تاریخ انتشار: 1401/01/12 09:21
کد خبر: 23961

استقلال در سالی که گذشت؛ شیرین، تلخ، شیرین!

استقلال در سال ۱۴۰۰، روزهای متفاوتی را سپری کرد، از صعود از گروه مرگ لیگ قهرمانان تا ناکامی دوباره در جام حذفی و فصل رؤیایی که هنوز به پایان نرسیده است.
 استقلال در سالی که گذشت؛ شیرین، تلخ، شیرین!

سال 1400 برای تیم فوتبال استقلال به معنای واقعی سال خاصی بود. برای اینکه بدانیم چه اتفاقاتی برای این تیم افتاد مروری بر آنچه گذشت، خواهیم کرد.

صدرنشینی در گروه مرگ

استقلال در ابتدای سال، خودش را برای مسابقات مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا آماده می‌کرد. فرهاد مجیدی برای سومین بار به استقلال بازگشته و این بار جانشین محمود فکری شده بود. آبی‌پوشان با تیم‌های الاهلی عربستان، الدحیل قطر و الشرطه عراق همگروه شده بود، گروهی که از آن به عنوان گروه مرگ یاد می‌شد. شاگردان فرهاد مجیدی در عربستان موفق شدند به عنوان صدرنشین راهی مرحله بعد شوند. استقلال به روحیه خوبی به ایران بازگشت اما دو شکست پیاپی برابر ذوب‌آهن اصفهان و پرسپولیس آنها را از کورس قهرمانی دور کرد. با وجود ناامیدی از قهرمانی، آنها با بردهای متوالی و تنها کسب یک تساوی و یک شکست در 11 بازی فصل را با رتبه سومی به پایان رساندند.

تکرار یک پروسه تلخ برای مجیدی و استقلال

استقلال مانند سال 99، در جام حذفی و این بار در مرحله یک چهارم نهایی به پرسپولیس خورد و مشابه سال گذشته در ضربات پنالتی حریف خود را شکست داد. آبی‌پوشان برای دومین سال پیاپی به فینال رسیدند و این بار در روزی که سرمربی تیم محروم بود بازی را به فولاد خوزستان واگذار کردند تا بار دیگر دست مجیدی به جام نرسد.

شکست طلسم شروع فصل!

استقلال در سه فصل گذشته سه مربی متفاوت داشت و در میانه‌های فصل مجیدی دو بار هدایت این تیم را برعهده گرفت، این بار اما مجیدی با احمد مددی، مدیرعامل وقت استقلال صلح کرد تا او بار مسئولیت بستن تیم را برعهده بگیرد. نقل‌وانتقالات استقلال پر سر و صدا بود، چرا که ستاره‌هایی مثل مهدی قایدی، شیخ دیاباته، هروویه میلیچ و ... جدا شدند. نفراتی که به استقلال آمدند خیلی ستاره نبودند ولی در طول فصل نشان دادند خریدهای خوبی بودند. جعفر سلمانی، امیرحسین حسین‌زاده، کوین یامگا از جمله چهره‌هایی بودند به استقلال پیوستند.

انقلاب در مدیریت استقلال

با آمدن دولت جدید، انقلابی هم در مدیریت استقلال رخ داد و علاوه بر رفتن مددی، هیئت مدیره باشگاه نیز تغییر کرد. مصطفی آجورلو که در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال نتوانست بر کرسی این فدراسیون بنشیند مدیرعامل استقلال شد. او در اولین اقدام قرارداد مجیدی را سه ساله تمدید کرد تا به او تأکید کند با آرامش به فکر موفقیت در فصل جدید باشد. مدیرعامل استقلال به برخی تنش‌ها پایان داد و آرامش نسبی را در باشگاه حکمفرما کرد.

آغاز یک فصل رؤیایی

استقلال لیگ بیست‌ویکم را با سه پیروزی پیاپی آغاز کرد تا همه چیز به کام شاگردان فرهاد مجیدی شود ولی تساوی در 5 بازی انتقادهایی را به عملکرد آبی‌پوشان وارد کرد. استقلال پس از تساوی مقابل پرسپولیس در هفته هشتم، تیم‌های پیکان، سپاهان، مس رفسنجان، نفت مسجدسلیمان و ... را شکست داد تا به تنهایی در صدر جدول قرار بگیرد. داشتن بهترین خط دفاعی، بهترین خط حمله و شکست ناپذیری همه چیز را برای شاگردان مجیدی رؤیایی پیش برد.

جنجال سرباز شدن دو مدافع استقلال

همه چیز برای آبی‌پوشان خوب پیش می‌رفت تا اینکه بحث سربازی سیاوش یزدانی و محمدحسین مرادمند پیش آمد. مصاحبه‌های مختلف آجورلو و مدیران استقلال هیچ فایده‌ای نداشت و در نهایت این دو بازیکن برای پشت سر گذاشتن دوران خدمت سربازی راهی ملوان انزلی شدند. استقلال با وجود جدایی این دو بازیکن باز هم به مسیر خود ادامه داد و توانست با شکست گل‌گهر سیرجان و صنعت نفت آبادان فاصله امتیازاتش با پرسپولیس را به 6 امتیاز برساند. در دربی آخر سال هم رودی ژستد گل تساوی آبی‌پوشان مقابل پرسپولیس را به ثمر رساند تا با این تساوی، استقلال فاصله 6 امتیازی خود را حفظ کند و به استقبال سال جدید برود.

هفت بازی دیگر در لیگ برتر باقی مانده و استقلال با فرهاد مجیدی علاوه بر هدف اصلی یعنی قهرمانی، به دنبال یک رکورد بی‌نظیر است، آن هم شکست نخوردن تا پایان فصل. اگر چه تا اینجای کار نیز استقلال با مجیدی در شکست ناپذیری رکورددار است.

با این تفاسیر سال 1400 برای استقلال شیرین شروع و تمام شد هر چند تلخی‌هایی همچون از دست دادن جام حذفی و لیگ در فصل گذشته هم وجود داشت و باید دید سال 1401 چگونه برای آبی‌پوشان پیش خواهد رفت.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4m8bej

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


استقلال نه مصدوم دارد نه اُمیکرونی!

سیستم «ایتالیایی» استقلال تکمیل شد!؟
خارجی‌های استقلال و نیازهای فرهاد؛