تاریخ انتشار: 1401/01/10 20:39
کد خبر: 24029

5 کار بزرگ اسکوچیچ در تیم ملی؛ از شکستن رکوردها تا صعود مقتدرانه

تیم ملی ایران با حضور دراگان اسکوچیچ روزهای خوبی را سپری کرد و به رکوردهای خوبی هم رسید.
5 کار بزرگ اسکوچیچ در تیم ملی؛ از شکستن رکوردها تا صعود مقتدرانه

 ایران در بازی آخر مقدماتی جام جهانی 2022 قطر از سد لبنان گذشت و با توجه به شکست یک بر صفر کره‌جنوبی مقابل امارات، صدر جدول رده‌بندی را از این تیم پس گرفت و به عنوان تیم اول گروه به جام جهانی صعود کرد. دراگان اسکوچیچ که در روزهای سختی هدایت تیم ملی ایران را عهده‌دار شد، ایران را برای سومین دوره پیاپی بالاتر از کره‌جنوبی به جام جهانی رساند. صعود مقتدرانه ایران همراه با اسکوچیچ به جام جهانی بهانه‌ای شد تا در این گزارش چند کار بزرگ این مربی کروات در تیم ملی را بررسی کنیم.

گذر از جهنم منامه

تیم ملی ایران بعد از شکست سنگین در نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا 2019 مقابل ژاپن و حذف از این رقابت‌ها، به همکاری 8 ساله خود با کارلوس کی‌روش پایان داد و مارک ویلموتس بلژیکی جانشین او شد. ویلموتس در فوتبال ایران موفق نبود و 2 شکست پیاپی مقابل بحرین و عراق کار ایران برای صعود به جام جهانی را سخت کرد و منجر به جدایی او هم شد. شیوع ویروس کرونا در جهان، مرحله دوم مقدماتی جام جهانی 2022 قطر در آسیا را در چند بار به تاخیر انداخت و در نهایت مقرر شد این مرحله از رقابت‌ها به صورت متمرکز برگزار شود. بحرین میزبان گروه ایران بود و تیم ملی برای صعود بی چون و چرا باید 4 بازی باقی مانده خود مقابل هنگ‌کنگ، بحرین، کامبوج و عراق را با پیروزی پشت سر می‌گذاشت. پیروزی در این 4 بازی کار بسیار سختی بود مخصوصا برتری مقابل بحرین در خاک این کشور که تا به حال به وقوع نپیوسته بود و ایران باید با دراگان اسکوچیچی که در آن روزها با انتقادهای زیادی هم حضورش در تیم ملی همراه بود، در این مرحله حاضر می‌شد. 

تیم اسکوچیچ عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت و با 4 برد پیاپی از جمله برتری 3 بر صفر مقابل بحرین در این کشور و گرفتن انتقام از عراق، موفق شد به عنوان تیم اول گروه به مرحله سوم مقدماتی جام جهانی صعود کند تا اسکوچیچ کارش را با کسب نتایج خوب در تیم ملی آغاز کند. 

شکستن رکورد اوفارل و کی‌روش

فرانک اوفارل ایرلندی با برتری در 7 بازی اولی که روی نیمکت تیم ملی ایران نشست، رکورددار پیروزی‌های متوالی در شروع کارش در تیم ملی بود. دراگان اسکوچیچ توانست با برتری در 10 بازی پیاپی همراه با تیم ملی، رکورد اوفارل را بشکند تا بیشترین بردهای متوالی ایران در شروع کار یک سرمربی با او به دست آید.

علاوه بر رکورد بردهای متوالی که با تساوی مقابل کره‌جنوبی متوقف شد، اسکوچیچ در 15 بازی اولی که هدایت تیم ملی را بر عهده داشت، 14 برد و یک تساوی داشت و ایران با این سرمربی کروات بدون شکست بود. دراگان با این 15 بازی، از رکورد 14 بازی شکست‌ناپذیری کی‌روش همراه با تیم ملی هم عبور کرد تا تنها مربی‌ای باشد که در 15 بازی اول خود همراه با ایران شکستی نداشته است. باخت مقابل کره‌جنوبی در سئول، شکست‌ناپذیری او همراه با تیم ملی در بازی‌های متوالی را متوقف کرد.

