تاریخ انتشار: 1399/08/29 10:03
کد خبر: 50609

معمای دروازه استقلال چطور حل می‌شود؟

سرمربی تیم فوتبال استقلال برای بازی با فولاد باید یکی از دو گلر اصلی تیمش را انتخاب کند تا درون دروازه قرار بگیرد.
معمای دروازه استقلال چطور حل می‌شود؟

با برطرف شدن مشکل رشید مظاهری و صدور مجوز بازی کردن او برای استقلال چالش جدیدی برای سرمربی استقلال شکل می گیرد. یکی از نقاط ضعف استقلال در سال گذشته ضعف دروازه بانی این تیم بود و حسین حسینی ثابت کرد نمی تواند دروازه بان مطمئنی برای آبی پوشان باشد. به اعتقاد اغلب کارشناسان نداشتن رقیب باعث شده بود حسینی افت کند به همین دلیل یکی از اولین خریدهای استقلال برای لیگ بیستم جذب یک دروازه بان مطمئن بود که هم بتواند خیال استقلالی ها را بابت داشتن یک دروازه بان خوب راحت کند هم اینکه با ایجاد رقابت بلکه حسینی هم به روزهای خوب خود برگردد.

مظاهری در ابتدای حضورش در استقلال با مشکل شکایت باشگاه سابقش تراکتور رو به رو شد اما بالاخره بعد از سپری شدن 3 ماه کمیته تعیین وضعیت حق را به دروازه بان استقلال داد و مشکل او برای حضور در ترکیب استقلال برطرف شد.

حالا با برطرف شدن مشکل مظاهری، سرمربی استقلال با چالش بزرگی رو به رو است. او در بازی اول استقلال به دلیل صادر نشدن رای پرونده مظاهری با تراکتور از حسینی استفاده کرد در حالی که اگر مظاهری می توانست برای استقلال بازی کند بی شک او انتخاب اول سرمربی استقلال بود. حالا برای بازی با فولاد فکری باید از بین دو دروازه بان اصلی تیمش که هر دو هم در تمرینات آماده به نظر می رسند. نزدیکان سرمربی می گویند او تمایل بیشتری به استفاده از رشید مظاهری در دیدار با فولاد دارد چون هم این دروازه بان ملی پوش است و برای استمرار در دعوت به تیم ملی نیاز دارد در تیم باشگاهی اش فیکس باشد اما شاید این احتمال هم وجود دارد که  فکری به دلیل اینکه در همین ابتدای کار اختلافی بین گلرهای تیمش ایجاد نشود فعلا از حسینی استفاده کند چون حسینی در زمان حضور سیدمهدی رحمتی در استقلال هم ثابت کرد میانه ای با نیمکت نشینی ندارد و نمی تواند با داشتن رقیب کنار بیاید خصوصا اینکه او بعد از جذب مظاهری مذاکراتی هم با باشگاه استقلال برای جدایی داشته که محمود فکری با این موضوع مخالفت کرده است.

البته گاهی مربیان راه حل هایی هم برای انتخاب بین دو دروازه بان اصلی خود در نظر می گیرند که شاید محمود فکری هم دست به دامن این راه حل ها شود.

تقسیم بازی‌ها

یکی از روش های سرمربیان برای حل مواجهه با چنین دغدغه هایی این است که از یک دروازه بان در لیگ و از دیگری در جام حذفی استفاده کنند. شاید محمود فکری هم تصمیم بگیرد یکی از دروازه بان های خود را برای لیگ و دیگری را برای جام حذفی نگه دارد. البته همین تصمیم هم می تواند دردسرساز باشد چرا که بازی کردن در لیگ و استمرار داشتن در ترکیب تیم باشگاهی برای هم دو دروازه بان مهم است. قطعا مظاهری نمی خواهد با نیمکت نشینی در لیگ تیم ملی را از دست دهد و حسینی هم دوست دارد با فیکس شدن در ترکیب استقلال نظر سرمربی تیم ملی را جلب کند. باید دید انتخاب فکری برای لیگ کدام دروازه بان است و کدام یک از این گلرها راضی به نیمکت نشینی در لیگ می شود؟

