تاریخ انتشار: 1400/11/22 12:52
کد خبر: 26030

نیم فصل دشوار محرم در سپاهان؛ دخل و خرج جور می‌شود؟

سپاهان برای اثبات توانایی‌های فنی‌اش، نیاز به عملکردی متفاوت در مقایسه با نیم فصل نخست دارد.
نیم فصل دشوار محرم در سپاهان؛ دخل و خرج جور می‌شود؟

 سپاهان باید روز شنبه و در جریان هفته هفدهم رقابت‌های لیگ برتر به مصاف نفت مسجدسلیمان برود و شروع تازه‌تری در رقابت‌های لیگ برتر به ویژه بعد از تعطیلاتی که حاصل اردو و بازی تیم ملی بوده، داشته باشد. این تیم که همچنان در زمره یکی از مدعیان قهرمانی برای فصل جاری است، در مقایسه با هزینه‌هایی که کرده، نتایجی که مورد انتظار هواداران بوده را کسب نکرده است. حداقل این عدم رضایت در بازی‌های انتهای نیم فصل نخست بیشتر وجود داشت. حالا محرم نویدکیا، سرمربی جوان زرد‌های اصفهانی فرصت مناسبی دارد تا ثابت کند اندیشه‌های فنی‌اش برای قهرمان کردن سپاهان در لیگ برتر کفایت می‌کند. هرچند که این فلسفه‌های مربیگری حکم شمشیری دولبه را دارد و می‌تواند عمر مربیگری محرم در تیم سپاهان را کوتاه کند.

 

خرید‌های باکیفیت با خروجی نه چندان مناسب

سپاهان رقابت‌های لیگ بیست‌و‌یکم را با خرید‌های ارزشمندی استارت زد. آن‌ها دو ستاره تیم‌های استقلال و پرسپولیس یعنی مسعود ریگی و شهریار مغانلو را خریدند. فرشاد احمدزاده، یکی از بهترین‌های فصل پیش را از فولاد جذب کردند و کریستوفر کنت هم که سبک بازی با پایش مثال‌زدنی است، برای جانشینی پیام نیازمند به اصفهان آمد. کار اصلی محرم نویدکیا، اما حفظ دیگر مهره‌های تاثیرگذار این تیم بود که پیشنهادات خوبی از سایر تیم‌ها داشتند. سجاد شهباززاده، آقای‌گل فصل پیش، گل سرسبد این دسته است. سپاهان با وجود آگاهی از پیشنهاد پرسپولیس به این بازیکن، شهباززاده را در اصفهان نگه داشت. همانطور که سروش رفیعی و محمدرضا حسینی و مدافعان سرشناس میانی‌اش را حفظ کرد. در این میان، حتی شایعات تایید نشده‌ای مطرح شده که سپاهان به طور مثال برای جذب شهریار مغانلو، هزینه‌ای فراتر از فوتبال ایران انجام داده به این امید که زوج او و شهباززاده تبدیل به مخوف‌ترین زوج خط حمله در فوتبال ایران شود. این برنامه‌ریزی و تفکر دست کم درباره خط حمله سپاهان، در نیم فصل نخست جواب نداد. این تیم با وجود چنین هزینه‌ای، فعلا با زدن ۲۰ گل، در رتبه چهارم برترین خط حمله لیگ ایستاده و از طرفی، شهریار مغانلو هم برایش مهاجمی که خواسته از آب درنیامده است. شهریار تا به الان فقط ۴ بار موفق به گلزنی شده که در مقایسه با بازیکنان پا به سن گذاشته‌ای همچون لوسیانو پریرا که ۷ گل زده دارد و یا گادوین منشا ۱۰ گله، آمار کاملا ضعیف‌تری است. شهریار حتی از مهدی عبدی، مهاجمی که در پرسپولیس در نیم فصل نخست، کمتر در ترکیب اصلی قرار گرفت، گل زده کمتری دارد.

از آن بدتر، وضعیت سجاد شهباززاده، آقای گل فصل پیش است که در نیم‌فصل نخست نه کار مهمی برای این تیم انجام داد و نه حتی در قالب تاکتیکی محرم نویدکیا به خوبی جا گرفت. این موضوع در مورد سروش رفیعی، بهترین پاسور فصل پیش هم صدق می‌کند که اسمش تا به الان در بین برترین‌های پاس گل در این دوره از رقابت‌ها دیده نمی‌شود. 

