تاریخ انتشار: 1399/11/13 01:49
کد خبر: 45333

اختصاصی/ به یک اوت انداز بیش از ۷۰ متر نیازمندیم!/ حداقل آبروی "فولاد آرنا" را نبرید

قبل از بازی اخیر فولاد خوزستان و پیکان تهران اتفاقاتی رخ داد که در دنیای فوتبال بی سابقه بود! کاری که استادیوم بسیار مجهز "فولاد آرنا" را هم زیر سؤال برد تا سوژه رسانه های جهان هم شود!
اختصاصی/ به یک اوت انداز بیش از ۷۰ متر نیازمندیم!/ حداقل آبروی "فولاد آرنا" را نبرید

 علی مسعودی؛ این داستان ( تاکتیک اوت انداختن) چیز جدیدی نیست و از سالها پیش خیلی از تیم  ها از این شیوه یا تاکتیک برای رسیدن به دروازه حریفان استفاده می کردند. تاکتیکی که خیلی وقت ها مربیان از آن ایراد گرفته اند و خیلی وقت ها نیز از آن حمایت کرده اند! اگر مربی، بازیکن اوت انداز داشته باشد، به راحتی از آن حمایت می کند و مدعی می شود؛ این هم یک تاکتیک است که باید به آن احترام گذاشت و اگر هم بازیکن اوت انداز نداشته باشد، از آن ایراد می گیرد و زمین و زمان را می ریزد! خلاصه تا الان، هنوز هیچ کسی متوجه نشده اوت انداختن های یک تیم تاکتیک است یا نیست؟! البته همه این را به خوبی می دانند، پرتاب اوت یکی از قوانین فوتبال است، ولی جزو تاکتیک محسوب نمی شود. همه این را می دانند، هر وقت توپ به خارج از زمین برود، باید یک تیم اوت پرتاب کند، حال یک بازیکن اوت را کوتاه پرتاب می کند و یکی دیگر بلند که اصلا نمی شود به بلند پرتاب کردن این بازیکن ایرادی وارد کرد. این تشخیص کادر فنی تیم است که از بازیکنش بخواهد، اوت را چطور پرتاب کند، کوتاه یا بلند باشد. اما برای مقابله با این حَربه یا همان تاکتیک( به قول مربیان) راه حل های زیادی نیست و نمی شود جلو دست های بازیکن پرتاب کننده را گرف و اجازه نداد که توپ را بلند، نیندازد. تنها راه این است که فقط بازیکن سرزن خوب داشته باشی و اجازه ندهی توپی که پرتاب می شود، مهاجمان یا سایر نفرات از آن استفاده راحتی کنند.

 البته این پرتاب اوت های بلند هم بیشتر در زمین هایی کاربرد، دارد که فضای کافی برای دور خیز بازیکن اوت انداز وجود داشته باشد، وگرنه اگر فضا نباشد بازیکن اوت انداز ( از نوع حامد محمدی پیکان!) زیاد فرقی با دیگر بازیکنان ندارد. مثل زمین ماشین سازی تبریز که پیست تارتان ندارد و بازیکن نمی تواند دور خیز زیادی انجام‌ دهد. یا زمین های لیگ انگلیس که فاصله زمین با سکوه ها چسبیده به هم است و بازیکن اوت معمولی را هم به زور پرتاب می‌کند، چه برسد دور خیز چند متری کند و چند تا هم پشتک بزند!

-1

اما اخیرا راه حلی برای به کار انداختن اوت های بلند پیدا شده و جدیدترین راه حل را کادر فنی فولاد برای مهار اوت انداز قهاری مثل حامد محمدی پیدا کرده و شبانه به این تاکتیک، پاتک زده است! البته پاتکی که خیلی زود لو رفته و خنثی شده که اگر لو نمی رفت مهدی تارتار از دقیقه یک شروع به اوت انداختن بلند نمی کرد! اینکه یک تیم آن‌ هم نوع فولاد که سرمربی اش نصف عمرش را در لالیگا سپری کرده و پرورش یافته لالیگاست نه فوتبال بدون برنامه داخلی! خیلی بعید به نظر می رسد و مشخص نیست، چطور جواد نکونام و عوامل باشگاه فولاد، بخصوص مدیرعاملش (سعید آذری)به این نتیجه رسیده اند؛ برای مهار تاکتیک تیم مهدی تارتار رو به این کار عجیب بیاورند و عرض زمین را از هر طرف دو متر بزرگ کنند و باتلاق هم درست بسازند، مشخص نیست؟! البته این نوع کارها از فولادی ها زیاد چیز جدیدی نیست و انها بازی با استقلال نیز دست به کار عجیی زده بودند و با فرستادن یک عکاس به سمت نیمکت حریف هم حرف های کادر فنی را شنیده بودند و هم برای محمود فکری دردسر درست کردند تا باعث محرومیت او نیز شوند! قطعا تاکتیک های زیادی برای به کار انداختن حریفان وجود دارد، ولی اینکه شبانه زمین استاندارد را به حالت غیره استاندارد دربیاوری و باعث آبروریزی شوی، خنده دار است که هر کسی آن را می شنود، فقط تاسف می خورد! جالب این‌جاست تیمی از تاکتیک تیم حریف ایراد گرفته و دنبال به کار انداختن اوت اندازش بوده، خودش یک اوت انداز با سابقه به نام "محمد ابشک" دارد که همه بازی ها پرتاب های بلند انجام می دهد ولی نه، به اندازه حامد محمدی پیکان که در نوع خودش، یک استثناست!

