تاریخ انتشار: 1400/05/02 10:16
آقای گل لیگ نوزدهم، بیش از یک فصل را غایب بوده
کد خبر: 36083

باورنکردنی؛ دیاباته و غیبت در 34 بازی استقلال!

شیخ دیاباته مهاجم اهل مالی استقلال که این روزها برخلاف فصل گذشته جایی در ترکیب تیمش ندارد، 34 بازی تیمش در طی دو فصل اخیر را از دست داده است.
باورنکردنی؛ دیاباته و غیبت در 34 بازی استقلال!

در اینکه شیخ دیاباته مهاجم اهل مالی استقلال بازیکن ارزشمند و تمام کننده خوبی است، شکی نیست ولی مصدومیت های گاه و بی گاه این بازیکن، غیبت های متوالی و خسته کننده او در مسابقات و از دست دادن بسیاری از بازی های استقلال، سوهان روح هواداران شده است.

دیاباته که چندی پیش راهی کشورش شد و به دلیل مشکلات کرونا نتوانست راهی ایران شود، به هر شکلی که بود خودش را به تهران رساند و از آن زمان تاکنون، او فقط در وقت های تلف شده دیدار با سایپا توانسته استقلال را همراهی کند و در شهرآورد جام حذفی برابر پرسپولیس فرصت بازی را کسب نکرد و حتی در بازی مقابل نفت مسجدسلیمان نیز در لیست آبی پوشان حضور نداشت.

فرهاد مجیدی در کنفرانس خبری پس از بازی با نفت و در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران، اعلام کرد که مشکل دیاباته فنی بوده و این بازیکن را از لیست تیمش کنار گذاشته است. اما امروز یکی از وب سایت های خبری مدعی شد که دیاباته قبل از بازی آخر استقلال، اعلام کرده که مصدوم است و نمی تواند بازی کند. مسئله ای که به نظر می رسد اگر هم حقیقت داشته باشد، تنها یک بهانه از سوی این بازیکن برای بازی نکردن بوده که علت آن نیز مشخص است: عدم دریافت حقوق معوقه.

دیاباته فصل قبل هر چند با تأخیر ولی حقوقش را دریافت می کرد و با توجه به قراردادی که داشت، به دنبال زدن گل های بیشتر بود تا آپشن های قراردادش را فعال کند. آپشن هایی که بابت هر 5 گل، چند هزار دلار بر روی قراردادش اضافه می شد و او می توانست دستمزد بیشتری از استقلال بگیرد.

ولی امسال وضعیت یک فرق اساسی داشت. محمود فکری در همان بازی هفته دوم مقابل فولاد با آقای گل لیگ درگیر شد و حتی گفته می شود الفاظی را به زبان آورده که باعث ناراحتی شدید دیاباته ای شده که کلا شخصیت آرامی دارد. کنار گذاشته شدن از تیم، عدم اجازه برای حضور در تمرینات و مسائلی از این دست باعث شد تا این بازیکن لیگ را با روحیه بدی آغاز کند.

شیخ در ادامه دچار آسیب دیدگی شدیدی شد و 5 هفته را از دست داد. پس از بازگشت دوباره، او هیچ نشانی از دیاباته لیگ نوزدهم نداشت. غیبت های او به دلیل آسیب دیدگی به یک عادت تبدیل شده بود. در این میان، احمد مددی و اعضای هیئت مدیره نیز تمایلی به پرداخت دستمزدها نداشته و هنوز هم ندارند. مسئله ای که باعث فراری دادن هروویه میلیچ نیز شد و این بازیکن پس از اینکه 10 ماه حقوقش را دریافت نکرد، از استقلال جدا شد.

اما نمی توان تمام دلایل غیبت دیاباته را به مسائل مالی ختم داد چرا که او سابقه مصدومیت های شدید در تیم های سابقش و در فصل قبل را دارد. با این وجود، او هر چقدر که در لیگ قبل غایب بود اما در مدت زمان حضورش موثر بود و حتی آقای گل نیز شد و به کار آبی پوشان آمد. اما شیخ در لیگ بیستم هیچ نشانی از آن دیاباته آماده و سر حال فصل قبل را نداشت.

مرور دقایق حضور دیاباته در ترکیب استقلال، نتیجه شگفت آور و باورنکردنی دارد. این بازیکن فصل قبل 1508 دقیقه در لیگ برتر برای استقلال به میدان رفت و امسال این عدد تقریبا 2.5 برابر کاهش یافته است. او در لیگ بیستمی که تاکنون 28 هفته آن را پشت سر گذاشته ایم، 654 دقیقه در ترکیب تیمش به میدان رفت که آماری باورنکردنی است.

به طور کلی، دیاباته با احتساب 30 هفته از لیگ نوزدهم و 28 هفته از لیگ بیستم و در مجموع 5220 دقیقه ای که از این دو لیگ گذشته است، تاکنون 2162 دقیقه برای استقلال به میدان رفته است. این یعنی اینکه دیاباته 3058 دقیقه از دو لیگ نوزدهم و بیستم را از دست داده که معادل با 34 بازی کامل و 90 دقیقه ای است!

دیاباته

مهاجمی که هر چقدر در فصل گذشته به کمک استقلال آمد و مفید بود، در این فصل هیچ کمکی به این تیم نکرده است و بیش از آنکه در زمین با پیراهن استقلال به میدان رفته باشد، یا روی سکوها بوده یا کار را از خانه و جلوی تلویزیون دنبال کرده است. از دست دادن 34 بازی طی دو فصل متوالی، آمار قابل تأمل و عجیبی است که شیخ در استقلال به ثبت رسانده است.

البته نباید این نکته را فراموش کرد که دیاباته امسال می توانست در چندین مسابقه برای استقلال به میدان برود ولی این اتفاق رخ نداد. چه در زمان حضور محمود فکری بر روی نیمکت آبی پوشان و چه در زمان حضور مجیدی، مهاجم اهل مالی بنا به تصمیم مربیان، برای تیمش به میدان نرفت تا دقایق غیبت او طولانی تر شود. ضمن اینکه نباید از زحمات این بازیکن در لیگ قهرمانان آسیا و تأثیر بزرگ او در صعود استقلال به مرحله بعد گذشت اما او در لیگ برتر بازی های زیادی را از دست داد.

با این تفاسیر، بسیار بعید به نظر می رسد که هم خود بازیکن و هم باشگاه استقلال تمایلی به ادامه همکاری برای فصل بعد داشته باشند. بازیکنی که بیش از 50 درصد از دو فصل اخیری که به این تیم پیوسته را از دست داده، نمی تواند عصای دست فرهاد مجیدی باشد و به نظر می رسد باید در این زمینه یک فکر اساسی کرد.

حالا که قرار است قانون منع حضور بازیکنان خارجی در لیگ برتر برداشته شود، به نظر می رسد مجیدی باید به فکر یک مهاجم ششدانگ و خارجی بهتری نسبت به دیاباته باشد. مهاجمی که بتواند مشکل گلزنی تیم را حل کرده و درون زمین چمن برای استقلال مفیدتر باشد .

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3kobv8

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


تصمیم بزرگ فرهاد مجیدی ؛ ستاره استقلال نیمکت نشین می شود ؟