تاریخ انتشار: 1401/04/22 21:30
کد خبر: 19393

گزینه‌های خارجی نیمکت تیم ملی‌؛ این چند نفر

اگرچه به احتمال زیاد بحث حضور سرمربی خارجی روی نیمکت تیم ملی فعلا کنسل شده است اما در صورت تمایل مجدد، گزینه‌های خوبی قابل دسترس هستند.
گزینه‌های خارجی نیمکت تیم ملی‌؛ این چند نفر

حضور کادرفنی ایرانی روی نیمکت تیم ملی برای حضور در جام‌جهانی از هر زمان دیگری محتمل‌تر است اما با حضور رییس فدراسیون جدید احتمال تغییر این کادر در آینده وجود دارد. احتمال حضور یک سرمربی خارجی جدید روی نیمکت تیم ملی را نباید صفر دانست. نگاهی به مربیانی که در حال حاضر امکان مذاکره با آن‌ها با توجه به وضعیت کاری و رقم دستمزدشان وجود دارد، چند گزینه را بیش از بقیه محتمل می‌کند. کارنامه این گزینه‌ها را مرور کرده‌ایم تا با آن‌ها بیشتر آشنا شویم.

ولادیمیر پتکوویچ

او به حضور در فوتبال ایران بسیار نزدیک شد اما گزینه مورد نظر تیم  استقلال بود. با اینکه این اتفاق نیفتاد اما راضی کردن آن برای حضور در تیم ملی ایران کار ساده‌تری نسبت به بقیه گزینه‌ها به نظر می‌رسد. بوردو، سوئیس و لاتزیو سه تیم آخر این مربی هستند که در آن‌ها سرمربی بوده است. او در بوردو بعد از کسب 5 برد در 6 بازی از این تیم جدا شد. در تیم ملی سوئیس اما عملکرد قابل قبولی داشت و نتایج خوبی به‌دست آورد. البته پیش از استقلال نام این مربی در مقاطع گذشته هم در دور و بر فدراسیون مطرح شد که مذاکراتی با او برای جانشینی اسکوچیچ انجام شده است و  در آن زمان این شایعات تکذیب شد. با این حال نام پتکوویچ در این مدت بارها در فوتبال ایران به عنوان سرمربی ملی یا باشگاهی مطرح شده و مذاکرات با او اتفاق جدیدی نیست.

مارسلو بیلسا

یک گزینه آرژانتینی بسیار جذاب که حتی شنیدن نام او در میان گزینه‌ها می‌تواند هیجان‌انگیز باشد. البته هیچ‌وقت حتی شایعاتی در مورد مذاکره فدراسیون با این مربی شنیده نشده اما بیکار بودن او در مقطع فعلی شاید او را به گزینه‌های احتمالی نزدیک کند. آخرین تجربه کاری او لیدزیونایتد بود. یک تجربه کاری سیاه و سفید. او توانست لیدز را بعد از چندین سال به سطح اول فوتبال انگلستان بیاورد و در سال اول هم نتایج خوبی با آن‌ها گرفت اما این همکاری در دومین سال به جدایی منجر شد و همچنان هم از این مربی به عنوان گزینه باشگاهی نام برده نشده است. در تیم‌های ملی هم او یک چهره ناموفق در تیم ملی کشورش بود اما توانست شیلی را در جام‌جهانی 2010 به یک‌هشتم برساند. 

خورخه سامپائولی

یک آرژانتینی دیگر که شاید به اندازه بیلسا جذاب نباشد اما قطعا مطرح شدن نام او هم اتفاق خوبی می‌تواند باشد. او در زمینه ملی عملکرد بهتری از بیلسا ثبت کرده و با دو تیم شیلی و آرژانتین در دو دوره متوالی 2014 و 2018 به یک هشتم رسیده است. حضور در مارسی فرانسه آخرین تجربه مربی‌گری این مربی بود که عملکرد بسیار خوبی را در آنجا ثبت کرد. سامپائولی به دلیل ناامیدی از نقل‌وانتقالات این تیم در فصل جدید از مارسی استعفا کرد و با تصمیم خودش از جمع آن‌ها جدا شد.

زوران مامیچ

سرمربی کرواتی که دوران مربی‌‎گری‌اش به دو دوره تقسیم می‌شود؛ حضور در دیناموزاگرب در دو مقطع و حضور در تیم‌های حاشیه خلیج فارس. باتوجه به موفقیت مربیان کروات در فوتبال ایران و آشنایی آن‌ها با جو فوتبال ایران و همچنین تجربه این مربی در کشورهای عربی می‌توان او را گزینه قابل دسترسی برای تیم ملی دانست. تجربه آخر او در دیناموزاگرب بهترین نتایج دوران مربی‌گری‌اش است که توانست در هر بازی میانگین بیش از 2 امتیاز به‌دست بیاورد. او در 10 بازی آخر تیمش 9 برد و یک شکست به دست آورد که نتایج بسیار خوبی است. 

اوله گونار سولسشر

در بین تمام گزینه‌های مورد نظر یک میهمان غیرمنتظره هم حضور دارد. اوله گونار سولسشر و مطرح شدن نامش در حوالی تیم ملی ایران همه را غافلگیر کرده است. خبری که این بار برعکس بقیه گزینه‌ها مطرح شدن آن از سوی رسانه فرانسوی مطرح شد. برخی خبرنگاران خارجی پیشنهاد فدراسیون ایران به سولشیائر را تایید کردند و گفته‌اند که او پیشنهاد ایران را نپذیرفته است.  

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/2xqpvq

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


حسن زاده: از مقایسه با عراقی‌ها ناراحت می‌شوم