تاریخ انتشار: 1399/02/09 19:55
کد خبر: 64115

رساندن درآمد استقلال به بارسلونا رویای یک پیشکسوت

رئیس اسبق هیئت‌مدیره باشگاه استقلال مدعی شد اگر این باشگاه خصوصی شود حاضر است بیاید درآمد باشگاه را هم‌ردیف باشگاه بارسلونا برساند.
رساندن درآمد استقلال به بارسلونا رویای یک پیشکسوت

شب گذشته باشگاه استقلال طی بیانیه‌ای عملکرد مدیران این باشگاه را درگذشته زیرسوال برد و اعلام داشت که در حال حاضر تمام وقتش را صرف جبران تصمیماتی می‌کند که در گذشته اتخاذ شده است. در همین ارتباط عباس ملکی رئیس هیئت‌مدیره استقلال در سال‌های اخیر ابتدا درباره قرارداد سنگینی که در زمان حضور او با ایرانسل منعقدشده است گفت: «قراردادی که در زمان ما با شرکت ایرانسل بسته شد یکی از بزرگ‌ترین قرارداد‌های تاریخ اسپانسرینگ باشگاه استقلال بود که برای تیم‌های استقلال و پرسپولیس و تراکتور بسته شد و این قرارداد به خاطر اینکه طرفِ مقابل باشگاه استقلال شرکت نیمه‌دولتی بود بسیار شفاف بود و دلیل عمده‌ای که ما تمایل داشتیم با این شرکت قرارداد ببندیم به این خاطر بود که شرکت ایرانسل مجبور بود شفاف عمل کند. چون سازمان نظارتی همواره به آن نظارت داشتند و سهامداران آن‌هم کسانی بودند که وابسته به‌نظام بودند.

وی درخصوص ارقام این قرارداد اظهار داشت: توجه بفرمایید که قرارداد منعقدشده بر اساس سامانه هواداری بود که سال اول ۴۳ میلیارد تومان استقلال، پرسپولیس ۵۰ میلیارد و تراکتور ۲۸ میلیارد و در سال‌های بعدی هم قرار شد نرخ تورم اعلام‌شده توسط بانک مرکزی به‌اضافه ۵ درصد به قرارداد اولیه اضافه شود. یعنی اگر نرخ تورم ۱۰ درصد بود ۱۵ درصد افزایش داشتیم. اپراتور ایرانسل هم در سال‌های اول و دوم تمام و کمال این رقم را پرداخت کرد و در سال سوم هم تا آنجا که ما بودیم همه‌چیز مرتب بود درحالی‌که استقلال و پرسپولیس تعهدی جر نصب آرم ایرانسل را روی سینه‌اشان چیزی ندادند درصورتی‌که آن‌ها تقاضای زیادی داشتند، مثلاً برخی از بازیکنان با شرکت‌های دیگری هم وارد قرارداد شدند که آن‌ها هیچ‌وقت به روی ما نیاوردند و تازه موارد زیادی هم پیش می‌آمد که اگر لازم بود مبالغی را به‌اصطلاح پیش پیش به ما می‌دادند.

عباس ملکی همچنین عنوان کرد: این همان سالی بود که ما توانستیم بدهی‌های مانده از سال‌های قبل را پرداخت کنیم و موفق به اخذ مجوز حرفه‌ای شویم. فکرمی کنم ما در همان سال اول حدود ۳۰ میلیارد بدهکاری به بازیکنان داخلی را صاف کردیم. البته ممکن است از این ۳۰ میلیارد حدود ۱۰ میلیارد را پرداخت می‌کردیم و مقداری را بازیکنان می‌بخشیدند. مثلاً بازیکنانی داشتیم که اصلاً پولی را نگرفتند مثل آقای فروزان ۳۹۰ که میلیون تومان را بخشیدند.

