تاریخ انتشار: 1400/10/07 18:21
کد خبر: 27970

8 ستاره فصل قبل؛ ناکام‌ترین بازیکنان لیگ امسال

عملکرد این فصل رشید مظاهری، حامد لک، امین قاسمی‌نژاد، سجاد شهباززاده، محمدرضا حسینی، احمدرضا زنده‌روح، فرشاد محمدی‌مهر و طالب ریکانی شباهتی به فصل قبل ندارد.
8 ستاره فصل قبل؛ ناکام‌ترین بازیکنان لیگ امسال

لیگ بیست‌ویکم برای حداقل 8 ستاره فصل قبل خوب شروع نشده است. بازیکنانی که فصل قبل در «ترین‌های» لیگ نام‌شان را جای داده بودند، حالا در همان آیتم‌ها جزو ناکام‌ترین بازیکنان لیگ هستند. آقای‌گل فصل قبل، فقط در یک بازی گل زده. شوت‌زن‌ترین بازیکن 2 فصل اخیر فوتبال ایران، فقط یک شوت در چارچوب زده. آقای‌کلین‌شیت لیگ بیستم در این فصل فقط در 3 بازی کلین‌شیت کرده. بازیکنی که فصل قبل رکورد بیشترین گل زده از روی ضربه ایستگاهی تاریخ لیگ برتر را به نام خود کرد، در این فصل گلی نزده است. در ادامه عملکرد این بازیکنان را طبق آمار «متریکا» می‌خوانید.

صید بزرگ در نیم‌فصل؟

رشید مظاهری با نمره 7.04 دومین دروازه‌بان برتر فصل گذشته بود. بین دروازه‌بان‌هایی که بیش از یک سوم مسابقات بازی کردند، مظاهری پایین‌ترین معدل گل خورده را داشت. در یکی از مهم‌ترین فاکتورهای فنی بین دروازه‌بان‌ها، یعنی درصد مهار شوت هم مظاهری بهترین عملکرد را داشت. رشید که در بیش از نیمی از مسابقات گلی نخورد (10 کلین‌شیت در 19 بازی)، میانگین 2.2 مهار را در هر بازی داشت و یک پاس کلیدی هم داد. اما این فصل مطابق انتظار مظاهری پیش نرفت. او در این فصل فقط در یک بازی، آن هم به عنوان تعویضی بازی کرد! اتفاقات پیش‌فصل و حتی فسخ قراردادش، به نظر می‌رسد به ضرر او شده و زمزمه‌هایی مبنی بر جدایی او در نیم‌فصل هم به گوش می‌رسد.

بازگشت حامد لک به تنظیمات کارخانه!

دروازه‌بانی که فصل گذشته با 16 کلین‌شیت، بیشتر از همه دروازه‌ها کلین‌شیت کرده بود و در آستانه صدمین کلین‌شیتش در تاریخ لیگ برتر قرار دارد، در این فصل رویه‌ای متفاوت را در پیش گرفت. حامد لک در هر 3 بازی ابتدایی فصل گل خورد تا جایش را در ترکیب اصلی از دست بدهد و برای 2 هفته نیمکت‌نشین بوژیدار رادوشوویچ شود. حامد لک در 9 مسابقه‌ای که این فصل در ترکیب پرسپولیس قرار گرفته، 8 اشتباه داشته تا شایعات مبنی بر جذب رقیب برای او در نیم‌فصل شنیده شود.

کاپیتانِ آبادان، دیگر برزیلی‌ نیست!

به اندازه‌ای که طالب ریکانی فصل گذشته تا این مقطع از فصل گل زده بود، در این فصل کل تیم نفت گل نزده است. طالب فصل قبل تا هفته چهارم، هر 4 گل تیمش را زده بود و 2 پنالتی هم گرفته بود. ریکانی مجموعا در لیگ بیستم، 9 گل زد، یک پاس‌گل داد و بیشتر از همه بازیکنان لیگ، بهترین بازیکن زمین شده بود. طالب ریکانی اما در این فصل شباهتی به ستاره لیگ بیستم آبادانی‌ها ندارد. با گذشت بیش از یک سوم از لیگ بیست‌ویکم، همچنان خط تیره مقابل تعداد گل‌های این فصل ریکانی پاک نشده است.

آقای‌گل لیگ فقط در یک بازی گل زده!

27 شوت در چارچوب که 20 تا از آن‌ها گل شد؛ این عملکرد خیره‌کننده بهترین بازیکن فصل قبل است. سجاد شهباززاده با زدن این 20 گل، آقای گل لیگ شده بود. سجاد علاوه بر تمام کننده‌گی بالا، در خلق موقعیت برای سایر بازیکنان سپاهان هم موثر بود. او در طول فصل 33 مرتبه با پاس کلیدی موقعیت ساخت که 4 پاس او، منجر به گلزنی هم‌تیمی‌هایش شد. در این فصل اما محرم نویدکیا ریسک بزرگی کرد؛ محرم، شهریار مغانلو را به نوک خط حمله تیمش اضافه کرد و شهباززاده را به کنار زمین برد. دور شدن سجاد شهباززاده از دروازه، منجر به افت فاحش عملکرد او شد. شهباززاده در این فصل فقط در یک بازی مقابل نفت مسجدسلیمانِ بحران‌زده گل زده است. البته او تک گل تیمش در دیدار حذفی مقابل ستارگان اورکی اسلامشهر را هم به ثمر رساند. شهریار مغانلو هم فقط در دیدار مقابل نساجی گل زده تا انتظارات را برآورده نکرده باشد.

