تاریخ انتشار: 1400/07/23 12:18
کد خبر: 31983

پرسپولیس ایران -الهلال عربستان/ داربی غرب آسیا،زیبایی‌ها و‌حذابیت‌هایش

تیم های پرسپولیس و الهلال عربستان در مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا به مصاف هم می روند.
پرسپولیس ایران -الهلال عربستان/ داربی غرب آسیا،زیبایی‌ها و‌حذابیت‌هایش

امین یزدانی؛ دیدار دو تیم پرسپولیس ایران و‌الهلال عربستان همواره باعث شده که خیل علاقه‌مندان به فوتبال غرب آسیا را معطوف به خود کند و به نوعی حساسیت دیدارهای ملی دو کشور را در یادها زنده میکند.

پرسپولیس با مغلوب کردن استقلال تاجیکستان ،تیم شگفتی ساز این دوره ،گام به مرحله یک چهارم‌ نهایی لیگ قهرمانان آسیا گذاشته و ازآن طرف الهلال نیز استقلال ایران را شکست داد تا در این مرحله با پرسپولیس ایران مصاف دهد.

پرسپولیس به احتمال فراوان با مدل پایه همیشگی ۲-۴-۴وارد بازی خواهد شد،مدلی که از دوران برانکو درتیم به یادگار مانده است.

درآن‌سوی نیز شاگردان ژاردیم پرتغالی درقالب الهلال  که همواره درطول بازی بطور مداوم از دو مدل ۱-۳-۲-۴ و ۲-۴-۴ استفاده می کند،پای به زمین می گذارد.

پرسپولیس مدتهاست که ازشرایط مسابقات رسمی دور است و این مساله قطعا درکیفیت بازی‌اش تاثیرمستقیمی خواهد گذاشت،حال آنکه لیگ کشور عربستان هفته هفتم خود را نیز پشت سرگذاشته است،بنابراین الهلالی‌ها نسبت به شاگردان گل محمدی از این نظر (قرار گرفتن درشرایط مسابقه) دروضعیت مناسب‌تری قرار دارند،هرچند نتایج دو هفته اخیرشان چنگی به دل نمی‌زند و علیرغم برتری مقابل حریفان خود،نتیجه‌ای بهتر از دو تساوی بدست نیاورده‌اند.مهاجمین الهلال،به ویژه گومیس و مارگا در این اواخر درنواختن ضربات آخر بسیار بی‌دقت عمل کرده‌اند.

عمده حملات آبی‌های ریاض ازجناحین طراحی و سازماندهی می‌شوند، جایی که از دوفولبک باکیفیت و‌ ملی پوشی به نام البریک و‌الشهرانی  استفاده می‌کنند. ناصرالدوسری و سلمان الفرج دو هافبک مرکزی آنهاست که سلمان الفرج قلب تپنده و رابط اصلی خط دفاعی و میانی الهلال بشمار می‌رود و درکنار الفرج خوشفکر، بازیکن پست ششی(هافبک دفاعی محض)بنام ناصرالدوسری بازی می‌کند که بسیار دونده،جنگنده و تخریبی است. جلوتر این دو هافبک مرکزی الهلال،ماتیوس پریرا هافبک طراح و بازیساز و بنوعی مغز متفکر تیم ژاردیم محسوب می‌شود که به خوبی در نیمه زمین حریف(بویژه در یک سوم دفاعی حریف) پاس‌های تودر و عمقی ارسال می‌کند و شوتزنی قهار است،سالم الدوسری و موسی مارگا دو وینگر چپ و راست این تیم خطرناک عربستانی‌ها هستند که مارگا گاها پشت و زمانی درسمت راست گومیس  مهاجم نوک فرانسوی و فوق‌العاده باتجربه و‌چهارچوب شناس،الهلال، قرار می‌گیرد‌

گرچه گومیس دردو دیدار اخیر الهلال درلیگ عربستان در زدن ضربات آخر خوب عمل نکرده است،اما هر بازی شرایط خاص خودش را دارد.

