تاریخ انتشار: 1400/04/09 15:08
کد خبر: 37169

یحیی گل محمدی شکست ناپذیر با پرسپولیس

هر چند مربیان و تیم‌ها برعکس هواداران و رسانه‌ها نگاه ویژه‌ای به آمار تقابل‌ها و دوئل‌های قدیمی ندارند و ظاهراً برایشان هیچ اهمیتی ندارد اما وقتی صحبت از یک برتری ویژه آماری و تاریخی نفر اول تیم پرسپولیس در مواجهه با هم‌صنفان استقلالی‌اش باشد، شاید این برتری به لحاظ روانی تأثیر مثبتی روی عملکرد سرمربی سرخ‌ها و تیمش بگذارد.
یحیی گل محمدی شکست ناپذیر با پرسپولیس
آخرین تصویری که از یحیی گل محمدی در تقابل با مربیان استقلالی به یاد داریم خیلی دور نیست و به همین دربی یک ماه و نیم پیش برمی گردد؛ وقتی که سوت آخر اکبریان در نقش باروتی عمل کرد برای پرتاب بطری آب معدنی دست یحیی و آن مشت گره کرده و فریاد از سر شوق. یحیی آن دربی را سخت برد، با کمترین موقعیت گل و نمایشی نه چندان برتر. امروز اما هیچ‌کس درباره کیفیت آن برد حرف نمی‌زند. همه مشت گره کرده یحیی و ثبت یک پیروزی بزرگ در دربی و موفقیت در دوئل با رقیب دیرینه و فرهاد مجیدی را به خاطر دارند.
پیروزی مقابل مجیدی به عنوان سرمربی استقلال اهمیت و اعتبار فوق‌العاده‌ای داشت و تبدیل شد به یکی دیگر از نقاط پررنگ کارنامه مربیگری یحیی کنار رساندن تیم به فینال اسیا و ثبت چهارمین قهرمانی متوالی لیگ برتر اما حالا و در آستانه مچ اندازی دوباره با مجیدی او باید ابتدا با سه مربی استقلالی دیگر در جبهه‌ای دشوارتر و نفسگیرتر مبارزه کند.
پرسپولیس یحیی از امروز تا 10 روز دیگر به ترتیب مقابل گل‌گهر قلعه‌نویی، فولاد نکونام و آلومینیوم منصوریان مصاف خواهد داد. سه مسابقه مهم و سرنوشت‌ساز در هفته‌های پایانی لیگ بیستم که هر کدام حکم فینال دارد و لغزش در هر مسابقه می‌تواند پرسپولیس را در مسیر رسیدن به پنجمین قهرمانی متوالی لیگ برتر از ریل موفقیت خارج کند.
طبیعتاً هر کدام از این مربیان استقلالی نامبرده جدا از هدف اولیه خود که موفقیت در تیم فعلی‌شان است دنبال متوقف کردن پرسپولیس و ایجاد سدی برای دور شدن این تیم از پنجمین قهرمانی پیاپی‌اش خواهند بود و اینجاست که خیلی‌ها دنبال سابقه و رزومه یحیی گل‌محمدی در مقابله با مربیان استقلالی به ویژه سه چهره‌ای که طی سه مسابقه آینده رودرروی پرسپولیس قرار می‌گیرند خواهند رفت.
از شروع دوران مربیگری یحیی نزدیک به 12 سال می‌گذرد و غیر از مقطعی که او در تیم‌های لیگ یکی مثل نساجی، تربیت یزد و اکسین  کار کرده او در لیگ برتر و به عنوان سرمربی تیم‌های نفت تهران، ذوب‌آهن اصفهان، تراکتورسازی تبریز و پرسپولیس (دو مقطع) با مربیان استقلالی دوئل‌های متعددی داشته که آمار به برتری عددی او مقابل تمام این مربیان اشاره دارد.امیر قلعه‌نویی که پرافتخارترین مربی استقلالی‌ها در لیگ برتر است تاکنون 16 بازی به عنوان سرمربی روبروی یحیی ایستاده که در این تقابل‌ها گل محمدی 6 برد و 6 مساوی داشته و 4 بار هم شکست خورده است. یحیی در دوره اول مربیگری در پرسپولیس در یک دربی (لیگ دوازدهم) مقابل قلعه‌نویی ایستاد که بازی بدون گل تمام شد اما در آخرین تقابل با این مربی بهترین برد این فصل تیمش (برد 5 گله در سیرجان) را رقم زده است. البته یکی از بردهای یحیی مقابل قلعه‌نویی نه در زمین فوتبال بلکه با حکم کمیته انضباطی به دست آمد چرا که سپاهان در بازی برگشت فصل قبل حاضر نشد مقابل پرسپولیس به میدان بیاید.
جواد نکونام دومین مربی استقلالی است که چند روز بعد به عنوان رهبر فنی فولاد باید مقابل یحیی و تیمش بایستد. هر چند نکونام را بیشتر به عنوان یک پاسی و چهره ملی در فوتبال می‌شناسیم و سابقه او به عنوان بازیکن استقلال کوتاه است اما همه از علاقه او و خانواده‌اش به استقلال خبر دارند. نکونام البته برعکس قلعه‌نویی سرمربی باتجربه‌ای نیست و کلاً سه بار مقابل یحیی با این عنوان قرار گرفته که دو بار شکست خورده و یک برد داشته است. هر دو برد یحیی مقابل نکو هم به عنوان سرمربی پرسپولیس اتفاق افتاده است.
