تاریخ انتشار: 1399/02/11 21:56
کد خبر: 63979

رقابت ستاره‌های استقلال و پرسپولیس در زمین والیبال

تیم‌های والیبال استقلال و پرسپولیس در سال‌های نه چندان دور توانستند تاثیر زیادی در این رشته داشته باشند.
رقابت ستاره‌های استقلال و پرسپولیس در زمین والیبال

چندی پیش خبری مبنی بر احتمال تیم داری باشگاه استقلال در رقابت‌های لیگ برتر والیبال شنیده شد، این خبر حتی شایعه اش هم  می‌تواند جذاب باشد و توجه‌ بیشتری را به سمت این رشته جلب کند، زیرا سرخابی‌های پایتخت تنها متعلق به تهران نیستند و میلیون‌ها هوادار در سراسر کشور دارند، هوادارانی که قطعا توجه شان به رشته‌هایی نظیر والیبال، بسکتبال و هندبال می‌تواند کمک شایانی به این رشته‌ها داشته باشد و شانس موفقیت آن‌ها را بالا‌تر ببرد.  قطعا حضور استقلال و پرسپولیس در رشته‌هایی غیر از فوتبال هم می‌تواند نفرات بیشتری را جذب این رشته کند، هواداران بیشتری را به سالن‌ها بکشاند، هم رغبت را برای تیم داری در این رشته‌ها بیشتر کند و هم سیلی از حمایت‌های مالی را به طرف آن‌ها بکشاند.  

البته استقلال و پرسپولیس اولین بار نیست که چنین قصدی دارند و آن‌ها از سال‌های دور، در این رشته‌ها هم مانند فوتبال فعال بودند، اما بی ثباتی در باشگاه‌ها و نبود مدیریت قوی در طول سالیان متمادی آن‌ها را به تعطیلی کشاند و سرنوشت جالبی را برای این باشگاه‌های بزرگ که در رشته‌های زیادی تیم داری می‌کردند رقم نزد.  

شاید اگر این ۲ باشگاه از همان بدو تاسیس که فعالیت هایشان را آغاز کردند به تیم داری در رشته های مختلف ادامه می‌دادند همین حالا نه تنها یک قدرت منطقه‌ای و آسیایی، بلکه یک قدرت جهانی بودند و حرف‌های زیادی در زمینه اقتصادی و رشد ورزش کشور داشتند.  

از تاج تا استقلال 

باشگاه تاج که از ابتدا با نام دوچرخه سواران یاد می‌شد از ابتدای دهه ۲۰ شمسی فعالیتش را آغاز کرد و رفته رفته فعالیتش را از رشته دوچرخه سواری به دیگر رشته‌ها گسترش داد و توانست در نوزده رشته بانوان و آقایان تیم داری کند، این باشگاه به غیر از فوتبال در رشته‌های والیبال و بسکتبال هم بسیار موفق بود و در ابتدای دهه ۴۰ شمسی در این ۲ رشته هم تیم داری اش را آغاز کرد.  

تیم والیبال بانوان تاج که در سال ۱۳۴۲ تاسیس شد شاکله اصلی تیم ملی را تشکیل داد و زمینه ساز عنوان‌های ارزشمندی در این زمینه شد، تیم مردان هم نمایش خوب و قابل قبولی داشت و توانست تا پیش از انقلاب شکوهمند اسلامی به ۲ عنوان قهرمانی دست یابد.  

بازیکنانی، چون دورانی، قوام، میر فخرایی، بهرام صفت، قادی، فخرالدینی از جمله آبی پوشان والیبال بودند که در تیم ملی هم درخشش زیادی داشتند، تیم والیبال تاج در والیبال همواره نقش پر رنگی داشت و پس از انقلاب اسلامی هم که به باشگاه استقلال تغییر نام داد در دهه ۶۰ چند قهرمانی به دست آورد، در جام باشگاه‌های آسیا هم به یک عنوان پنجمی دست یافت. استقلال، اما از اوایل دهه ۷۰ شرایط متفاوتی پیدا کرد و رفته رفته از والیبال فاصله گرفت و تیم داری را کنار گذاشت.  

باشگاه تاج یا همان استقلال نخستین باشگاهی بود که برای والیبالیست ها دستمزد در نظر گرفت و به آن‌ها پرداختی داشت، این باشگاه همچنین اولین لژیونر‌های والیبال تاریخ ایران یعنی علی تازرونی و حسین کبیری را داشت که به اسپانیا و آمریکا رفتند. اما در ادامه مشکلات مدیریتی و نبود علاقه به تیم داری در این بخش باعث شد تا استقلال نتواند به مسیر تاج ادامه دهد.  

پرسپولیس 

شکل گیری تیم والیبال پرسپولیس ماجرای جالبی دارد، در دهه ۵۰ شمسی و در رقابت‌های قهرمانی کشور (جام پاسارگاد) بود که بازیکنانی، چون ملک لو و نیاکیان از تاج جدا شدند و به پرسپولیس پیوستند تا تیم والیبال را راه اندازی کنند و رقابت‌های لیگ را جذاب‌تر کنند. باشگاه پرسپولیس، اما تفاوت عمده‌ای که داشت آن بود که مانند تاج و استقلال در این رشته فعال نبود و حضورش دائمی نبود، اما به هر صورت نقش خوبی در این رشته داشت.  

حمیدی: بازگشت سرخابی‌ها می‌تواند کمک زیادی به والیبال داشت

جمشید حمیدی کارشناس واالیبال کشورمان که از سال‌های دور در کنار این رشته با عنوان‌های گوناگون حضور داشته است از خاطراتش در زمان حضور این ۲ تیم در رقابت‌های لیگ برتر والیبال این چنین گفت: به یاد دارم که در فصل ۶۴ - ۶۵ قرار بود تا تیم‌های والیبال پرسپولیس و استقلال در سالن ۱۲ هزار نفری آزادی به مصاف یکدیگر بروند، برای تماشای این دیدار ۱۱ هزار هوادار به سالن آمده بودند و بازی زیبایی رقم خورد.  

او افزود: باشگاه استقلال و پرسپولیس هر زمان که بازی داشتند از ۵ - ۶ ساعت زودتر هواداران به سالن برگزاری مسابقات می‌آمدند تا از نزدیک نظاره گر آن باشند، سالن ۱۲ هزار نفری و افراسیابی که این ۲ تیم در آن بازی می‌کردند، همواره مملو از هوادار بود.  

حمیدی در خصوص بازگشت احتمالی ۲ تیم به عرصه والیبال و تاثیر آن بر این رشته بیان داشت: بازگشت این ۲ تیم برای جوانان و پیشکسوتان ایجاد انگیزه می‌کند و توجه‌ بیشتری را به سمت این رشته جلب می‌کند، اتفاق خوبی که می‌تواند به رشد دو چندان این رشته کمک شایانی داشته باشد.  


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4dymxq

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


از کودکی استقلالی بوده ام / فکر می کنم آن ها در دربی 86 برنده شوند