سیستم چرخشی

یکی دیگر از روش هایی که مربیان ایرانی برای انتخاب بین دو دروازه بان اصلی تیم در نظر می گیرند سیستم چرخشی است. سیستمی که در سال های گذشته و در زمانی که هادی طباطبایی و پرویز برومند گلرهای استقلال بودند مرحوم منصور پورحیدری از آنها به صورت یکی در میان و چرخشی استفاده می کرد. سیدمهدی و وحید طالب لو هم در مقطعی از زمان که به طور همزمان با هم در استقلال حضور داشتند به صورت یکی در میان بازی می کردند. دروازه بان هایی مثل مهدی واعظی و حسن رودباریان، میثاق معمارزاده و علیرضا حقیقی هم در زمان حضور در پرسپولیس گاهی به صورت چرخشی به میدان می رفتند. البته این روش بیشتر بین مربیان سنتی فوتبال ایران رواج داشته به طوری که یکی از دروازه بانان درون دروازه می ایستاد و تا زمانی که گل بدی دریافت نمی کرد فیکس بود و به محض دریافت گل جای خود را به نفر دوم می داد اما بعید است که محمود فکری از این روش برای انتخاب دروازه بان اصلی خود استفاده کند.

تیم ملی، مظاهری را فیکس می‌کند؟

در دو لیست اخیر تیم ملی از بین دروازه بان های استقلال رشید مظاهری دعوت شد. البته قابل پیش بینی بود که حسینی با توجه به عملکرد فصل گذشته اش به تیم ملی دعوت نشود. حالا محمود فکری برای انتخاب دو دروازه بان تیمش باید این نکته را هم در نظر بگیرد که اگر رشید مظاهری نتواند در ترکیب تیم باشگاهی اش به زمین برود ممکن است تیم ملی را از دست بدهد. در واقع فیکس شدن حسینی باعث می شود جایگاه مظاهری در تیم ملی به خطر بیفتد و شاید تیم ملی باعث شود مظاهری در استقلال فیکس شود.

رشیدی: هر گلری آماده‌تر باشد باید بازی کند

منصور رشیدی، گلر اسبق استقلال در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ورزشی برنا درخصوص رقابت بین دروازه بان های استقلال گفت: خوشحالم یک دروازه بان آماده دیگر به جمع آبی پوشان اضافه شد. حالا رقابت بین مظاهری و حسینی برای ایستادن درون دروازه استقلال جذاب خواهد بود. حسینی فصل گذشته تنها بود و همین باعث شد نتواند آمادگی خود را حفظ کند و عملکرد خوبی درون دروازه استقلال داشته باشد. قبل از آمدن مظاهری هم تاکید کرده بودم که استقلال به یک دروازه بان خوب دیگری هم نیاز دارد که در نهایت امیدوارم رقابت این دو دروازه بان به نفع استقلال و خودشان تمام شود.

او افزود: وظیفه سرمربی و مربی دروازه بانان است که رابطه بین دروازه بان ها را مدیریت کند. حسینی و مظاهری هم باید برای قرار گرفتن درون دروازه استقلال سالم رقابت کنند نه اینکه بخواهند همدیگر را تخریب کنند چون اختلاف بین آنها هم به خودشان ضربه می زند هم به استقلال.

رشیدی با بیان اینکه هر گلری که آماده‌تر باشد باید درون دروازه استقلال قرار بگیرد، بیان کرد: من به یکی در میان و چرخشی بازی کردن یا تقسیم بازی های بین دو دروازه بان در یک تیم اعتقاد ندارم. دروازه بانی که بهتر است و آماده تر باید در ترکیب قرار بگیرد نه اینکه بگوییم یکی در لیگ بازی کند و دیگری در جام حذفی چون این تقسیم بندی هم به بازیکنان ضربه می زند چون آنها اطمینان پیدا می کنند که بازی بهشان می رسد و برای بهتر شدن تلاش نمی کنند. بنابراین بهتر است که هر دروازه بانی که در تمرینات عملکرد بهتری دارد درون دروازه قرار بگیرد و نفر دوم هم این موضوع را بپذیرد و جوری تمرین کنند که خودش را به سرمربی تیم تحمیل کند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3gmv85

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


ماحصل نقل و انتقالات آبی ها در لیگ برتر