تاریخ انتشار: 1399/07/20 11:43
کد خبر: 53264

صداقت، گم شده در پرسپولیس

با وجود اینکه بیش از ٧ ماه از صدور رای کمیته تعیین وضعیت بازیکنان و مربیان درباره مطالبات سرمربی سابق پرسپولیس می‌گذرد اما مدیران این باشگاه به جای تامین منابع مالی برای پرداخت این بدهی، فقط وعده ‌می‌دهند.

صداقت، گم شده در پرسپولیس

کمیته تعیین وضعیت بازیکنان و مربیان فیفا پس از بررسی شکایت برانکو ایوانکوویچ و دستیارانش، ١۶ اسفند سال ٩٨ با صدور حکمی پرسپولیس را محکوم کرد که یک میلیون و ۵۵ هزار یورو به سرمربی سابق خود و همینطور ۷۶ هزار و ۴۸۰ یورو به ایگور پانادیچ ، ۲۰۵ هزار یورو به زلاتکو ایوانکوویچ  و  ١١۵ هزار یورو  به مارکو استیلینوویچ بپردازد. البته پرسپولیس باید ۵ درصد سود دیرکرد را نیز به این مبالغ اضافه و به حساب مربیان کروات واریز می‌کرد. از همان روزها مهدی رسول‌پناه که به تازگی سرپرست باشگاه پرسپولیس شده بود به همراه علی رغبتی به عنوان عضو هیات مدیره و رضا یلوه به عنوان معاون باشگاه، در مصاحبه‌های مختلف وعده پرداخت این پول و بستن پرونده برانکو را دادند اما این وعده در واقعیت عملی نشد.

روزها گذشت و مدیران سرخ که خود را در آستانه جرایم فیفا می‌دیدند سعی داشتند با اعتراض به دادگاه عالی ورزش، کمی زمان بخرند تا خیلی زود مجازات‌های فیفا اعمال نشود اما هزینه‌های CAS آنقدر زیاد بود که مدیران  پرسپولیس از پرداخت آن امتناع کردند.

در اردیبهشت ٩٨ که هواداران پرسپولیس نگران حکم صادر شده از سوی فیفا برای برانکو بودند، مهدی رسول‌پناه که وعده اعتراض به CAS را داده بود، ١٧ اردیبهشت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: "همین امروز که در خدمت شما هستم گرند حکم برانکو از سوی فیفا اعلام شد و ما ۲۱ روز فرصت داریم که لایحه ای را تنظیم کنیم که اعتراض خود را به CAS ارسال کنیم. در این روزها یک عده ما را تهدید می‌کنند که زمان برانکو تاریخش گذشته اما هیچ پرونده ای در فیفا پرسپولیس را تهدید نمی‌کند." با این حال پرداخت نکردن هزینه‌های دادرسی در دادگاه عالی ورزش، پرونده را در CAS ریجکت کرد تا پرسپولیس در خطر مجازات‌های فیفا قرار بگیرد.

فیفا بعد از رد شدن پرونده در CAS، با ارسال اخطاری از پرسپولیس خواست تا قبل از ١۶ مرداد، مطالبات برانکو را بپردازد. از آن تاریخ به بعد با وجود اینکه سرخ‌ها به واسطه مطالبات باشگاه در فیفا و همینطور پول انتقال بیرانوند، بخشی از مطالبات برانکو و دستیارانش را پرداخت کردند اما در عمل عزمی  برای پرداخت تمام این مطالبات وجود نداشت تا اینکه پرسپولیس از نقل‌وانتقالات محروم شد. محرومیت از نقل‌وانتقالات و احتمال مجازات‌های سنگین‌تر در حالی شامل حال باشگاه پرسپولیس شده که مدیران این باشگاه در دو ماه اخیر بارها وعده پرداخت باقیمانده مطالبات برانکو را دادند و در مصاحبه‌های خود از تامین منابع مالی آن خبر دادند. موضوعی که به نظر می‌رسد به دور از صداقت مطرح شده است.

مهدی رسول‌پناه در ١١ مرداد ٩٨ در مصاحبه با یکی از خبرگزاری‌ها گفت: "می‌خواهیم طلب برانکو را پرداخت کنیم اما بزرگترین مشکل ما الان بحث انتقال پول است. اصلا قرار نیست پنجره نقل‌وانتقالاتی بسته شود چون بعد از تاریخ اعلامی فیفا (١۶ مرداد) ما یک ماه فرصت داریم تا پول برانکو را بدهیم و فقط یک جریمه باید پرداخت کنیم. ما هم در این مدت پول برانکو و دستیارانش را کامل می‌دهیم تا برای همیشه این پرونده بسته شود."

سرپرست باشگاه پرسپولیس ۴ روز بعد از این مصاحبه (١۵ مرداد) یعنی یک روز قبل از ضرب‌الاجل فیفا در گفت‌وگویی دیگر اظهار کرد: "ان‌شاءالله بخشی از مطالبات برانکو را هفته آینده پرداخت می‌کنیم و مابقی را در فرصت یک ماهه‌ای که به ما دادند واریز می‌کنیم و هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد."

