تاریخ انتشار: 1400/11/26 16:14
کد خبر: 25823

داستان پایان یک جدایی؛ سرخپوش‌هایی که به خانه برگشتند

رامین رضاییان پس از جدایی 5 ساله به پرسپولیس بازگشت. این اتفاق قبلاً برای بازیکنان دیگر این باشگاه رخ داده بود.
داستان پایان یک جدایی؛ سرخپوش‌هایی که به خانه برگشتند

سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان، رامین رضاییان، دفاع راست سابق پرسپولیس در نقل و انتقالات زمستانی به این تیم پیوست. این بازیکن اسفند سال 95، به دلالیل مسایل انضباطی توسط برانکو ایوانکوویچ از تیم کنار گذاشته شد و پس از 5 سال دوباره به این تیم ملحق شد.

در طول تاریخ بازیکنان متعددی مانند رضاییان پس از جدایی از پرسپولیس، به خارج از ایران رفتند و در بازگشت دوباره پرسپولیسی شدند. به بهانه انتقال رضاییان برخی از پرسپولیسی‌های سرشناس که داستان مشابه این بازیکن را داشتند مرور شده‌ است.

وداع حزن‌آلود مهدوی‌کیا

مهدی مهدوی‌کیا در زمستان سال 1377، پس از پشت سر گذاشتن روزهای درخشان در فوتبال ایران و درخشش در جام‌جهانی، به بوندس‌لیگا و تیم بوخوم رفت. این بازیکن سال‌های طولانی در آلمان بازی کرد و بعد از سپری کردن دوران فراموش نشدنی در هامبورگ و آینتراخت فرانکفورت، در زمستان 89 تصمیم به بازگشت به فوتبال ایران گرفت ولی لیست تیم محبوبش پرسپولیس تکمیل بود و این بازیکن برای ادامه بازیگری به استیل‌آذین که آن روزها شعبه دوم پرسپولیس لقب گرفته بود رفت. استیل‌آذین با ستارگان پرشمار ناباورانه به لیگ یک سقوط کرد اما مهدوی‌کیا در فصل بعد جایی در لیست استیلی سرمربی وقت پرسپولیس نداشت و این بازیکن تا نیم فصل صبر کرد و با بازگشت مصطفی دنیزلی، این بازیکن پس از 13 سال دوباره پرسپولیسی شد.

تاثیرگذارترین بازی مهدوی‌کیا در بازگشت به پرسپولیس، دربی دور برگشت لیگ یازدهم بود. جایی که در کنار ایمون زاید به عنوان بازیکن تعویضی به زمین آمد و نقش به سزایی در پیروزی تیمش داشت. مهدوی‌کیا با پیراهن پرسپولیس از فوتبال خداحافظی کرد. جایی که در فینال جام‌حذفی مغلوب سپاهان شد و با چشمان گریان زمین را ترک کرد.

شروع توفانی شهریار

علی دایی جزو اولین بازیکنان شاغل در اروپا در دهه 70 بود. این بازیکن در تابستان 75 و پس از پیروزی تاریخ پرسپولیس مقابل آلیمای قزاقستان به السد قطر رفت و از آنجا راهی اروپا شد و در آرمینا بیله‌فیلد، بایرن‌مونیخ و هرتابرلین روزهای پرافتخاری را پشت سر گذاشت. این بازیکن پس از پایان کار خود در فوتبال اروپا، مدتی هم مجدداً در کشورهای عربی توپ زد. 

در تابستان سال 82، اکبر غمخوار مدیرعامل وقت پرسپولیس، پس از کنار گذاشتن علی پروین، دنبال آن بود که این تیم را پرستاره‌تر از همیشه کند و علی دایی کاپیتان تیم ملی را به خدمت گرفت. دایی پس از 7 سال در اولین بازی خود مقابل پگاه گیلان، روز فراموش نشدنی را پشت سرگذاشت و به تنهایی 4 گل زد تا پرسپولیس، پگاه را با 8 گل مغلوب کند. ادامه فصل اما برای پرسپولیس به خوبی پیش نرفت و این تیم فصل را بدون جام به پایان رساند. علی دایی با 16 گل آقای گل لیگ شد ولی فوتبال خود را در پرسپولیس ادامه نداد و به صبا و در نهایت سایپا رفت.

استقبال پرشکوه از جادوگر

علی کریمی در اواخر دهه 70 با تکنیک بی‌نظیر خود فوتبال ایران را مسحور خود کرد. این بازیکن از پرسپولیس به امارات رفت و پس از آن در یک انتقال غافلگیرکننده به بایرن مونیخ پیوست و 2 فصل هم در این تیم توپ زد. کریمی پس از بایرن‌مونیخ، قطر را برای ادامه فوتبال خود انتخاب کرد ولی حضور او در این کشور چندان طولانی نبود و در حالی که چند هفته‌ای از لیگ هشتم سپری شده بود این بازیکن پس از 7 سال به پرسپولیس بازگشت.

علی کریمی اولین بازی خود را برابر پگاه، در روزی که استادیوم به خاطر او مملو از تماشاگر شده بود انجام داد و در هفته بعد اولین گل خود را در دربی به ثمر رساند و تیمش را از شکست نجات داد. حضور علی کریمی در پرسپولیس پیوسته نبود و پس از یک مقطع جدایی دوباره به این تیم پیوست. فینال جام‌حذفی با سپاهان مثل مهدوی‌کیا برای کریمی آخرین بازی برای پرسپولیس بود و این بازیکن فصل بعد با پیراهن تراکتور از فوتبال خداحافظی کرد.

باقری بازگشت با رکوردشکنی

کریم باقری همزمان با علی دایی به فوتبال اروپا رفت. این بازیکن پس از بازی در آرمینا بیله‌فیلد و چارلتون اتلتیک چند صباحی هم در امارات و قطر توپ زد و در نهایت پس از 5 فصل به پرسپولیس بازگشت. حضور این بازیکن در پرسپولیس پیوسته بود و 9 فصل متوالی برای سرخپوشان بازی کرد که این بیشترین تعداد فصل بازی یک بازیکن برای پرسپولیس در تاریخ لیگ برتر است. این بازیکن در قهرمانی پرسپولیس در لیگ هفتم نقش به سزایی ایفا کرد.

بازگشت درخشان با قهرمانی پرسپولیس در آسیا

فوتبال پرسپولیس در دهه 60، نماد فوتبال زیبا و تهاجمی است که یکی از ارکان این بازی، حمید درخشان بود. این بازیکن در اواسط دهه 60 پرسپولیس را ترک کرد و به فوتبال قطر رفت. درخشان در سال 70، پس از 5 سال دوری به تیم محبوبش بازگشت. اولین بازی درخشان، دیدار حساس مقابل الهلال عربستان در ریاض در چارچوب مرحله نیمه نهایی جام در جام آسیا بود که درخشان در همان نخستین بازی خوش درخشید. پرسپولیس پس از حذف الهلال، در فینال هم نماینده بحرین را مغلوب کرد و به مهم‌ترین افتخار بین‌المللی خود دست یافت.

درخشان فوتبال خود را در پرسپولیس به پایان رساند و در اواخر بازیگری خود با توجه به کناره‌گیری علی پروین سرمربی پرسپولیس، مربی- بازیکن بود و پس از آن سرمربی پرسپولیس هم شد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3z976n

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


ستاره خط حمله تیم ملی، چطور به این جایگاه منحصربه‌فرد رسید؟