تاریخ انتشار: 1401/05/14 18:33
کد خبر: 18351

جنجال در بازار تابستانی فوتبال ایران؛ پای خارجی‌ها، پیرمردها و فانتزی‌ها در میان است

پنجره تابستانی نقل‌وانتقالات فوتبال ایران با جنجال‌های زیادی همراه بود و جا‌به‌جایی‌های پرسروصدایی انجام شد.
جنجال در بازار تابستانی فوتبال ایران؛ پای خارجی‌ها، پیرمردها و فانتزی‌ها در میان است

 حالا که کمتر از 10 روز تا شروع بیست‌ودومین دوره رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران باقی‌مانده، می‌توانیم از آرام شدن بازار نقل‌و‌انتقالاتیِ تابستانیِ فوتبال کشورمان صحبت کنیم. اکثریت قریب به اتفاق جا‌به‌جایی‌ها صورت گرفته و احتمالا موارد انگشت‌شماری طی روزهای آتی تکلیف‌شان مشخص خواهد شد. در وضعیت کنونی که گرد و خاک بازار خوابیده، می‌توانیم بهتر و دقیق‌تر راجع‌به جنجالی‌ترین و پرماجراترین نقل‌وانتقالات این پنجره صحبت کنیم. جایی که شاهد رفت‌وآمدهای جالب توجه و بعضا بزرگی بودیم.

سجاد شهباززاده 

سجاد بعد از 4 سال مجددا پیراهن استقلال را در لیگ برتر می‌پوشد تا شاهد سومین مقطع حضور این بازیکن 32 ساله در اردوی آبی‌پوشان باشیم. حضوری که بیش از 2 مرتبه قبلی سروصدا داشت. شهباززاده مانند فصل قبل ابتدا به پرسپولیس لینک شد و در آستانه جدایی از سپاهان قرار گرفت. شواهد و قرائن نشان می‌داد که ماموریت نیمه‌تمام فصل قبل در این فصل تمام می‌شود و این مهاجم باتجربه هم مانند سروش رفیعی، گیورگی گولسیانی و دانیال اسماعیلی‌فر از اصفهان به سمت بخش قرمزِ تهران منتقل می‌شود اما به یک‌باره مسیر عوض شد و شهباززاده تصمیم گرفت عنوان «یاغی» را پس بزند و به سمت تیمی بیاید که سابقه پوشیدن پیراهنش را دارد. باید دید این بازیکن در تیم تحت هدایت ریکاردو سا پینتو چه عملکردی خواهد داشت و می‌تواند مانند دوران حضور در سپاهان به آقای گلی لیگ برتر برسد یا نه. 

سعید صادقی 

سعید صادقی را می‌توان شاه‌ماهی نقل‌وانتقالات فوتبال ایران نامید. صادقی بعد از نمایش درخشان در لیگ بیست‌ویکم با لباس گل‌گهر سیرجان و کسب عنوان «آقای پاس گل»، حسابی در بازار مشتری داشت. مشتری‌هایی که حاضر بودند برای سبقت گرفتن از یکدیگر هر کاری انجام دهند. از جایی به بعد رقابت، تنها بین سرخابی‌ها بود. یک دربی به معنای واقعی کلمه که بیرون از زمین به راه افتاده بود. صادقی یک روز به استقلال و یک روز به پرسپولیس لینک می‌شد و رسانه‌ها با استفاده از اسم او کلیک‌های فراوانی را تصاحب کردند. نهایتا اما صادقی تصمیم گرفت پرسپولیس را به عنوان مقصد بعدی‌اش انتخاب کند. او در بازی‌های پیش‌فصل هم نشان داده که چه مهره ارزشمندی است و باید دید با شروع لیگ می‌تواند مسیر رو به رشد خود را پس از شهرخودرو و گل‌گهر در تیم پرطرفدار تهرانی هم ادامه دهد و باز هم به عنوان بهترین پاسور فصل برسد یا خیر.

صفا هادی 

یکی از جذاب‌ترین انتقال‌های این فصل فوتبال ایران همین صفا هادیِ عراقی است. بازیکن 23 ساله تیم ملی فوتبال عراق که چند بار هم مقابل تیم ملی ایران به میدان رفته حالا قرار است در مرکز زمین، جای خالی اکبر ایمانی را برای تراکتوری‌ها پر کند و نقشی محوری در تیم قربان بردیف داشته باشد. هادی پیش از این و در یکی 2 فصل اخیر مورد توجه تیم‌های ایرانی، خصوصا استقلال قرار گرفته بود ولی انتقالش نهایی نشد. او پس از حضوری کوتاه‌مدت در فوتبال روسیه و رفاقت با سردار آزمون، به عراق بازگشت و برای ادامه فوتبالش، تراکتور را برگزید. خیلی‌ها منتظرند تا ببینند هادی می‌تواند مانند کرار جاسم، مهره‌ای ارزشمند برای تراکتور باشد یا خیر.

