت شجاعی

مسعود شجاعی به خاطر توهین و تحقیر داور در مسابقه تیم‌های تراکتورسازی و گل‌گهر سیرجان سه جلسه از همراهی تیمش محروم شد. او در یک صحنه در اعتراض به تصمیمات داوری در بازی خطاب به داور گفته است: «چقدر پول گرفتی؟ من بیشترش را می‌دهم!» گزارش همین اظهارات به کمیته انضباطی هم باعث محرومیت و جریمه نقدی شد. حالا باشگاه تراکتور به شکلی ویژه تلاش می‌کند تا درباره این رأی تخفیف بگیرد. پس منتظر هستند ببینند کمیته استیناف چه زمانی رأی نهایی را صادر خواهند کرد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3gqb85

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


۴ تیم بالای جدول راهی لیگ قهرمانان آسیا می‌شوند