تاریخ انتشار: 1401/01/27 21:14
کد خبر: 23236

فرهاد مجیدی و داوران علیه یکدیگر؛ استقلال در تنگنا؟

صحبت‌های اخیر فرهاد مجیدی علیه داوری ممکن است فضا را در ادامه مسیر علیه این تیم کند.
فرهاد مجیدی و داوران علیه یکدیگر؛ استقلال در تنگنا؟

شکست استقلال در جام حذفی و کنار رفتن این تیم از مرحله یک‌چهارم نهایی سرآغازی بر جنجال‌های تازه در این باشگاه بود؛ جنجالی که این‌بار تحریک بیرونی نداشت و فرهاد مجیدی، به عنوان سرمربی آن را رقم زد. فرهاد که پیش از این در چند نوبت اشاره کرده بود نه خودش و نه هیچ یک از اعضای استقلال دیگر درباره «داوری» صحبت نمی‌کنند، چندین‌بار این قول را زیرپا گذاشت تا نهایتا منجر به اتفاقات بعد از دیدار با نساجی شد.

سرمربی جوان استقلال که اعتقاد داشت در این بازی، داور مسابقه گل صحیح آرمان رمضانی را به اشتباه مردود اعلام کرده، یک‌بار دیگر به داوری در فوتبال ایران تاخت. او گفت تیمش را برای بازی ۸ نفره هم آماده کرده بود، ولی تصور نمی‌کرد داور گل صحیح استقلال در این بازی را مردود اعلام کند؛ «از کمیته داوران خواهش می‌کنم که لیستی به ما بدهند، چون ما از هفته پیش تمرینات ویژه‌ای را انجام دادیم و پلن‌های زیادی را برای بازی‌های ۱۰ نفره، ۹ نفره و حتی ۸ نفره در نظر گرفته‌ایم، ولی دیگر پیش‌بینی نمی‌کردیم که بازیکن‌مان گل سالم بزند و داور گل را نگیرد. الان هم کارشناسانی که با فدراسیون فوتبال کار می‌کنند، همه می‌گویند تصمیم داور درست بوده و بقیه می‌گویند نبود».

بخش بعدی حرف‌های مجیدی همان بخشی بود که با واکنش‌های زیادی در فضای حقیقی و مجازی روبرو شد؛ او با اشاره غیرمستقیم به یکی از کارشناسان تلویزیونی که علیه گل استقلال نظر داده جبهه گرفت و گفت: «جالب است، داوری که وقتی من دهه ۸۰ فوتبال بازی می‌کردم، شیتیل گرفته بود و محرومش کرده بودند، الان ارتقا مقام پیدا کرده و به تلویزیون می‌آید. نمی‌دانم او با چه رویی به تلویزیون می‌آید و نظر کارشناسی می‌دهد. اگر گل آرمان خطا باشد، دیگر مربی‌گری نمی‌کنم. داور چطور این را خطا گرفته است؟ دو دقیقه بعد از آن هم پنالتی».

صحبت‌های مجیدی علیه داوری به همینجا ختم نشد؛ او از دست‌های پشت پرده‌ای گفت که به زعم خودش اجازه نمی‌دهد این تیم قهرمان شود. درست یا غلط، فرهاد مجیدی جامعه داوری را زیر تیغ برد و مسئول این امر توصیف کرد: «تا دیدند استقلال دارد جان می‌گیرد، شروع کردند. یک هفته ۱۰ نفره کردند و یک هفته گلش را نگیرند... بازیکنان ما زحمت می‌کشند، اما تا دیدند استقلال صدر جدول است و ۲۴ هفته نباخته است، شروع کردند. چیز‌هایی می‌شنوم که باورم نمی‌شود. مگر فوتبال چقدر ارزش دارد؟ مربی لیگ برتری در به در دنبال این است که کمک داور استقلال را بچیند. من مانده‌ام، یعنی به چه قیمتی؟»

اعتراض فرهاد مجیدی به صحنه گل آرمان رمضانی در جام حذفی در شرایطی صورت گرفت و در کنفرانس خبری علیه داوری بروز کرد که بسیاری از کارشناسان بعد از مرور آن گل، حق را به داور مسابقه داده و با اشاره به خطای مهاجم استقلال قبل از زدن ضربه، به درستی گل استقلال را مردود شده اعلام کردند.