مانوئل فرناندز

بازیکن اسبق بنفیکا، اورتون، والنسیا، بشیکتاش، لوکوموتیو روسیه و ... با تجربه 10 بازی ملی برای تیم ملی پرتغال از جمله در جام جهانی 2018، بدون شک کِیس جذابی برای فوتبال ایران خواهد بود. سپاهان فصل نقل‌وانتقالات را ضعیف شروع کرد. ستاره‌هایش یک‌به‌یک جدا شدند و محرم نویدکیا هم چندی قبل عطای هدایت طلایی‌پوشان را به لقایش بخشیده بود. با این وجود حضور ژوزه مورایس و دستیاران شناخته‌شده‌اش کمی ورق را برگرداند و رونمایی از مانوئل فرناندز، حکم یک کامبک را داشت.

درست است که این بازیکن 36 سال دارد و به تازگی حاشیه‌ای درست‌وحسابی در ترکیه به راه انداخته اما بازهم می‌تواند مهره‌ای سودمند برای سپاهان در لیگ بیست‌ودوم باشد. مانوئل فرناندز یکی از بزرگترین انتقال‌های این فصل فوتبال ایران خواهد بود و باید دید آیا تمرکز و انگیزه لازم برای درخشیدن را خواهد داشت یا صرفا برای کسب درآمد در سال‌های پایان فوتبالش راهی نصف جهان شده است.

وریا غفوری

جنجالی‌ترین انتقال فصل؟ بدون تردید بله. کاپیتان محبوب استقلالی‌ها پس از کش‌وقوس‌های فراوان و چند ماه پس از بالا بردن جام قهرمانی، خلاف میل باطنی‌اش از استقلال جدا شد تا شوک بزرگی برای هواداران این تیم باشد. وریا با وجود بالا رفتن سنش همچنان مهره‌ای قابل اتکا برای سمت راست آبی‌پوشان بود و در نیم‌فصل دوم لیگ بیست‌ویکم هم رقابتی جالب و پایاپای با صالح حردانی برای حضور در زمین داشت. با این حال تماسی از سوی باشگاه استقلال با این بازیکن برقرار نشد تا همه متوجه شوند دوران حضور این بازیکن 34ساله پس از 6 سال در تیم آبی‌پوش پایتخت به‌سر آمده است. پس از این شایعات زیادی درباره ادامه فوتبال آقای شماره 21 مطرح شد. او پس از چند روز تمرین انفرادی در یکی از تمرینات فولاد رویت شد و همگان بر این باور بودند که تیم بعدی‌ وریا فولاد است اما مدتی گذشت و این انتقال به صورت رسمی اعلام نشد. نهایتا پس از گذشت مدتی زیاد باشگاه فولاد از اضافه شدن وریا غفوری به این تیم برای لیگ بیست‌ودوم خبر داد و البته از مفاد خاص قرارداد این بازیکن هم پرده‌برداری شد. وریا در کنار بازیکنانی چون اشکان دژاگه، احسان پهلوان و ... جزو خریدهای جالب توجه نکونام در فصل جدید است.

لوسیانو پریرا

انتظار می‌رفت فولاد، آخرین تیم لوسیانو پریرا مندز یا همان شیمبا در فوتبال ایران و یا حتی دوران بازیگری‌اش باشد اما اینطور نبود. مس رفسنجان بعد از فولاد، سپاهان، گسترش فولاد و صنعت‌نفت آبادان به پنجمین تیم منحصر‌به‌فرد این ماشین گلزنی تبدیل شد. شیمبا به رفسنجان آمد و مجید علیاری راهی اهواز شد. شیمبا که افزایش سن و سال روی عطش گلزنی‌اش نتوانسته تاثیر چندانی ایجاد کند، به نوعی مهمترین جدا شده اردوی فولاد بود و یکی از بزرگترین خریدهای این فصل محمد ربیعی. آیا او بازهم به درخشش ادامه خواهد داد؟ زمان مشخص‌کننده این سوال است.

محمد خدابنده‌لو

گل‌گهر برعکس 2 پنجره فصل قبل، این‌بار ریخت‌وپاش زیادی نداشت و ترجیح داد اسکلت و استخوان‌بندی تیمش را حفظ کند. مهمترین ورودی تیم اما محمد خدابنده‌لو بود. بازیکن جوانی که به نوعی جانشین سعید صادقی در ترکیب تیم امیر قلعه‌نویی است.

خدابنده‌لو در لیگ بیست‌ویکم با پیشرفتی شگرف نسبت به گذشته ستاره تیم مهدی تارتار شد و مزد این نمایش تحسین‌برانگیز را با پیشنهادهای اسم و رسم‌دار گرفت. او مورد توجه پرسپولیس بود و حتی شایعه شد که بین طرفین توافقاتی صورت گرفته است اما عزم جدی گل‌گهر برای خرید خدابنده‌لو باعث شد تا این هافبک تکنیکی سر از فرودگاه سیرجان دربیاورد و به نوعی هایجک شود.

حالا باید دید با شروع فصل جدید از ساعت 19 روز جمعه بیست‌ویکم مردادماه، این بازیکنان و ستاره‌ها در تیم‌های جدید خود چه نمایشی خواهند داشت. آیا ارزش این همه جنجال را داشتند یا خیر. 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/488apn

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


رضا عنایتی:دیدارهای پیش رو را به داوران باتجربه بسپارید/اشتباه داور در اهواز نتیجه را تغییر داد