بعد از به پایان رسیدن ضرب‌الاجل فیفا، درحالی که پرسپولیس ۶٠ هزار فرانک جریمه شده و فرصت یک ماهه جدید به دست آورده بود، مهدی رسول‌پناه ٢۴ مرداد به برنامه ورزش و مردم رفت و گفت: "هواداران هر روز می گویند پول برانکو چه شد؟ تا یک ماه دیگر قطعا این بدهی پرداخت می‌شود زیرا منابع آن را تامین کرده‌ایم."

پرسپولیس تا آخر مرداد از طلب‌های خود در فیفا و پول انتقال بیرانوند، توانست مطالبات ایگور پانادیچ، زلاتکو ایوانکوویچ ‌و مارکو استیلینوویچ به همراه ٣٣٠ هزار یورو برای برانکو را پرداخت کند اما سرخ‌ها برای بسته شدن این پرونده که حالا در کمیته انضباطی فیفا جریان داشت، باید ٧٨۴ هزار یورو دیگر به برانکو و ۶٠ هزار فرانک هم به عنوان جریمه پرداخت می‌کرد. با این حال با وجود اینکه بر اساس نامه ۶ آگوست فیفا پرسپولیس فقط تا ١١ سپتامبر (٢١ شهریور) فرصت داشت تا با پرداخت باقیمانده پول برانکو از بسته شدن پنجره نقل‌وانتقالات جلوگیری کند، مهدی رسول‌پناه ٢١ شهریور با حضور در برنامه ورزش و مردم گفت: "من ماه قبل گفته بودم که در چند روز آینده بخش دیگری از مطالبات برانکو را پرداخت می‌کنیم اما اتفاقاتی رخ داد که نتوانستیم این کار را انجام بدهیم. با این حال در دو هفته آینده مطالبات برانکو را پرداخت می‌کنیم. دیروز هم دوباره یک نامه نوشتیم که ٣٠ روز به ما فرصت بدهند اما جواب رسمی ندادند. شاید قبول کنند. اگر قبول نکنند هم تا دو هفته آینده مطالبات برانکو را پرداخت می‌کنیم."

این اظهارات سرپرست باشگاه پرسپولیس در حالی مطرح شد که رضا یلوه که پیش از این در ١٢ شهریور طی یک پست اینستاگرامی در صفحه شخصی خود نوشت: "بخشی از منابع ریالی طلب برانکو فراهم شده که در صدد هستیم ظرف چند روز آینده، از طریق بانک مرکزی حواله ارزی را دریافت کنیم و به حساب او واریز کنیم."

البته معاون اقتصادی باشگاه بعد از پایان آخرین فرصت فیفا که منجر به محرومیت پرسپولیس از نقل‌وانتقالات شد، ٢٢ شهریور در یک مصاحبه تلویزیونی صراحتا گفت: "منابع مالی مطالبات برانکو فراهم شده و با باشگاه در نامه‌ای از این مربی خواسته که به پرسپولیس فقط دو هفته دیگر فرصت بدهد تا طی یک هفته یا ١٠ روز آینده تمام مطالبات برانکو را بپردازیم."

با این وجود یلوه که علاقه زیادی به اطلاع رسانی به هواداران دارد، ١٧ مهر ماه بدون اشاره به وعده قبلی خود، در صفحه شخصی خود نوشت: "بخشی از باقیمانده طلب برانکو را تامین کردیم و در هفته آینده سایر منابع هم تامین خواهد شد."

اما در این میان رغتبی، عضو هیات مدیره پرسپولیس هم سعی داشت با وعده‌های خود هواداران این باشگاه را امیدوار نگه دارد. او که در ماه‌های گذشته گفته بود باشگاه با برانکو به توافق خواهد رسید، ١٢ شهریور در جمع خبرنگاران درباره احتمال بسته شدن پنجره نقلوانتقالات پرسپولیس گفت: "نباید پنجره بسته شود. پرسپولیس نباید با محدودیتی مواجه شود. می دانیم فرصت محدود است ولی امروز مقدمات یک پرداخت دیگر انجام شد. احتمالا شنبه به حساب برانکو می نشیند. با این پرداخت هم بدهی تسویه نمی شود ولی هنوز وقت داریم."

مدیران پرسپولیس  در ماه‌های اخیر سعی داشتند با جمله «منابع مالی طلب برانکو تامین شد» آرامش را به اردوی سرخ‌ها ببرند اما این وعده بزرگ بیشتر از آرامش، به هواداران پرسپولیس استرس وارد کرده است. چند روز قبل به واسطه همین هنرنمایی، هواداران پرسپولیس نگران بودند که تیمشان از فینال لیگ قهرمانان آسیا کنار گذاشته شود و حالا هم نگران هستند که مبادا فیفا جرایم سنگین‌تری نظیر کسر امتیاز یا سقوط به یک دسته پایین‌تر برای تیمشان در نظر بگیرد. قابل درک است که مشکلات اقتصادی و بالا رفتن قیمت ارز کار را برای پرداخت باقیمانده مطالبات برانکو سخت کرده است اما نبود صداقت و وعده‌های پوچ بیش از هر موضوع دیگری هواداران پرسپولیس آزار می‌دهد. اگر به جای این وعده‌ها مدیران پرسپولیس با صداقت بیشتری رفتار می‌کردند، الان اوضاع این باشگاه بهتر بود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4pbled

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


 الریان مقصد احتمالی شجاع خلیل‌زاده