تاریخ انتشار: 1401/08/22 16:15
کد خبر: 14086

کی‌روش: به عنوان تیم ضعیف به جام جهانی می‌رویم

کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی ایران، می‌گوید تیمش به اندازه گذشته بلندپرواز و با انگیزه است.
کی‌روش: به عنوان تیم ضعیف به جام جهانی می‌رویم

وقتی کی‌روش در ماه سپتامبر موافقت کرد تا بار دیگر هدایت تیم ملی ایران را با قراردادی سه ماهه به ارزش 50 هزار دلار پس از سه سال برعهده بگیرد، به خوبی می‌دانست که با چه شرایطی روبرو خواهد شد یا حداقل اینطور فکر می‌کرد.

ایران در گروهی حساس، جذاب و سیاسی با انگلیس، آمریکا و ولز هم گروه است و رابطه سیاسی این کشور با انگلیس و آمریکا باعث شده است که شرایط این دیدارها بیش از پیش حساس شود. در واقع کی‌روش هم باید مربی فوتبال باشد و هم سیاستمدار تا بتواند این مسابقات را به بهترین شکل ممکن پشت سر بگذارد.

در این مدت اتفاقات بسیاری در داخل کشور رخ داد و در خارج از ایران نیز اوکراین خواهان حذف تیم ملی این کشور از جام جهانی به بهانه کمک ایران به روسیه در جنگ با این کشور بود.

با این حال، کی‌روش در پاسخ به سوالی درباره شرایط ایران در چند ماه مدعی شد که ترجیح می‌دهد صحبتی در این باره نداشته باشد و همچنان صرفا به کارش در زمین ادامه دهد.

او در اواخر ماه سپتامبر در صحبت با ESPN در واکنش به راه انداختن کمپینی علیه تیم ملی ایران گفته بود که اکثر مردم این کشور پاسخ واضحی به چنین کمیپینی دارند. آنها می‌خواهند تیم ملی کشورشان در جام جهانی 2022 حضور داشته باشد.

موضع او کاملا مشخص است. کی‌روش ترجیح می‌دهد درباره فوتبال و شرایط ایران در قطر صحبت کند و هیچ نظری درباره هیچ موضوع دیگری ندارد. این مربی 69 ساله حتی به این شرط پذیرفت با ESPN صحبت کند که هیچ بحثی جز فوتبال در این مصاحبه مطرح نشود.

ESPN: ایران با وجود این که در جایگاه بیستم رده‌بندی فیفا حضور دارد اما بسیاری شانسی برای این تیم برای صعود به مرحله یک هشتم قائل نیستند، آیا این انگیزه مضاعفی برای شماست؟

کی‌روش: هرگز. من هرگز اینطور فکر نمی‌کنم چون اهمیتی برای این که دیگران درباره ما چه فکری می‌کنند قائل نیستم. ما به خودمان فکر می‌کنیم. ما نقاط قوت و ویژگی‌های خودمان را داریم و البته که مانند همه تیم‌ها از نقاط ضعفی هم برخوردار هستیم. هیچکس بی‌نقص نیست و در زمان درست برای اثبات این صحبت‌ها در زمین بازی است.

چنین احساسات و اظهارنظراتی اهمیتی ندارند. اما در آخر چیزی که در زمین مهم است این است که بتوانیم خوب بازی کنیم، نمایش خوبی ارائه دهیم و نتیجه را به دست خدا بسپاریم. این کاری است که می‌توانیم انجام دهیم.

 

ESPN: ایران هرگز نتوانسته است از گروهش در جام جهانی صعود کند. انتظارات از این تیم در قطر به چه صورت است؟

کی‎‌روش: از نظر من، این که چنین فشاری را حس کنیم تا مسئولیت پذیری، انگیزه و وظایفی که داریم را افزایش دهیم بد نیست. اما انتظارات در درون تیم دقیقا به اندازه سایرین است. ما می‌خواهیم پیش برویم، بهتر باشیم و مطمئنا انتظار داریم که به مرحله بعدی جام جهانی صعود کنیم. هیچ چیزی تغییر نکرده است. ما با همان باور همیشگی قدم به سومین جام جهانی می‌گذاریم و همان بلندپروازی همیشگی را داریم.

