تاریخ انتشار: 1401/01/23 15:31
کد خبر: 23423

بررسی ادعای حقیقی؛ آیا او پنالتی‌گیر است؟

پس از پایان بازی استقلال – نساجی، علیرضا حقیقی ضعف در مهار ضربات پنالتی را رد کرد.
بررسی ادعای حقیقی؛ آیا او پنالتی‌گیر است؟

 نساجی با حذف استقلال در ضربات پنالتی دست به کار بزرگی زد. مرد اول این بازی بدون شک علیرضا حقیقی بود که با درخشش در طول بازی و مهار یک پنالتی نقش به سزایی در صعود تیمش به نیمه‌نهایی جام‌حذفی داشت. این بازیکن پس از پایان بازی، این ادعا که او مهارت خوبی در مهار ضربات پنالتی ندارد رد کرد و در این باره گفت: «خیلی‌ها حرف مفت می‌گویند. من فوتبالم را با پنالتی گرفتن شروع کردم. کسان دیگری می‌خواستند بعد از جام ملت‌ها علیه من حرف درست کنند که امروز هم ثابت شد پنالتی گیر هستم. من فصل قبل سه، چهار پنالتی گرفتم. این حرف مفت خیلی‌ها است که فوتبالشان تمام شده است».

این دروازه‌بان در دیدارهای ملی و باشگاهی، در جریان و در پایان بازی در مجموع 59 بار مقابل ضربه پنالتی حریفان قرار گرفته که مرور این ضربات می‌تواند نشان دهد که آیا او پنالتی‌گیر است یا خیر.

آغاز با پنالتی

ظهور نام علیرضا حقیقی در فوتبال ایران، با مهار پنالتی علی دایی، آقای گل آن روزهای فوتبال جهان و بهترین پنالتی‌زن تاریخ تیم ملی همراه بود. این بازیکن در لیگ ششم و در بازی پرسپولیس با سایپا پس از اخراج دروازه‌بان پرسپولیس برای اولین بار در یک بازی رسمی به میدان می‌رود و در دراماتیک‌ترین اتفاق ممکن در اولین دقیقه دوران بازیگری خود پنالتی اسطوره فوتبال ایران را مهار می‌کند.

پس از آن بازی اما حقیقی حداقل در مهار ضربات پنالتی نتوانست نگاه‌ها را به خود معطوف کند و حتی خاطرات بدی از این دروازه‌بان به جای مانده است. او در بازی حساس تیم ملی مقابل عراق در یک‌چهارم نهایی جام ملتهای آسیا ۲۰۱۵، یک گل در جریان بازی از روی نقطه پنالتی دریافت کرد و پس از آن در پایان بازی از ۸ پنالتی عراق، هر ۷ پنالتی در چارچوب تبدیل به گل شد.

6 پنالتی در کل نه ۴ پنالتی در فصل

علیرضا حقیقی در مصاحبه خود مدعی شد که فصل پیش ۴ پنالتی مهار کرده است. مرور کارنامه بازیگری حقیقی نشان می‌دهد او در کل بازیگری خود 6 پنالتی مهار کرده است. او به جز مهار پنالتی دایی و عزیزبیگ آمانوف، مانع از گلزنی محمد همرنگ، مرتضی اسدی، آرمان اکوان و دارکو بیدوف از روی نقطه پنالتی شده است که تنها این ۲ پنالتی آخر مربوط به فصل پیش است البته از پنالتی‌هایی که فصل گذشته به سمت دروازه حقیقی زده شد، ضربات وریا غفوری، ساسان انصاری و میلاد جهانی در چارچوب نبوده و شاید حقیقی در محاسبات خود این ضربات را هم لحاظ کرده باشد.

حقیقی بالغ‌تر و پنالتی گیرتر می‌شود

حقیقی پس از مهار تاریخی ضربه پنالتی دایی از ۴۷ ضربه پنالتی در جریان بازی و پایان مسابقه، در لیگ برتر، جام‌حذفی، لیگ قهرمانان آسیا، دیدارهای تیم ملی، لیگ روسیه، سوئد و پرتغال تنها موفق به کسب مهار ۲ ضربه پنالتی شده است البته این به معنای گل شدن تمام ضربات پنالتی نبوده و برخی از این پنالتی‌ها جایی در چارچوب نداشته است.

حقیقی از ۵۲ پنالتی در چارچوب ۶ پنالتی گرفته که ۳ پنالتی در جریان بازی بوده و ۳ پنالتی در پایان. مهار ۱۲ درصد ضربات پنالتی در چارچوب آمار قابل قبولی به شمار نمی‌آید. در تاریخ لیگ برتر دروازه‌بان‌ها به طور متوسط ۲۰ درصد ضربات پنالتی در چارچوب را مهار کردند که آمار حقیقی با میانگین دروازه‌بان‌های لیگ فاصله زیادی دارد.

نکته امیدوارکننده برای حقیقی، بهبود چشمگیر آمار پنالتی‌های اخیر این دروازه‌بان است. حقیقی از ۱۳ پنالتی آخر در چارچوب، ۳ پنالتی را مهار کرده است و نرخ مهار پنالتی را به ۲۳ درصد افزایش داده و از میانگین دروازه‌بان‌های ایران بالاتر است. حقیقی در کل دوران حرفه‌ای خود پنالتی‌گیر ماهری نبوده ولی این دروازه‌بان در گذر زمان علاوه بر پختگی و تجربه، پنالتی‌گیر هم شده و در یکی، دو فصل اخیر آمار قابل قبولی در مهار پنالتی دارد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3z9ran

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


نکونام: در اکثر بازی ها داوری ها ما را بازنده کردند