تاریخ انتشار: 1400/12/26 14:00
کد خبر: 24514

۱۱ نکته که باید قبل از دربی پایتخت بدانید/ مهم ترین نبرد برای تعیین قهرمان

در حساس‌ترین بازی فصل پرسپولیس به دیدار استقلال می‌رود.
۱۱ نکته که باید قبل از دربی پایتخت بدانید/ مهم ترین نبرد برای تعیین قهرمان

 نبرد دو قطب سنتی فوتبال ایران همیشه از حساسیت خاصی برخوردار بوده است. این بازی در این فصل علاوه بر اهمیت همیشگی، نقش زیادی در تعیین قهرمان دارد و عملاً بسیار بعید است که قهرمان لیگ بیست و یکم تیمی غیر از این دو تیم باشد. این مسابقه روز پنجشنبه 26 اسفند 1400 از ساعت 17:30 در ورزشگاه آزادی برگزار خواهد شد. مهم‌ترین اتفاق در این بازی حضور تماشاگران در استادیوم پس از مدتها محدودیت است.

1- استقلال با 54 امتیاز صدرنشین لیگ است. این تیم بیشترین امتیازی که تیمی در تاریخ لیگ برتر تا هفته بیست و دوم بدست آورده موفق به کسب آن شده است. پرسپولیس با 48 امتیاز دوم است. شرایط دو تیم در جدول به گونه‌ای است که هر نتیجه‌ای در این مسابقه رقم بخورد جایگاه دو تیم تغییر نخواهد کرد پیروزی پرسپولیس ولی ادامه لیگ را گرم‌تر خواهد کرد و برد استقلال احتمال قهرمانی پرسپولیس را به حداقل ممکن خواهد رساند. سرخپوشان در صورت تساوی هم شانس کمی برای قهرمانی خواهند داشت.

2- استقلال در 6 بازی آخر خود به 5 پیروزی و یک تساوی دست یافته است. استقلال در این 6 هفته تنها یک گل خورده است. پرسپولیس در 6 هفته گذشته 4 پیروزی، یک تساوی و یک شکست نصیبش شده است. این تیم در 6 بازی قبلی خود فقط یک کلین‌شیت داشته است.

3- این بازی جدال بهترین خط حمله و بهترین خط دفاع لیگ است. پرسپولیس با 33 گل زده بیشترین گل زده این فصل را دارد. استقلال با 7 گل خورده کمترین گل خورده‌ای که تیمی در تاریخ لیگ برتر تا پایان هفته 22 داشته به نام خود ثبت کرده است. بر اساس آمار «متریکا»،  استقلال در شوت، شوت در چارچوب، نرخ تبدیل شوت به گل، موفقیت در تکل و نبرد هوایی یکی از 3 تیم برتر لیگ است. پرسپولیس در نرخ تبدیل شوت به گل بهترین تیم لیگ است و در مالکیت توپ، دقت پاس و تعداد دوم است.

4- استقلال تنها تیم بدون باخت لیگ است. شکست‌ناپذیری تا هفته بیست و دوم یکی دیگر از رکوردهایی است که شاگردان فرهاد مجیدی موفق به ثبت آن در این فصل شده‌اند. استقلال در صورت حفظ این روند می‌تواند به رکورد بیشترین بازی پیاپی بدون باخت در تاریخ لیگ برتر دست یابد.

5- پرسپولیس بهترین تیم دیدارهای خانگی لیگ است و در تمام بازی‌هایی که میزبان بوده گل زده است. این تیم آمار فوق‌العاده‌ای در خانه دارد. آخرین شکست این تیم در خانه به لیگ نوزدهم بازمی‌گردد و از آن موقع 27 بازی است که به عنوان میزبان باختی نداشته است و اگر در این مسابقه هم باختی نداشته با رکورد تاریخ لیگ برتر برابر خواهد شد.

6- از آخرین پیروزی استقلال در دربی 1477 روز می‌گذرد. پرسپولیس اگر در این بازی هم شکست نخورد با 11 بازی بدون باخت در دربی رکورد شکست‌ناپذیری یک تیم در دربی را خواهد شکست. از 6 تقابل آخر دو تیم 5 بازی مساوی شده است. تقابل دو تیم در لیگ برتر، 22 بار مساوی شده که پرتساوی‌ترین بازی تاریخ لیگ برتر است.

7- صفر ایرانپاک با 7 گل بهترین گلزن تاریخ دربی است. حسین کلانی با 6 گل دوم است. علی جباری، غلامحسین مظلومی و مهدی هاشمی نسب با 5 گل در جایگاه سوم هستند. در بین بازیکنان فعلی امیرارسلان مطهری با 3 گل بهترین آمار را دارد. این بازیکن در لیگ برتر بیش از هر تیمی به پرسپولیس گل زده است. 

8- مهدی مهدی‌پور هافبک استقلال با نمره 7.24 بهترین بازیکن استقلال و چهارمین بازیکن برتر لیگ است. مهدی ترابی با نمره 7.21 بهترین بازیکن پرسپولیس است و در لیگ، یک رتبه پایین‌تر از مهدی‌پور جای دارد. کوین یامگا با 10 گل بهترین گلزن لیگ است و یکی از مدعیان اصلی آقای گلی است. استقلال که تاکنون گلزن خارجی در تاریخ دربی نداشته است بسیار به شکستن این طلسم خوش‌بین هستند. در پرسپولیس هم مهدی عبدی با 7 گل بیشترین گل را زده است. این بازیکن به طور مشترک هم بهترین گلزن بدون پنالتی لیگ و هم بهترین گلزن ایرانی مسابقات است.

9- پرسپولیس و استقلال بدون محروم به دربی رسیدند. پرسپولیس تا همین چند هفته قبل لیست بلند و بالایی از مصدومان داشت ولی این بازیکنان به تدریج شرایط بازی را پیدا کردند و تنها سیامک نعمتی و عیسی آل‌کثیر قادر به بازی در این مسابقه نیستند. در استقلال هم محمد دانشگر به تمرینات این تیم بازگشته است.

10- در تاریخ دربی بازیکنان زیادی بودند که به تیم مقابل رفتند و یاغی لقب گرفتند. در حال حاضر تنها آرمان رمضانی چنین وضعیتی دارد. البته او تنها بازیکن استقلال نیست که سابقه شاگردی یحیی گل‌محمدی را دارد و ارسلان مطهری، مهدی مهدی‌پور و وریا غفوری در سایر تیم‌ها با گل‌محمدی کار کرده‌اند.

11- مهدی سیدعلی داور این مسابقه برای نخستین بار تقابل دو تیم را  سوت خواهد زد. این داور، شصت و سومین قاضی تاریخ دربی است. این داور 5 قضاوت در این فصل داشته که یک بازی برای پرسپولیس بوده که ذوب‌آهن را با 2 گل مغلوب کرده است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3n9onk

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


علیزاده: برد حق پرسپولیس بود/ داوران هوای تیم‌های پایتخت را دارند