ایستگاهِ ناکامی

لیگ بیستم برای فرشاد محمدی‌مهر یک فصل ویژه بود. او علاوه بر اینکه تکنیکی‌ترین بازیکن فصل بود و بالاترین متوسط دریبل موفق را بین تمامی بازیکنان لیگ داشت، با گل‌هایی که از روی ضربات ایستگاهی می‌زد، دوباره نامش بر سر زبان‌ها افتاده بود. محمدی‌مهر 4 گلِ تماشایی از روی ضربه ایستگاهی زده بود تا از حیث گلزنی از روی ضربه ایستگاهی در یک فصل، با رکورد تاریخ لیگ برتر برابر شود. در ابتدای فصل او ذوب‌آهن را به مقصد مس رفسنجان ترک کرد. اما به نظر توانایی‌اش در گلزنی را در اصفهان جا گذاشت. محمدی‌مهر تا این مقطع از فصل فقط یک شوت در چارچوب زده تا تعداد گلش هم مثل پاس‌گلش عدد صفر باشد.

سربازیِ تلخ

احمدرضا زنده‌روح در فصل گذشته با ارسال 8 پاس‌گل، دومین پاسور برتر لیگ شده بود. او در مجموع فصل 49 مرتبه با پاس‌کلیدی برای گل‌گهر موقعیت ساخته بود. زنده‌روح 2 گل هم زده بود و در نزدیک به 67 درصد از نبردهایش پیروز بود که بالاترین درصد موفقیت در نبردها بین برترین هافبک‌های فصل بود. زنده‌روح ابتدای فصل برای گذراندن خدمت سربازی، راهی فجر شد. زنده‌رح که هنوز با هم‌تیمی‌های جدیدش هماهنگ نشده، در این 11 هفته گلی نزده، موفقیتش در نبردها افت چشمگیری داشته و فقط یک پاس‌گل داده است. البته او 11 مرتبه با پاس‌کلیدی موقعیت ساخت، اما مهاجمان فجر قدر پاس‌های او را ندانستند تا نام دومین هافبک میانی برتر فصل گذشته هم وارد این لیست بازیکنان ناکام شود.

از 10 به یک!

6 گل، 4 پاس‌گل و کسب یک پنالتی نمایش درخشان محمدرضا حسینی در لیگ بیستم بود. وینگر سپاهان 38 مرتبه با پاس کلیدی فرصت گلزنی را برای سایر مهاجمان این تیم مهیا کرده بود و با متوسط 1.2 دریبل در هر بازی، جزو بازیکنان تکنیکی لیگ هم محسوب می‌شد. حسینی که فصل گذشته بعد از مهدی ترابی، دومین وینگر برتر فصل بود، در این فصل جزو 5 بازیکن برتر تیمش هم نیست. محمدرضا حسینی در 10 بازی برای سپاهان حضور داشته که حاصل آن یک گل و صفر پاس‌گل بوده است. حسینی فقط 3 شوت در چارچوب زده و در هیچ فاکتور فنی جزو 3 بازیکن برتر تیمش هم نیست.

آرزوی بر باد رفته با استقلال

شکوفایی بعد از 30 سالگی، امین قاسمی‌نژاد را امیدوار به بازی در تیم محبوبش کرد. قاسمی‌نژاد که در سه فصل گذشته همواره جزو بهترین مهاجمان لیگ بوده، در این فصل به آرزویش رسید و پیراهن استقلال را به تن کرد. اما هنوز نتوانسته انتظارات فرهاد مجیدی را برآورده کند. ویژگی بارز قاسمی‌نژاد، شوت‌های پرتعداد و غیرقابل مهارش بوده. قاسمی‌نژاد هم در لیگ بیستم و هم نوزدهم، بیشترین شوت را بین تمامی بازیکنان زده بود و انتظار می‌رفت با حضور در تیمی مانند استقلال که پاسورهای بهتری نسبت به تیم‌های سابق او دارد، قاسمی‌نژاد در موقعیت‌های بهتری هم توپ را شوت کند. اما در این فصل فقط یک شوت در چارچوب زده است. قاسمی‌نژاد از حضور در ترکیب اصلی مقابل نود ارومیه هم بهره‌ای نبرد و در دیدار حذفی نیز استقلال بعد از خروج او به گل رسید تا چالش‌های او در این فصل ادامه پیدا کند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4yjqdm

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


تیم منتخب هفته بیست‌وسوم لیگ برتر فوتبال با حضور پررنگ صدرنشینان/ غیبت آبی‌ها ترکش دیگر شکست در دربی