تاریخ انتشار: 1399/08/01 11:01
کد خبر: 52563

تارتار: مربی ارزانی نیستم

سرمربی پیشین نفت مسجدسلیمان گفت: بعد از چند فصل کار طاقت‌فرسا در تیم‌هایی که به هر حال همه می‌دانید چه مشکلاتی داشتند تصمیم گرفتم به هر پیشنهادی جواب مثبت ندهم تا دغدغه‌های مضاعف را دوباره به‌جان نخرم.
تارتار: مربی ارزانی نیستم

مهدی تارتار در زمره مربیان موفق فوتبال کشور به‌شمار می‌رود که در سال‌های گذشته در تیم‌های کم‌بضاعتی نظیر پارس جنوبی جم و نفت مسجدسلیمان نتایج خوبی کسب کرد. پارس جنوبی در زمان مسئولیت تارتار در لیگ هفدهم در جایگاه پنجم جدول قرار گرفت و نفت مسجدسلیمان فصل قبل در رده هشتم اما در آستانه شروع بیستمین دوره لیگ برتر تارتار عهده‌دار مسئولیت هیچ تیمی نیست!

شما در فصل نقل و انتقالات گزینه جدی چند تیم لیگ برتری بودید، چرا با هیچ کدام به توافق نرسیدید؟

حقیقتش خیلی خسته بودم. بعد از چند فصل کار طاقت‌فرسا در تیم‌هایی که به هر حال همه می‌دانید چه مشکلاتی داشتند تصمیم گرفتم به هر پیشنهادی جواب مثبت ندهم تا دغدغه‌های مضاعف را دوباره به‌جان نخرم. با ۴، ۵ باشگاه لیگ برتری مذاکراتی داشتم البته یک باشگاه خوب و با پتانسیل در لیگ دسته اول شرایط خیلی خوبی را برایم فراهم می‌کرد که ترجیح دادم فعلاً استراحت کنم تا بتوانم در آینده با یک انرژی خوب کار کنم و اصطلاحاً با طراوت باشم.  

با توجه به شرایط جامعه و قرار گرفتن در پیک ویروس کرونا موافق برگزاری مسابقات هستید؟

متأسفانه در هفته‌ها و ماه‌های گذشته بیش از یک میلیون انسان در سراسر دنیا به دلیل ابتلا به این ویروس منحوس جان‌شان را از دست داده‌اند و آمار بیماران و فوتی‌های این بیماری در کشورمان در حال افزایش است. انتشار این ویروس هم به اقتصاد صدمه زده و هم هزاران خانواده را در کشورمان داغدار کرده است. در سراسر دنیا مسابقات فوتبال با در نظر گرفتن پروتکل استاندارد بهداشتی در حال برگزاری است و ما هم با تدبیر لازم می‌توانیم مسابقات خود را برگزار کنیم. در شرایط امروز شاید فوتبال یکی از معدود سرگرمی‌های مردم باشد و بنده موافق برگزاری بازی‌ها هستم البته با رعایت کامل شرایط بهداشتی.  

باشگاه‌های ما شرایط مناسبی ندارند و در فوتبال‌مان بلبشویی شده که مشخص نیست چه آینده‌ای در انتظار باشگاه‌هاست. ارزیابی شما از وضعیت فوتبال‌مان چیست؟

شرایط اقتصادی کشور بحرانی شده و نه فقط در فوتبال بلکه در همه اصناف شرایط نابسامانی را شاهد هستیم. فوتبال هم یک صنف است که همچون اصناف دیگر تحت تأثیر مشکلات اقتصادی قرار گرفته است و این را می‌توان از نوع انتخاب مربیان و بازیکنان تعدادی از تیم‌ها متوجه شد برای فصل جدید چهار، پنج باشگاه شرایط نسبتاً خوبی دارند ولی بقیه تیم‌ها با هدف سقوط نکردن بسته شده و در لیگ برتر شرکت می‌کنند. در واقع همین مشکلات اقتصادی باعث شده باشگاه‌ها برای کاهش هزینه نتوانند آن‌طور که در ذهن دارند عمل کنند.  

