تاریخ انتشار: 1399/10/04 23:16
کد خبر: 47779

فقر گلزنی استقلال؛ نه نقشه ای، نه بلدی

7 گل زده در 7 بازی؛ چنین آماری برای استقلال تا اینجای لیگ بیستم ثبت شده. بیلانی که نشان می دهد تیم فکری مشکلات فراوانی برای نزدیک شدن و باز کردن دروازه رقبایش دارد.
فقر گلزنی استقلال؛ نه نقشه ای، نه بلدی

3 گل زده استقلال در این فصل حاصل ضربات ریباند بوده ولی هیچکدام ریباند ضربات خودی نبوده و همگی از دفع ناقص بازیکنان حریف به دست آمده است: گل غفوری به مس رفسنجان، گل موسوی به صنعت نفت و گل خاقانی به شهر خودرو. 2 گل استقلال با استفاده از ضربات ایستگاهی به ثمر رسیده است: گل دانشگر به شهر خوردو و گل میلیچ به ماشین سازی. یگ گل پنالتی بوده که غفوری وارد دروازه فولاد کرد. و تنها یک گل در جریان بازی و با پاس گل به ثمر رسیده است: پاس قایدی و ضربه مطهری برابر مس رفسنجان در هفته اول. 

 نکته دیگری هم این میان وجود دارد؛ مهاجمان گل نزن. با فاکتور گرفتن از گل مطهری به مس و خاقانی به شهر خودرو، بقیه گلهای استقلال را مدافعان زده اند: 2 گل از غفوری و یک گل از موسوی که مدافع راست هستند، گل میلیچ که مدافع چپ است و گل دانشگر به عنوان مدافع میانی. این درحالیست که قایدی فصل قبل 10 گل زد درحالیکه هیچگاه مهاجم مرکزی نبود، دیاباته آقای گل شد و مطهری، ژوکری طلایی با گلهای لازم و کافی بود.  

راه های مختلفی برای رسیدن به گل در فوتبال وجود دارد ولی این راه ها نیاز به یک سری شرایط لازم و کافی دارند که در استقلال این فصل و تا اینجای کار هنوز رویت نشده است. مثلا گل زدن با ارسال از کناره ها؛ این ترفند نیاز به یک بازیکن رونده با توانایی بالا برای دور زدن و عبور از رقیب و قدرت ارسال بالا دارد به علاوه مهاجمی که خوب ضربه سر بزند. استقلال با یکی مثل غفوری شاید اولی را داشته باشد ولی مطهری فعلا ضربات سر خوبی نمی زند و روی قایدی هم نباید در این آیتم حساب کرد. برابر تیمهایی که با لایه های دفاعی فراوان بازی می کنند (نظیر پیکان)، استفاده از قدرت شوتزنی به کار می آید ولی استقلال بازیکنی با چنین خصوصیتی ندارد. آمار می گوید هیچ تیمی این فصل کمتر از استقلال، شوت داخل چارچوب نداشته است.  

مروری بر تاریخ لیگ برتر نشان می دهد استقلال همیشه واجد قدرتی ویژه برای زدن گل بوده است: ارسال های نوازی، مغز متفکری به نام جباری، تغییر مسیر و سپس ارسال های مهندسی شده حیدری، هافبک همه کاره و هم فن حریفی مثل جان واریو، هافبک های باکس تو باکس جنگنده ای مانند ابراهیمی و کریمی، گلزنان بالفطره ای مانند عنایتی و سامره و برهانی، شوتزنان خوبی مثل همدانی و فکری و حتی دستان علی علیزاده؛ و استقلال فکری هیچکدام از اینها را ندارد با یک تبصره ویژه: استقلال لیگ بیستم هنوز نتوانسته از زوج بهترین گلزن و بهترین گلساز لیگ قبلی هم استفاده کند. 

 زوج دیاباته و قایدی، آخرین تیر فکری و کادر فنی عریض و طویلش برای حل مشکل گلزنی خواهد بود اما اینکه چه کسی قرار است برای این دو نفر، پاس نهایی را صادر کند وقتی کریمی نیست و بازیکنی در حد کریمی هم نیست، را ادامه فصل روشن می کند. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4djbgq

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


دلیل دور شدن مرتضی تبریزی از استقلال چه بود؟