تاریخ انتشار: 1400/04/13 15:25
کد خبر: 36990

احسان پهلوان؛ یک سرباز صدیق و فداکار

در میان بازیکنان شاخص و تأثیرگذار تیم فوتبال پرسپولیس شاید احسان پهلوان با همه فرق داشته باشد زیرا نه به‌دنبال تبلیغ به نفع خود است و نه زیاده‌خواهی‌ها و سوداهایی غیر منطقی در سر دارد.
احسان پهلوان؛ یک سرباز صدیق و فداکار
پهلوان باتکنیک و خوشفکر است و آنچه را که باید انجام بدهد، با تیزهوشی و حرکات عقلایی‌اش به سامان می‌رساند. همکاری و تبادل پاس او با سایر هافبک‌ها و حمله‌وران قرمز‌های تهرانی در سطحی بالا است و این‌طور نیست که بر اساس گرایش‌های شخصی‌اش مثلاً با یکی دو نفر خاص همکاری بیشتری در زمین داشته باشد و بقیه را تحویل نگیرد. او یک سرباز صدیق و وفادار و نجیب است و نسبت به همگان و تمامی هم‌تیمی‌هایش خوب و مثبت فکر و عمل می‌کند و منافع «تیم» را بالاتر از هر «فرد» می‌داند. پهلوان مردی است که هرچه در چنته دارد، رو می‌کند و برای بهروزی تیمش از جان مایه می‌گذارد. ظریفی می‌گفت پهلوان آنقدر خوب و بی‌شیله و پیله است که نمی‌تواند حقش را بگیرد و در روزگاری که «زیادتر از حد خوب بودن» نه یک حسن بلکه ایراد است، چوبش را خواهد خورد اما تا آن‌جاکه به پرسپولیس مربوط می‌شود، این تیم از جذب وی فقط بهره برده است و آن‌هم به قول قدیمی‌ها «کرور کرور».
 
نگاه یحیی به شاگردان سابقش
یحیی گل‌محمدی سرمربی 17 ماه اخیر پرسپولیس تعدادی از شاگردان سابقش در تیم‌های ذوب‌آهن و پدیده را به جمع قرمز‌های تهرانی آورده و در میان این دست بازیکنان شاید احسان پهلوان که در فولادشهر زیر نظر این سرمربی کار می‌کرد و میلاد سرلک که شاگرد او در «پدیده» بود، از بقیه موفق‌تر ظاهر شده باشند، یحیی البته فرشاد فرجی را هم از پدیده مشهد به‌تهران آورد اما این مدافع هنوز کار مهمی را در جمع سرخ‌های تهرانی انجام نداده و اغلب نیمکت نشین است و سایر خریدهای یحیی شامل عیسی آل‌کثیر، علی شجاعی، سعیدآقایی، محمد شریفی و آرمان رمضانی (که البته به استقلال رفته است) به تیم‌هایی مربوط می‌شده‌اند که لزوماً خود او قبلاً در آنها کار نکرده است.
 
اوجگیری مجدد پس‌از دو سال نزول
واقعیت امر این است که وقتی یحیی، پهلوان را از اصفهان به تهران آورد، کمترکسی فکر می‌کرد او این همه به درد قرمزها بخورد و به یک مهره عالی و مؤثر برایشان تبدیل شود. درست است که او چهار، پنج سال پیش در دوره سرمربیگری یحیی در ذوب‌آهن بسیار خوب کار کرده و حتی یک بار باعث شکست پرسپولیس در یک بازی لیگی در اصفهان با یک شوت تماشایی از راه دور شده بود اما پس از جدایی یحیی از جمع فولاد شهری‌ها، پهلوان هم کمرنگ شده و دو فصل متوسط را در جمع سفید و سبزهای اصفهان سپری کرده بود. با این حال انگیزه درخشش در یکی از دو تیم پرطرفدار پایتخت و شیرینی همکاری مجدد با یحیی اثر خود را گذاشت و احسان اندک مدتی بعد از کوچ به پرسپولیس همانی شد که قبلاً بود. یک هافبک خلاق، توپ‌ساز و صاحب قدرت ایجاد گشایش در بازی، پهلوان در لیگ نوزدهم هافبکی نشان داد که هم یک ارسال کننده پاس‌های عالی و دقیق برای گلزنان پرسپولیس است و هم مردی که در صورت لزوم می‌تواند خودش زننده ضربات آخر باشد و در قامت یک گلزن هم بدرخشد و این داستان به لیگ بیستم هم بسط یافته است. فروغ او به صحنه‌های داخلی ختم نشده و با پرسپولیس حضوری مؤثر در لیگ قهرمانان آسیا هم داشته است و نایب قهرمانی سال 2020 این پیکارها بارزترین پیامد و یادگار قاره‌ای حضور پهلوان در پرسپولیس است. البته او در نایب قهرمانی آسیایی سال 2018 قرمز‌ها سهمی نداشت زیرا آنها در آن زمان توسط برانکو ایوانکوویچ هدایت می‌شدند و هنوز یحیی نیامده بود تا وی را از ذوب‌آهن صید و همراه و شاگرد خود در تهران کند.
 
یکی از سرآمدان جانفشانی
با این حال آینده از آن پهلوان و هر مهره‌ای است که در نظر کاری گل‌محمدی پایمردی و فداکاری کند و در حالی که راز اصلی موفقیت پرسپولیس در 6 سال اخیر همین خصلت‌ها و یکدست و متحد بودن قرمزها و پشتیبانی تام و تمام آنها از یکدیگر در روزهای سخت و در زمان‌های مصدومیت و محرومیت شماری از بازیکنان تیم است، باید اذعان داشت که شماری از این بازیکنان در این راه سنگ تمام گذاشته و مراتب ارادت و جانفشانی خود را در راه تحقق اهداف تیمی به حد اعلا رسانده و بابت آن اصلاً فخرفروشی نکرده و «عوض» آن را نخواسته‌اند.
پهلوان یکی از آنها و از سرآمدان اینگونه رویکردها است. هافبک خلاقی که همانند امید عالیشاه دائماً دوندگی و ایجاد موقعیت و راه گلزنی را برای تیمش باز می‌کند اما با نجابت ذاتی‌اش هرگونه تمجیدی از خود را رد و فقط بر سهم زیاد «جمع» در این توفیق‌ها تأکید می‌کند. اتفاق و رویکردی که در ورزش‌ ما چندان رایج نیست و اکثریت با کسانی است که سهمی بیش از حق خود می‌خواهند و خود را تافته‌هایی جدا بافته و ستاره‌هایی می‌دانند که اگر نباشند، کل جهان ورزش ساقط می‌شود.
 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/2rbroz

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


 پهلوان: هواداران پرسپولیس ذهنیتی قوی به بازیکنان می‌دهند/ بازی کردن در این تیم سخت است