ماحصل خرید‌های جدید سپاهان، برخلاف تقویت تیم و قدرتنمایی در جدول، بیشتر، روی عملکرد ستاره‌های فصل پیش این تیم تاثیر منفی داشته و منتقدان محرم نویدکیا، چنین موضوعی را برگرفته از انتخاب تاکتیک‌های او می‌دانند. تاکتیک‌هایی که به طور مثال در آن، سجاد شهباززاده از مهاجم هدف به یک وینگر تغییر پست داده و با فاصله گرفتن از محوطه جریمه، عملکرد منفی روی کارش گذاشته است.

اگر حکم کمیته انضباطی نبود

به غیر از مشکلاتی که سپاهان و محرم نویدکیا در نیم فصل نخست در بحث خط حمله با وجود هزینه‌های زیاد داشته‌اند، این تیم آنطور که باید و شاید در خط دفاعی هم صلابت لازم را نداشته است. سپاهان اگرچه از ۱۶ بازی ۹ گل خورده دارد، ولی ثبت ۵ شکست از این تعداد بازی، به خوبی وضعیت آشفته تیم زردپوش اصفهانی در بحث دفاعی را نمایان می‌کند. این ۵ شکست البته می‌توانست تبدیل به ۶ شکست و گل‌های خورده ۹ می‌توانست تبدیل به ۱۳ شود، اگر کمیته استیناف فدارسیون فوتبال، رای کمیته انضباطی درباره پرونده بازیکن گابنی گل گهر را تایید نمی‌کرد! سپاهان در دیدار برابر گل گهر، با نمایشی بحث برانگیز، ۴ بر ۲ شکست خورد، ولی بعدها، کمیته انضباطی، نتیجه این دیدار را ۳ بر صفر به سود سپاهان اعلام کرد. اینطور شد که محرم، از درج شکست ششم در پرونده که برای ۱۶ بازی، زیاد به نظر می‌رسید، جان سالم به در برد. با این وجود، حتی با همین نتیجه که حاصل رای کمیته انضباطی است، سپاهان همچنان از میانگین مورد نیاز با قهرمانی فاصله دارد. این تیم بعد از ۱۶ بازی با ۲۹ امتیاز در رده سوم ایستاده و مشخصا به عدد مورد نیاز ۲ امتیاز به ازای هر بازی، که پیش‌تر برای قهرمانی در لیگ برتر ایران کافی بوده، فاصله دارد.

همین دستاورد کار را به جایی رساند که شایعه اخراج محرم نویدکیا از سپاهان هم به گوش رسید. در نیم‌فصل بود که عنوان شد محرم برای اینکه دست مسئولان باشگاه را باز بگذارد، استعفایش را تقدیم کرده که با مخالفت مسئولان این تیم روبرو و گفته شد که این سرمربی به کارش در باشگاه ادامه می‌دهد.

تقویت تیم برای نیم فصل دوم

حالا با چنین پیش زمینه و انتقاداتی که محرم و سپاهان در نیم فصل نخست به جان خریده‌اند، به نظر می‌رسد آن‌ها فرصتی برای امتیاز از دست دادن در ادامه رقابت‌های فصل ندارند. در این بین، محرم برای اینکه ضعف‌های فنی موجود در تیمش را هم از بین ببرد همین روز‌ها دو خرید پرسروصدای دیگر هم داشته است؛ اولی رشید مظاهری از استقلال است و دیگری میلاد جهانی از ذوب‌آهن. این خرید‌ها هم که کم سروصدا نداشته دوباره بیانگر این است که دست کم مدیریت باشگاه سپاهان، از لحاظ تامین مهره، چیزی برای سرمربی جوان کم نگذاشته است.

پس از حالا به بعد، محرم که یک‌بار در آستانه جدایی از سپاهان پیش رفته، بیش از گذشته زیرذره بین است و طبیعتا همین مورد، فشار‌ها بر او برای کسب نتیجه در ادامه رقابت‌های فصل را بیشتر می‌کند. اینکه مرد محبوب دیروز میانه‌های زمین سپاهان، در امر سرمربیگری در این باشگاه، پایان خوشی برای خودش ترسیم کند یا نه، موضوعی است که می‌شود تا چند هفته دیگر، راحت‌تر درباره‌اش نوشت.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4bygxv

اخبار مرتبط



آخرین اخبار



نویدکیا: بدون سپاهان و فولاد فوتبال ایران دچار فاجعه می‌شد