وی درخصوص بیانیه تند استقلال درباره مدیران قبلی بیان کرد: در موردقرارداد ایرانسل باید بگویم که اسناد و مدارک آن همین‌الان هم موجود است و هرکسی هم این حرف را زده باشد می‌توانم بگویم آگاه نبوده است. در مورد موسسه کوثر هم باید بگویم که از قبل بسته‌شده بود که البته آن‌هم کاملاً شفاف بود، چراکه موسسه کوثر هم یک سازمان رسمی کشور به شمار می‌آید. اما قرارداد‌هایی که بعد از ما بسته شد را من دیگر نمی‌توانم اظهارنظر کنم و اطلاعی در مورد آن ندارم. اما همان‌طور که گفتم در زمان ما یک قرارداد کوثر داشتیم که مدیران قبلی پیش از ما بسته بودند و در زمان ما ادامه پیدا کرد و ایرانسل را هم که توضیح دادم و حسابدار هم روی همه آن‌ها صحه گذاشته است و اگر کسی از روی بی‌تدبیری حرفی زده است بنده حاضر هستم هر جلسه‌ای را هر جا باشد حضور یابم و امضاکنندگان این بیانیه را توجیه کنم. به‌هیچ‌وجه من الوجوه بی‌تدبیری در آن انجام‌نشده است و من تمام‌قد از قرارداد کوثر و ایرانسل دفاع می‌کنم.

وی در ارتباط بااینکه چرا باشگاه استقلال همیشه مقروض است باوجوداینکه این‌همه شارژ مالی می‌شود گفت: ببینید این‌یک بحث ساختاری است. این دو باشگاه مخصوصاً استقلال که من هوادارش هستم به‌هیچ‌وجه، ساختاری ندارد. بنده هم در مدت‌زمان حضورم سعی کردم که این امر را ایجاد کنیم که قانون بازنشستگی به ما امان نداد و اگر من می‌ماندم به‌واسطه اینکه تخصصم مالی است این کار را انجام می‌دادم. ولی اگر می‌خواهید بدانید که چرا این باشگاه همیشه بدهکار است این به‌واسطه این است که مخصوصاً در سال‌های اخیر که بازیکن خارجی می‌آورید قرارداد انعقاد شده به خاطر گرانی دلار خیلی بالا می‌رود. شما ممکن است به بازیکنی ۳۰۰ هزار دلار قرارداد ببینید، اما با دلار ۱۵۰۰۰ هزار تومان رقم آن ۴.۵ میلیارد دلار می‌شود به همین خاطر ما کم می‌آوریم. اما درخصوص قرارداد‌های داخلی استقلال می‌تواند با داشتن یک ساختار مالی مناسب و جذب اسپاناسرخوب دیگر بدهکار نباشد و حتی پتانسیل ان را هم دارد که برای فصول آینده هم ذخیره کند.

عضو پیشین هیئت‌مدیره استقلال درخصوص اینکه آیا می‌تواند به خصوصی‌سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس امیدوار باشد تأکید کرد: ببینید من یک‌چیزی به شما بگویم. من آرزو می‌کنم که یک روزی این امر محقق شود، اما به‌واقع از سیاست‌های دولت دراین‌باره واقعاً بی‌اطلاع هستم چراکه این‌یک کار خاصی است و نگرش خاصی را می‌طلبد. این دو باشگاه روی‌هم ۵۰ میلیارد طرفدار دارند و به همین خاطر تصمیمش به سیاست‌های نظام برمی‌گردد. اما من هیچ‌چیزی را غیرممکن نمی‌بینم. از ابتدای انقلاب هر وقت مشکلی برایمان پیش آمد آن ر ا حل کردیم. همین بیماری کرونا را ببینید که درحالی‌که تحریم بودیم تا چه حد بهتر از کشور‌های پیشرفته عمل کردیم.

وی در پایان هم یک ادعا بزرگ را مطرح می‌کند: اگر درواقع نظام چنین اراده‌ای داشته باشد که باشگاه استقلال خصوصی شود، بنده حاضرم جلو بیایم و ساختاری را ایجادکنم که این باشگاه کمتر از باشگاه بارسلون درآمد نداشته باشد و این اصلاً ادعایی بزرگی نیست. من ۲۰ میلیون هوادار دارم و این واقعاً پتانسیل بزرگی است و استفاده از این پتانسیل هنر می‌خواهد و البته در ابتدا کمک دولت را می‌طلبد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/2o5vld

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


پشت‌پرده بیانیه جنجالی استقلالی ها چه بود؟