تاریخ انتشار: 1399/12/05 13:51
کد خبر: 44143

بباز، اما منطقی باش!

این هفته در فوتبال اروپا اتفاقات عجیب زیادی رخ داد و بسیاری از بزرگان قاره سبز ناکام ماندند. فهرست تیم‌های مهمی که در معتبرترین لیگ‌های اروپایی شکست خوردند یا متوقف شدند طولانی است؛ از لیورپول و آرسنال و تاتنهام در انگلستان تا بایرن‌مونیخ در آلمان، از میلان و ناپولی در ایتالیا تا بارسلونا و اتلتیکو مادرید در اسپانیا.
بباز، اما منطقی باش!

به هر حال این اتفاقات رخ می‌دهد و کامیابی و ناکامی دو روی سکه مسابقات فوتبال هستند. مهم اما نشان دادن واکنش مناسب به هر کدام از این دو رویداد است. در فوتبال ایران متاسفانه بسیار پیش می‌آید که مربیان پیروزی‌ها را به نام خودشان و تدابیر فنی و تاکتیکی‌شان سند بزنند، اما شکست‌ها مال بازیکن و داور و بدشانسی و رسانه‌ها است! شاید نگاهی به اظهارات سرمربیان ناکام اروپایی در مسابقات همین هفته، یک کلاس درس خوب در این مورد باشد.

   اروپایی‌ها چه گفتند؟

تاتنهام دو بار تیر دروازه وستهام را لرزاند و نهایتا ۲ بر یک شکست خورد. ژوزه مورینیو، سرمربی این تیم به‌شدت تحت فشار است و خطر اخراج را حس می‌کند، اما این باعث نشد در مصاحبه‌اش رفتار غیرحرفه‌ای داشته باشد. مربی پرتغالی در مورد بازی گفت: «وقتی مرتکب اشتباه شوید مستحق مجازات هستید. وقتی ما دو اشتباه مرتکب شدیم، لیاقت دریافت دو گل را داشتیم.» دیگو سیمئونه، سرمربی اتلتیکو مادرید بعد از شکست ۲برصفر برابر لوانته گفت: «به‌دنبال عذر و بهانه نیستم و مربی باید راه‌حل پیدا کند. مسابقات لیگ همیشه همین‌طور است. در طول این مسابقات، همیشه سختی‌هایی هست و این برای همه تیم‌ها یکسان است. تیم‌ها و بازیکنانی که در لحظات سخت قوی ظاهر شوند، به هدف‌شان می‌رسند.» در همین اسپانیا رونالد کومان، سرمربی بارسا بعد از اشتباه کودکانه لنگله و تساوی یک - یک تیمش برابر کادیز گفت: «این یک ناامیدی بزرگ است. بازیکنان را به‌طور جداگانه سرزنش کنید و فقط تقصیر یک نفر نبود. ما باید بیش از اینها تمرین کنیم و انرژی بگذاریم.»

   مربیان ما چه می‌گویند؟

جان به قربان فوتبال ایران که انگار در آن هیچ مربی ناکام و مقصری وجود ندارد! کافی است مثلا اظهارات محمود فکری، سرمربی استقلال بعد از ناکامی‌های این فصل را مرور کنید. به‌عنوان مشتی از خروار این بخش از مصاحبه فکری بعد از توقف خانگی استقلال برابر نفت آبادان را ببینید: «از سد حریف گذشتیم، اما از سد اشتباهات داوری نتوانستیم بگذریم. شمشیر را از رو برای ما بسته‌اند. معلوم است همه چیز از کجا آب می‌خورد. همه جوره تلاش می‌کنند استقلال نتیجه نگیرد.» فکری از این مصاحبه‌ها زیاد داشته، اما او تنها نیست. یحیی گل‌محمدی، سرمربی پرسپولیس هم با اینکه کمتر در موضع ناکامی بوده، اما در همان موارد نادر از توجیه و فرافکنی غافل نشده است. به‌عنوان مثال او بعد از شکست تیمش برابر آلومینیوم اراک، بخش زیادی از نشست خبری را به انتقاد از مهدی رسول‌پناه، عضو معزول هیات‌مدیره اختصاص داد. به این لیست بیفزایید امیر قلعه‌نویی را که بعد از چند سال ناکامی، اخیرا یک ساعت روی آنتن زنده پنج داور مطرح فوتبال ایران را به ضدیت با خودش متهم کرد. اگر بیاموزیم و تمرین کنیم که بعد از شکست اشتباهات را بپذیریم، گام اول را برای جبران ناکامی برداشته‌ایم.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4vzl6j

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


اینتر برای جذب راکیتیچ رقیب پیدا کرد