تاریخ انتشار: 1401/10/25 18:17
کد خبر: 11744

بررسی یک ادعا؛ استقلال و مشکلی به نام مهاجم!

شاید شنیدن اینکه تیمی که به اندازه استقلال مهاجم دارد در این پست مشکل داشته باشد، باورنکردنی باشد.
بررسی یک ادعا؛ استقلال و مشکلی به نام مهاجم!
از ابتدای فصل گفته می‌شد یکی از مشکلات استقلال نداشتن هافبک بازی‌ساز است. با شروع فصل و مشکلات این تیم در باز کردن دروازه حریفان با وجود ترافیک در خط حمله این فرضیه تایید شد که آن‌ها هافبک‌های خوبی ندارند تا برای خط حمله موقعیت‌سازی کنند. بعد از برد استقلال مقابل تراکتور در جام‌حذفی صحبت‌های سا پینتو نشان داد که او برعکس بقیه اعتقاد دارد که مشکل تیمش خط حمله‌ است. او در صحبت‌هایش گفت که تاکتیک‌های تیم و تمام خطوط درست کار می‌کنند و فقط موقعیت‌هایشان تبدیل به گل نمی‌شود.

شاید در ابتدا به نظر برسد که صحبت‌های سرمربی استقلال بهانه‌تراشی و انداختن تقصیر نتیجه نگرفتن‌ها و سخت گل‌زدن‌های این تیم بر دوش مهاجمان است. با این‌حال نگاهی به آمار نشان می‌دهد که سا پینتو خیلی هم اشتباه نمی‌کند. براساس آمار «متریکا» تیمی که بیش از همه تیم‌های لیگ شوت به سمت دروازه حریفان داشته استقلال است. آبی‌های پایتخت با میانگین 12.3 شوت در هر بازی با اختلاف زیاد بهترین تیم لیگ هستند. نکته عجیب‌تر این است که این شوت‌ها برخلاف تصور شوت‌هایی به در و دیوار نبوده است و بخش زیادی از آن‌ها راهی چارچوب شده است. حدود 4 شوت در هر بازی استقلالی‌ها داخل چارچوب بوده است. یعنی یک‌سوم شوت‌هایشان را درست به هدف زده‌اند اما به دلایل مختلف نتوانسته‌اند در گلزنی هم مانند این 2 آیتم تیم موفقی در لیگ باشند. یکی از دلایلی که در این موارد مطرح می‌شود، بدشانسی است! شاید بعضی از موقعیت‌های استقلال با بدشانسی و حتی درخشش دروازه‌بان حریف به هدر برود اما تمام آن‌ها را نمی‌توان به این 2 دلیل دانست.

استقلال در دقت شوت یکی از ضعیف‌ترین تیم‌های لیگ است. دقت شوت حدود 30 درصد آمار بسیار بدی برای تیمی است که قرار است یکی از مدعیان اصلی قهرمانی باشد. تصمیمات سا پینتو در مورد تعویض مهاجمان و استفاده چرخشی از آن‌ها هم تا الان نتیجه‌ای نداشته است. سجاد شهباززاده، پیمان بابایی، ارسلان مطهری و آرمان رمضانی هیچ کدام از لیست بلندبالای مهاجمان استقلال تا الان نتوانسته‌اند این مشکل را حل کنند و خط حمله استقلال را به روزهای خوبش برگردانند. استقلال در حال حاضر با 15 گل زده جایگاه خوبی در میان تیم‌های بالای جدولی ندارد. تیم بدون مهاجم یحیی گل‌محمدی تا قبل از بازی نساجی به اندازه استقلال گل زده بود و بعد از این بازی با 5 گل بیشتر از آبی‌ها فاصله گرفت. البته لازم به ذکر است که استقلال هم به نساجی در بازی خود 3 گل زده بود. تیمی که خودش با 18 گل زده حتی از استقلال هم بیشتردروازه حریفان را باز کرده است. در میان 8 تیم ابتدای جدول فقط مس رفسنجان کمتر از استقلال گل زده. فولاد هم با 15 گل آماری برابر را ثبت کرده است اما نکته این است که هیچ کدام از این 2 تیم به اندازه استقلال مهاجم در داخل زمین و روی نیمکت ندارد. 

این‌طور که به نظر می‌رسد خرید هافبک در تعطیلات زمستانی هم با این آمار نمی‌تواند مشکل گلزنی استقلال را حل کند و سا پینتو باید به دنبال راه‌حل دیگری برای بهتر کردن تمرکز بازیکنانش باشد. 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3wvwx2

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


«شهباززاده» و یک آینده کاملاً نامعلوم؛ پایان نافرجام آقای شماره 10؟