تاریخ انتشار: 1401/01/28 12:35
کد خبر: 23215

شوت‌زن‌ترین‌های لیگ؛ از فرصت‌طلبی پرسپولیسی‌ها تا توفان سپاهانی‌ها

کدام تیم‌ها و کدام بازیکنان بیشترین شوت را تا این‌جای فصل ثبت کرده‌اند.
شوت‌زن‌ترین‌های لیگ؛ از فرصت‌طلبی پرسپولیسی‌ها تا توفان سپاهانی‌ها

 شوت، آخرین مرحله از همکاری بازیکنان یک تیم در حمله به سمت دروازه است. تمام پاسکاری‌ها، دریبل‌ها و هر اتفاقی در بازی به این ختم می‌شود که یک بازیکن توپ را به سمت دروازه شوت کرده و در این دوئل نفر‌به‌نفر، دروازه‌بان را شکست داده و یک کار تیمی را به نتیجه برساند. به همین دلیل است که شوت‌های به سمت دروازه از اهمیت زیادی برخوردار هستند. شاید در ابتدا به نظر برسد که هر چه تعداد شوت‌های شلیک‌شده به سمت دروازه بیشتر باشد، پس احتمال گل‌ زدن و پیروز شدن هم بیشتر است. نگاهی به آمار اما نشان می‌دهد که این نتیجه‌گیری چندان هم درست نیست. شوت اگرچه عامل مهمی در رسیدن یک تیم به گل است اما مهم‌تر از آن دقت شوت است. با این تعریف شوت‌های در چارچوب اهمیت بیشتری در رسیدن یک تیم به گل داشته باشند اما در آن‌ها هم خطرناک بودن و دقت شوت حرف اول را می‌زند.

فرصت‌طلب مثل پرسپولیس

بهترین مثال برای این مساله پرسپولیس این فصل است. شاگردان یحیی گل‌محمدی در این فصل در رده چهارم شوتزن‌ترین تیم‌های لیگ قرار داشتند. با این‌حال این تیم با 34 گل زده بهترین خط حمله لیگ را به همراه سپاهان در اختیار دارد. این تفاوت رتبه‌ها نشان می‌دهد که دقت بازیکنان پرسپولیس توانسته موقعیت‌های کمتر این تیم را جبران کند. مهدی عبدی بهترین شوتزن پرسپولیسی‌هاست که 37 شوت زده و 7 شوت را به گل تبدیل کرده است. مهدی ترابی با 34 شوت زده در رده بعدی قرار دارد و 3 گل زده است. حامد پاکدل و رضا اسدی هم با زدن 4 گل از 11 و 21 شوت، بیشترین نرخ تبدیل شوت به گل را در تیمشان دارند. حامد پاکدل با نرخ تبدیل شوت به گل 34 درصد بهترین بازیکن لیگ از حیث این آمار است و او را می‌توان فرصت‌طلب‌ترین مهاجم لیگ دانست. حضور این دو بازیکن تاثیر زیادی در کسب عنوان بهترین خط حمله لیگ با وجود تعداد شوت‌های کمتر نسبت به 3 تیم دیگر داشته است. 

توفان زرد شوت

شریک پرسپولیسی‌ها در بهترین خط حمله اما شرایطی کاملا متفاوت دارد. سپاهان در حالی بیشترین گل زده را دارد که بیشترین شوت را هم به سمت دروازه حریفان زده است. 4 بازیکن سپاهان تعداد شوت‌های بیشتری نسبت به مهدی عبدی داشته‌اند. شهریار مغانلو، سجاد شهباززاده، امید نورافکن و دانیال اسماعیلی‌فر روی هم 192 شوت زده‌اند که احتمالا این عدد با تعداد کل شوت‌های بعضی از تیم‌ها برابری می‌کند. شهریار مغانلو با زدن 8 گل از 53 شوت، بهترین نرخ تبدیل شوت به گل را در میان این 4 بازیکن دارد و گیورگی گولسیانی هم با زدن 3 گل از 11 شوت در تیمش رکورددار است. 

بازیکن مورد علاقه یحیی بهترین شوتزن لیگ

بهترین شوتزن لیگ چه کسی است؟ آیا رتبه‌ای در جدول گلزنان برتر دارد یا نه؟ جواب سوال اول پیمان بابایی، مهاجم تراکتور است و جواب سوال دوم منفی است. پیمان بابایی، بازیکنی که یحیی گل‌محمدی علاقه زیادی به جذب او دارد، با 56 شوت زده و با 3 شوت بیشتر از شهریار مغانلو تا این‌جای فصل رکورددار لیگ است اما با 5 گل زده اصلا عملکرد خوبی در گلزنی نداشته است. این آماری است که شاید بتواند در پاسخ به این سوال که آیا بابایی گزینه خوبی برای خط حمله پرسپولیس است یا نه تاثیرگذار باشد. در تراکتور، محمد عباس‌زاده با زدن 4 گل از 28 شوت بهترین عملکرد را در میان تبریزی‌ها دارد.

آقای گل لیگ چندم است؟

آقای گل لیگ در چه رده‌ای از شوتزن‌ها قرار دارد؟ گادوین منشا با 51 شوت زده، سوم است. البته زدن 7 گل از روی نقطه پنالتی تاثیر زیادی بر بالارفتن تعداد شوت‌ها و همچنین تعداد گل‌هایش دارد. 

اوضاع در استقلال چگونه است؟

امیرحسین حسین‌زاده با 46 شوت، شوتزن‌ترین بازیکن استقلال است و 5 گل هم به ثمر رسانده است. بهترین گلزن آبی‌ها یعنی کوین یامگا، 37 شوت زده و 10 گل به ثمررسانده که البته تعدادی از آن‌ها پنالتی بوده‌ است. یعنی می‌توان گفت که عملکرد یامگا تقریبا مثل مهدی عبدی در پرسپولیس بوده است. استقلال دومین تیم از نظر تعداد شوت و شوت در چارچوب است و سومین خط حمله لیگ را هم در اختیار دارد یعنی یک آمار منطقی در تعداد شوت و تبدیل آن‌ها به گل. 

فقر شوت در انتهای جدول 

تعداد شوت با اینکه نمی‌تواند به صورت کامل میزان گلزن بودن یک تیم را نشان بدهد اما خیلی هم بی‌تاثیر نیست. تعداد شوت‌های کم در تیم‌های پایین جدول نشان می‌دهد که شوت‌زدن می‌تواند یکی از عوامل تاثیرگذار بر تعداد گل‌های زده باشد. برای مثال فجرسپاسی به عنوان بدترین خط حمله لیگ، بهترین شوتزنش فقط 15 شوت به سمت دروازه حریفان زده است. عرفان معصومی از این 15 شوت فقط یک گل زده و بهترین گلزنشان یعنی حسین مهربان هم در کل 13 شوت زده است. دومین خط حمله ضعیف لیگ یعنی نفت مسجدسلیمان هم 25 شوت را به عنوان رکورد تیم در کارنامه عماد میرجوان دارد. این تعداد کم به علاوه دقت بسیار کمتر مهم‌ترین عوامل در حضور این تیم‌ها در انتهای جدول هستند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/2oanll

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


ناگهان نظر "داش علیمنصور" در مورد استقلال برگشت!