سومین مربی

ایران در گذشته 5 بار حضور در جام جهانی را تجربه کرده است. یک دوره آن قبل از انقلاب بود و 4 دوره آن بعد از انقلاب اتفاق افتاد. اسکوچیچ موفق شد ایران را برای ششمین بار به جام جهانی برساند. بعد از انقلاب از جمع مربیانی که توانستند ایران را راهی جام جهانی کنند، فقط کارلوس کی‌روش بود که توانست به عنوان تیم اول گروه تیم ملی را به جام جهانی برساند و حالا اسکوچیچ هم در کنار کی‌روش به این رکورد دست یافته است.

کارلوس کی‌روش، حشمت مهاجرانی و دراگان اسکوچیچ سرمربیانی هستند که به عنوان تیم اول از آسیا، ایران را به جام جهانی رسانده‌اند.  

پس گرفتن رتبه اول آسیا

تیم ملی ایران بعد از 2 شکست متوالی مقابل بحرین و عراق، در رنکینگ فیفا رتبه اول در بین تیم‌های آسیایی را از دست داد و ژاپنی‌ها جای ایران را بعد از کسب نتایج ضعیف همراه با مارک ویلموتس گرفتند و صدرنشین آسیا شدند. 

بردهای پیاپی تیم ملی همراه با اسکوچیچ در آغاز کار او منجر به پس گرفتن صدر رنکینگ قاره کهن شد. تیم ملی که در 3 بازی تدارکاتی به برتری رسیده بود، بعد از 4 برد پیاپی در بحرین و صعود به عنوان تیم اول گروه خود به مرحله سوم مقدماتی جام جهانی، صدر را از سامورایی‌ها پس گرفت و در رنکینگ فیفا تیم اول قاره کهن شد. رنکینگ فیفا در قرعه‌کشی‌های مقدماتی جام جهانی، جام جهانی و جام ملت‌های آسیا برای ایران حائز اهمیت است. ایران که چندی سال همراه با کی‌روش صدرنشین آسیا بود، همراه با اسکوچیچ هم به صدر آسیا رسید.

برخورد انضباطی با بهترین بازیکن

مهدی طارمی بدون شک بهترین بازیکن یک سال اخیر فوتبال ایران است. او در پورتو درخشید و عملکرد فوق‌العاده خوبی در تیم ملی داشت. در 4 بازی اول ایران در مرحله سوم مقدماتی جام جهانی، 2 گل (مقابل عراق و امارات) و 2 پاس گل (مقابل سوریه و عراق) داد تا نقش پررنگی در کسب 10 امتیاز ایران و صدرنشینی تیم ملی در پایان هفته چهارم داشته باشد. بعد از این 4 بازی، مهاجم شماره 9 تیم ملی به یکی از مصاحبه‌های دراگان اسکوچیچ که در مورد تاکتیک‌پذیری بازیکنان ایرانی بود، در فضای مجازی واکنش نشان داد. همین امر سبب شد تا سرمربی کروات تیم ملی به این رفتار مهاجم فرصت‌طلب خود واکنش نشان دهد و او را برای اردوی بعدی به تیم ملی دعوت نکند. با وجود تنبیه انضباطی طارمی، تیم ملی در 2 بازی خارج از خانه به یک برد دراماتیک مقابل لبنان در وقت‌های اضافه و پیروزی پرگل مقابل سوریه دست یافت تا همچنان صدرنشین گروه خود باشد و به یک‌قدمی حضور در جام جهانی برسد.

تنبیه انضباطی طارمی یکی از بهترین تصمیم‌های دراگان اسکوچیچ در تیم ملی بود. مهدی بعد از این 2 بازی، دوباره به تیم ملی دعوت شد و مقابل عراق گل سریع‌ترین صعود ایران به جام جهانی را زد. ایران که در زمان کی‌روش و ویلموتس در بازی‌های رسمی مقابل عراق بردی به دست نیاورده بود، همراه با اسکوچیچ در 3 بازی پیاپی از سد این تیم گذشت تا سد عراق هم در دوران دراگان شکسته شود. 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/2aykkv

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


اختصاصی/ پس از اسکوچیچ منتظر باخت کی روش نیز هستیم! / تیم ملی وسط مثلث مخالفان