۶ هفته سرنوشت ساز و کلی پرسش

نقد‌های تند فرهاد مجیدی بر داوری درحالی صورت گرفته که به کار بردن واژه «شتیل بگیر» توسط او دردسرساز شده است. حالا بسیاری از داوران که دوستی‌ای با کارشناس داوری مورد نظر فرهاد مجیدی دارند، علیه سرمربی استقلال شده و در فضای مجازی مطالبی ناخوشایند برای فرهاد مجیدی منتشر می‌کنند. اینجا درست همان موضوعی است که باعث نگرانی هواداران استقلال شده است. این تیم فرصت دارد تا برای اولین‌بار بعد از فصل ۹۳-۹۲ به عنوان قهرمانی در لیگ برتر برسد، ولی این نگرانی در بین برخی هواداران آبی وجود دارد که با صحبت‌های فرهاد مجیدی، داوران با «گارد» استارت مسابقه‌های پیش رو برای استقلال را بزنند. بدیهی است که این موضوع به آن معنی نیست که واقعا قرار است چنین شود، ولی به هرحال، شایعه‌ای است که در بین هواداران استقلال مطرح شده و بسیاری تقصیر‌ها را گردن فرهاد مجیدی می‌اندازند که در این مقطع حساس از فصل، سیاست به خرج نداده است. استقلال در ۶ هفته باقی مانده بازی‌های بسیار حساس و تعیین کننده‌ای در پیش دارد؛ آبی‌ها با تیم‌های سپاهان، پدیده، فولاد، آلومینیوم، مس رفسنجان و نفت مسجدسلیمان رودررو خواهند شد. جدال‌هایی که سه تا از حساس‌ترین آن‌ها در خانه حریف برگزار می‌شود و با توجه به بحث‌های موجود، هرآن انتظار می‌رود که کار برای استقلال و فرهاد مجیدی سخت‌تر از چیزی شود که تا کنون بوده است.

درخواست آجورلو از فدراسیون

این نگرانی درحالی رو به افزایش است که مدیرعامل استقلال هم رسما وارد گود شده و ۲ خواسته به نسبت جالب را مطرح کرده است؛ اول اینکه تقاضا کرده آن‌هایی که علیه فرهاد مجیدی مطلبی منتشر کرده در چینش داوران نقشی نداشته باشند و دوم اینکه کارگروه ویژه داوری برای هفته‌های پیش رو تعیین شود. مصطفی آجورلو در بخشی از صحبت هایش گفته است: «وضعیت داوری به صورت کلی شرایط خوبی ندارد و مشکلات داوری در بسیاری از بازی‌های این فصل و حتی فصل‌های گذشته وجود داشته که واقعا نگران کننده است. متاسفانه اشتباهات داوری بسیار زیاد و تاثیرگذار است و عملا در نتایج خیلی از دیدار‌ها تاثیر مستقیم می‌گذارد. متاسفانه در بازی‌های اخیر ما از داوری ضربه خوردیم و انصاف و عدالت درباره ما رعایت نشد. ما متاسفانه احساس زیان می‌کنیم و این حس در بین تیم و هواداران و باشگاه وجود دارد که عدالت درباره ما اجرا نمی‌شود. قصد ندارم به صورت مصداقی بگویم بلکه سخن من ناظر به فرآیند کلی است. برنامه کوتاه مدت باید ناظر به ۶ مسابقه آینده لیگ برتر باشد. حالا که (VAR) وارد نشده باید کارگروه ویژه‌ای در این ۶ هفته تشکیل شود که با نظارت مدیران فدراسیون فوتبال در بخش انتخاب داوران، تجهیزات داوران، نظارت بر آن‌ها و اتخاذ تصمیم‌های یکپارچه فعال باشد. همچنین از مسئولان فدراسیون فوتبال می‌خواهم افرادی که به صورت علنی به سرمربی باشگاه توهین کردند در چینش و گزینش داوران مدعیان قهرمانی نقش نداشته باشند».

این خواسته در حالی مطرح شده که داوران از یک سو و باشگاه استقلال از سوی دیگر به هواخواهی از فرهاد مجیدی علیه یکدیگر طرح شکایت کرده و منتظر هستند تا کمیته اخلاق به این موارد رسیدگی کند. فارغ از اینکه برنده چه کسی خواهد شد، اما شرایط استقلال است که برای هواداران این تیم در روز‌های پیش‌رو و بازی‌های سخت باقی مانده نگران کننده شده است. شرایطی که باعث و بانی‌اش حرف‌های فرهاد مجیدی در کنفرانس خبری علیه داوری است. 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/2l5k8r

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


کمیته داوران خواستار برخورد با فرهاد مجیدی شد