با این تفاسیر، به گذشته برمیگردیم  که ببینیم آیا در سالهای قبل آیا در ایران و حتی در جهان، تیمی یا بازیکنی بوده که بخواهد؛ از این ترفند برای رسیدن به گل استفاده کند یا نه؟ در ایران از همان قدیم اوت انداختن بلند "مُد" بوده و جام تخت جمشید، مصطفی عرب ملی پوش شاهین این کار را انجام می داده که بعد از این به اکبر میثاقیان( معروف به اکبر اوتی) رسیده و بعد ها دست به دست شده تا به علیزاده، علی انصاریان، مسیح مسیح زاده، مجید تشرفی، محمد نوازی، عزیز فریسات، حسن اشجاری، وحید طباطبایی، هادی شکوری، سپهر حیدری، حامد رضاپور، روح الله عرب، خالد شفیعی، میلاد محمدی، حامد محمدی و دیگران که هر کدام برای تیم هایشان اوت انداز بودند و......در لیگ پیشرفته اروپا نیز از این اوت انداز ها داشتیم که البته نسبت به فوتبال ایران خیلی کم

-2

بودند و از این شیوه نیز زیاد استفاده نکرده اند.  از تیم های اروپایی، قدیمی تیم استوک سیتی بازیکنی به نام رودی دیلپ را داشت که بدون دورخیز اوت بلند پرتاب می کرد و بعد روبرتو کارلوس معروف در رئال اوت انداز خوبی بود و در تیمهای دیگر نیز یان ارنه ریسه، جی جی اوکاچا در لیورپول و در ایتالیا هم پیره وومه خودش را با اوت های بلند معروف کرد. حتی یه مدتی هم کارلوس کی روش نیز از آلوارو مخیا برای پرتاب های بلند در رئال استفاده می کرد. در جام جهانی هم دیگر، پرتاب اوت میلاد محمدی اوج همه اینها بود که سوژه رسانه ها شد و نشریه مارکا پرتاب عجیب میلاد محمدی ملی پوش کشورمان را به نیز به ۱۰ لحظه به یاد ماندنی ۲۰۱۸ فرانسه به ثبت رساند تا ماندگار شود!

هرچند این نکته هم نباید فراموش شود، با اینکه؛ اوت انداختن یک تیم، هیچ ایرادی ندارد و نباید هم از آن خُرده گرفت، ولی این را هم نباید فراموش کرد، اگر تیمی از دقیقه یک مسابقه آن هم از زمین خودش شروع به پرتاب های بلند، بکند و به دنبال رفتن توپ به اوت باشد، تا به هر قیمتی از این "حَربه" بهره ببرد، زیبایی فوتبال را از بین می برد و حاشیه ساز می شود. کاری که پیکانی ها هفته هاست آن را انجام می دهند و از همان شروع مسابقه دنبال اوت گرفتن و پشتک زدن با حامد محمدی هستند که گاهی وقت ها روی اعصاب هواداران و سایرین می روند. اینکه یک تیم هدف اصلی اش تاکتیک اوت انداختن باشد و در این فوتبال بی برنامه و کاملا بی روح اخیر اکثر تیم ها! جز سوژه دادن دست رسانه ها چیز دیگری ندارد و مهدی تارتار هم باید بپذیرد، دقایقی که تیمش عقب است و نیاز به گل دارد، شروع به اوت های تخصصی بازیکنش بیاورد، نه از سوت آغاز تا سوت پایان! گرچه در سوی مقابل هم تیم ها نیز باید از بازیکنان بلند زن یا راه های دیگری برای به کار انداختن اوت های اینچنینی بکنند، نه با بزرگ کردن عرض زمین و باتلاق درست کردن که قدیم ها این کارها دیده بودیم و هنوز هم یادمان نرفته در زیر آفتاب سوزان چه تیمی باتلاق درست کرد و خودش سوژه شد!

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3gmabn

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


حضور سعید آذری در تمرین ذوب آهن، خبری در راه است؟