اتفاقاً در صنف شما چهره‌هایی به عنوان سرمربی تیم‌های لیگ برتری انتخاب شده‌اند که دور از تصور به نظر می‌رسید.  

باید نیمه پر لیوان را هم ببینیم. همین اتفاقات فرصتی برای مربیان جوان یا کم‌تجربه و حتی گروهی از بازیکنان ایجاد کرده تا راه چند ساله را بتوانند در چند ماه پشت‌سر بگذارند. مسلماً کار برای این مربیان و تیم‌های‌شان سخت است ولی اگر موفق شوند حداقل چند سال آینده خودشان را تضمین می‌کنند و تداوم موفقیت می‌تواند آنها را برند کند. امیدوارم این مربیان کم‌تجربه یا جوان قدر این فرصت را بدانند و بتوانند موفق باشند.  

در همین شرایط بد اقتصادی ۳، ۴ باشگاه با عقد قراردادهای چند میلیاردی قیمت بازیکنان را بالا برده‌اند. شما با افزایش این‌چنینی دستمزدها موافق هستید؟

بالاخره هر چیزی باید حساب و کتاب داشته باشد و نظر من نمی‌تواند حالا که قراردادها بسته شده، تأثیرگذار باشد. مربیان و بازیکنان با کیفیت برای‌شان این موقعیت ایجاد شده که از فرصت استفاده کنند. واحد پول ما تناسبی با قیمت مسکن، خودرو، کالا و سایر اقلام و حتی امروز مواد خوراکی ندارد و همه به این موضوع واقف هستیم. چنانچه داریم می‌بینیم بازیکنان با کیفیت به پیشنهادات معمولی تیم‌های خارجی پاسخ مثبت می‌دهند، چون قیمت ارز به جایی رسیده که بازیکنان با قراردادهای ضعیف در فوتبال اروپا صاحب پول خوبی در کشورمان می‌شوند. در فوتبال چیزی تضمین شده نیست و مربی و بازیکن باید دغدغه آینده را داشته باشند. شاید در سال‌های قبل بازیکن با پول قراردادش می‌توانست یک آپارتمان کوچک بخرد اما حالا با همان پول می‌تواند یک خودرو بخرد. نیازی نیست مثال بزنم چون هم خاطر خودم تلخ می‌شود و هم شما!

آیا شما مربی گران‌قیمتی هستید؟

در فوتبال قیمت مربیان و بازیکنان مشخص است. مسلماً مربی ارزانی نیستم.  

شرایط تیم‌های پرسپولیس و استقلال را چطور ارزیابی می‌کنید؟

پرسپولیس به فینال لیگ قهرمانان آسیا صعود کرده و این بیانگر سطح فنی بالای مربیان و بازیکنانش است. به همه آنها تبریک و خسته نباشید می‌گویم. البته فراموش نکنیم پرسپولیس میلیون‌ها هوادار دارد که برای تیم‌شان دعا کرده و انرژی مثبت به این تیم انتقال می‌دهند. امیدوارم حواشی موجود بادرایت و تعامل دوجانبه از طرف باشگاه و بازیکنان برطرف شود و شاهد موفقیت نماینده کشورمان در رقابت‌های آسیایی باشیم. در مورد تیم استقلال باید عرض کنم این تیم پتانسیل بالایی دارد و از کادر خوبی بهره می‌برد. درست است که آقای فکری در سطح لیگ برتر تجربه کار بالایی ندارند اما سالیان سال در همین فوتبال در سطح اول بازی و سپس سال‌ها مربیگری کرده و مربیان باتجربه‌ای در کنارشان هستند و برای‌شان آرزوی موفقیت می‌کنم.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/2oqgxq

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


انتظاری با نفت مسجد سلیمان به توافق رسید