ESPN: بازی اول برابر انگلیس است که یکی از مدعیان اصلی قهرمانی است. آنها تا چه اندازه قوی هستند؟

کی‌روش: من خوشحالم که قرار است با انگلیس بازی کنیم، همانطور که از بازی برابر پرتغال و اسپانیا خوشحال بودم. ما از این که با بهترین تیم‌های دنیا روبرو شویم خوشحال می‌شویم چون این زندگی ما است. ما کار می‌کنیم تا جز بهترین تیم‌های دنیا و بهترین بازیکنان باشیم. بنابراین حضور در چنین دیداری برای ما باعث خوشحالی است. ما تمام عمر تلاش می‌کنیم تا به جام جهانی برسیم. و وقتی به جام جهانی می‌رسیم، به عنوان تیم ضعیف به این رقابت‌ها می‌رویم اما باید بدانید که در حال حاضر جز 32 تیم برتر دنیا هستیم و می‌خواهیم از این رقابت لذت ببریم.

ESPN: شما در انگلیس با منچستریونایتد کار کردید، این کشور را می‌شناسید و از علاقه این تیم به موفقیت خبر دارید اما بارها پیش از این شاهد شکست آنها بودید.

کی‌روش: انگلیس تیم درجه یکی است. هیچ تردیدی در این وجود ندارد که انگلیس در چند سال اخیر در فوتبال ملی با آمادگی بهتر و دیدگاهی صریح و واضح رشد کرده است. این موضوع از نتایج آنها در زمین به خوبی مشهود است.

اما من نمی‌گویم این تیم نسبت به دوران دیوید بکام و پل اسکولز تیم بهتری است یا بازیکنان بهتری دارد. آنها در آن نقطه نیستند اما تفاوت زمان حال با آن دوران این است که انگلیس مسیر و دیدگاه درستی را به تمامی بازیکنان نشان داده و همه تیم باید در همین مسیر قرار بگیرند. بنابراین این روند باعث شده تیمی شکل بگیرد که بسیار باثبات‌تر است و توانایی رقابت کردن دارد.

اما این جام جهانی متفاوت است چون ما قرار است با ساختاری کاملا متفاوت روبرو شویم، بازه زمانی استراحت کوتاه مدت بین دیدارها، رقابتی که قرار است در ماه نوامبر آغاز شود که کاملا در مقایسه با جام‌های جهانی قبلی متفاوت است. بنابراین ما بازیکنانی داریم که در اروپا بازی می‌کنند و پس از برگزاری 15 تا 20 بازی به قطر خواهند آمد. آنها در رقابت‌های قبلی پس از برگزاری 65 تا 70 بازی به جام جهانی می‌آمدند. پس باید ببینیم چه اتفاقی رخ خواهد داد.

ESPN: بازی برابر آمریکا آخرین بازی این گروه است و ممکن است هر دو تیم شانس صعود داشته باشند. شما در دهه 1990 تجربه مربیگری در لیگ آمریکا با نیوجرسی مترو استارز را داشتید. تیم آمریکا و پیشرفت این تیم را چطور می‌بینید؟

کی‌روش: من پیشرفت آنها را می‌بینم، پیشرفت در فوتبال در تمامی نقاط این کشور به وضوح مشخص است. اکثریت مردم چنین نظری ندارند اما افراد حرفه‌ای به خوبی این پیشرفت را می‌بینند. فوتبال در آمریکا رو به جلو می‌رود. فوتبال سریع‌تر شده، بازیکنان زودتر فکر می‌کنند و زودتر تصمیم می‎‌گیرند، بنابراین ما باید از این موضوع آگاه باشیم.

این اتفاقات در تمامی کشورها در حال رخ دادن است که آمریکا هم شامل آن است. اما آنها سال به سال جلو می‌روند و خودشان را به درستی با سایر قاره‌ها مقایسه می‌کنند. حالا آنها با کشورهای بزرگ و لیگ‌های معتبر ارتباط دارند. بازیکنان فوتبال آمریکا به سرعت رشد می‌کنند و می‌توانند با دیگر کشورها رقابت کنند.

ESPN: آیا ایران می‌تواند باعث شگفتی مردم دنیا در این جام جهانی شود؟

کی‌روش: چیزی که ما در این جام جهانی منتظرش هستیم دیدارهای بسیار بسیار خوب و نمایش عالی است. ایران، انگلیس، ولز، اسپانیا، پرتغال، آمریکا - همه باید تنها برای یک هدف تلاش کنیم و آن ایجاد حس لذت، خوشحالی و غرور و افتخار برای هواداران تیم ملی ایران است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3n97kv

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


اسکوچیچ: هنوز جلسه‌ای با تاج نداشته‌ام/ به کی‌روش فکر نمی‌کنم

چرا سیدجلال به کی‌روش نه گفت؟
رمزگشایی از یک اتفاق ویژه قبل از جام جهانی