یحیی بعد از امیر و نکو باید با علی منصور به عنوان سرمربی آلومینیوم اراک دوئل کند. منصوریان زمانی بعد از یحیی تیم موفق نفت تهران را تحویل گرفت و به جمع هشت تیم برتر لیگ قهرمانان رساند که بسیاری موفقیت آن تیم نفت را ریشه در کار خوب یحیی و کادرش در فصل گذشته آن رقابت‌ها می‌دانستند. منصوریان و یحیی در سرمربیگری ذوب‌آهن هم مشترکند اما آمار دو مربی در این دو تیم و نتایج‌شان تفاوت چشمگیری با هم دارد چرا که یحیی دو بار با ذوب‌آهن قهرمان حذفی شد اما منصوریان دستاوردی نداشت.
به هر حال یحیی و علی‌منصور به عنوان سرمربیان لیگ برتری تاکنون 7 بار با هم تقابل داشته‌اند که چهار بار یحیی برده و دو بار منصوریان. آخرین تقابل آنها به بازی رفت شهرخودرو و ذوب‌آهن در لیگ نوزدهم برمی‌گردد که تیم یحیی برنده شد. بعد از آن و در مقطعی که منصوریان مدتی سرمربی ذوب‌آهن و بعد تراکتورشد انگار قسمت نبود که مقابل یحیی و پرسپولیس قرار بگیرد.
یکی از دو باخت یحیی به منصوریان وقتی اتفاق افتاد که گل‌محمدی با تراکتور محروم مقابل استقلال شکست خورد ضمن اینکه یحیی به عنوان مربی پرسپولیس به منصوریان هم نباخته است.
فرهاد مجیدی چهارمین مربی استقلالی است که بعد از سه بازی متوالی لیگ برتر، در یک چهارم نهایی منتظر انتقام از یحیی خواهد بود. مجیدی که به نوعی آلترناتیو یحیی در سرمربیگری تیم المپیک بود و به این عنوان هم رسید تاکنون سه بار با یحیی مچ انداخته که یک بار باخته، یک بار برده و یک بار هم مساوی کرده اما تنها برد او هم در ضربات پنالتی بازی نیمه نهایی جام حذفی فصل قبل افتاق افتاده و یحیی در جریان بازی به عنوان سرمربی پرسپولیس نه به مجیدی و نه به هیچ مربی استقلالی دیگری نباخته است.
محمود فکری یکی دیگر از سرمربیان استقلالی این فصل لیگ برتر در بازی برگشت لیگ نوزدهم به عنوان سرمربی نساجی و سپس در بازی رفت امسال به عنوان سرمربی استقلال از شکست گریخت در حالی که هر دو بازی تیم یحیی استحقاق برد با اختلاف گل را داشت.
از آخرین حضور صمد مرفاوی به عنوان سرمربی لیگ برتر هم حدود 5 سال می‌گذرد اما او نیز تقابل‌هایی با یحیی داشته است. مرفاوی که سال 1391 با استعفای یحیی از سرمربیگری صبا جانشین او شده بود یک برد، یک باخت و یک مساوی مقابل تیم‌های گل‌محمدی داشته است.
پرویز مظلومی هم دیگر مربی استقلالی لیگ برتر است که هیچ‌وقت نتوانسته یحیی گل محمدی را در نقش سرمربی شکست دهد. جوان‌ترین مربی استقلالی هم سیدمهدی رحمتی بازیکن خودش در شهرخودرو است که تا کنون سه بار به عنوان سرمربی تیم مشهدی مقابل پرسپولیس ایستاده که دوبار باخته و یک مساوی با کمی خوش شانسی به دست آورده است.
با این حساب یحیی به عنوان سرمربی کارنامه فوق‌العاده‌ای مقابل مربیان استقلالی دارد. او از وقتی به پرسپولیس برگشته یک سال و نیم اخیر فقط سه باخت در مسابقات داخلی داشته؛ یکی بازی کم اهمیت مقابل ذوب‌آهن بوناچیچ وقتی قهرمانی لیگ نوزدهم‌شان چند هفته قبل از پایان فصل قطعی شده بود، یکی بازی نیمه نهایی مقابل استقلال مجیدی آن هم در ضربات پنالتی و دیگری بازی رفت مقابل آلومینیوم اراک این فصل با خطیبی که البته یکی از گل‌های حریف به وضوح آفساید بود و موقعیت‌های متعدد پرسپولیس با بدشانسی گل نشد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/2xov6w

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


پرسپولیسِ یحیی علیه رکورد شخصی برانکو