برای گومیس و الهلال،لحظه‌ای کافی است تا دروازه رقبا را روی پاشنه بچرخاند،بنابراین خط دفاعی و دفاع تیمی پرسپولیس باید مراقبت ویژه‌ای از گومیس،مارگا،سالم الدوسری و پریرا را در دستور کارشان قرار دهند و یک لحظه غفلت بهای سنگینی درپی دارد.

مارگا که بیشتر درنقش وینگر راست بازی می‌کند، هنگامی که حریف به سمت منطقه‌اش شیفت می‌شود،به خوبی سالم الدوسری را که ازچپ بسمت محوطه جریمه حریف، خیز برمی‌دارد، می‌بیند و با ارسال‌های دقیق او را روانه دروازه حریفان می‌کند.

البریک و‌الشهرای دو فولبک راست و چپ و ملی پوش الهلال نقش عمده‌ای در حملات این تیم ایفا می‌کنند و هنگامی که فرهاد مجیدی این دو‌فولبک خستگی ناپذیر را بخوبی بست،مارگا و الدوسری بدون اینکه زیاد به عقب متمایل شوند،بارها روی دروازه آبی‌پوشان ایرانی خطرساز شدند و حتی گل دوم آنها(توسط سالم الدوسری) از این طریق بدست آمد.تیم الهلال در فاز انتقال نسبتا کند،اما به خوبی بازی تدریجی و باحوصله‌ای را درکلیه مناطق زمین انجام می‌دهد.آنها تیمی،منظم، منسجم و سازمان یافته‌ای هستند که به خوبی با پاس‌های کوتاه و‌تغییر دائمی منطقه بازی،ناگهانی زهر خود را می‌ریزند؛آنها در هنگام  ارسال ازکناره‌ها پرتعداد درمحوطه جریمه حریف طاهر می‌شوند.

سلمان الفرج از زمین خودی و پریرا از زمین حریف،کار طراحی و بازیسازی را به خوبی انجام می‌دهند،بنابراین گل محمدی باید این خط ارتباطی را قطع کند و‌کناره‌ها را برآنها ببندد و ازعمق خط دفاعی الهلال  که پاشنه آشیل آنها محسوب می‌شود، شاگردان ژاردیم را زمین گیر کند.

نقطه ضعف و چشم اسفندیار الهلال عمق خط دفاعی آنهاست،جایی که استقلال ایران، بارها ازآنجا عبور کردند،اما درضربات آخر یا کم دقت بودند یا به سدی به نام عبدالله معیوف می خوردند،به شکلی که معیوف دروازبان الهلال در برابر استقلال بهترین بازیکن زمین شناخته شد.

ترکیب البلیهی و یانگ هیون سو ،بعنوان دو مدافع میانی،بسیارنامنظم و شکننده و قابل عبور به نظر می‌رسد،آنها درک متقابلی ازهمدیگر ندارند و روی یک خط کار میکنند و اساسا مکمل خوبی برای همدیگر نیستند.

پس،گل محمدی می‌تواند روی این ضعف مفرط الهلالی‌ها کار کند و آنجا را سیبل حملات تیمش قرار دهد،هرچند می‌توان ازنیم فضاهای این تیمِ نه چندان سرحال این روزهای عربستانی، با توجه به قدرت تکنیکی و مانور دهی ترابی و عالیشاه(پهلوان) به خوبی استفاده کند.

این بازی می‌تواند آبستن حوادث فراوانی باشد ،زیرا هردوتیم ازمهره‌های فنی و باکیفیتی برخوردارند. بنابراین هرتیمی که استرس کمتری و از تمرکز بالایی برخوردار باشد و ایضا کمتر اشتباه کند و خصوصا از فرصت‌ها به بهترین شکل ممکن بهره ببرد، راهی نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا  خواهد شد. امیدوارم  تیمی که راهی نیمه نهایی شود، نماینده فوتبال باشگاهی کشورمان باشد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3kox5v

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


تغییرات الهلال از پرسپولیس تا استقلال

الهلال عربستان در خانه خود متوقف شد
فینال لیگ قهرمانان آسیا