تاریخ انتشار: 1401/12/18 01:50
کد خبر: 9543

آیا معضلی بنام(VAR) مشکلات بنیادی فوتبال مارا حل می کند؟

آیا معضلی بنام(VAR) مشکلات بنیادی فوتبال مارا حل می کند؟

امین یزدانی؛ در اینکه فوتبال درطول تاریخ طویل و عریض‌اش به کمک علوم مختلف توانسته همچنان خود را در بالاترین سطح در تمامی رشته‌های ورزشی نگه دارد و به نوعی هنوز پرطرفدارترینِ آنهاست، حرفی نیست.
فوتبال کنونی دهه‌هاست که تبدیل به یک صنعت بزرگ و دست نیافتنی شده  است و در این راستا توانسته است فرصت‌های فراوان شغلی را در جوامع بشری ایجاد نماید، اما این صنعت پیشرفته هنوز درکشورمان پا نگرفته، مگر برای رانت خواران و دلالان شرط بندان و مافیایی که هر روز چون خوره به جانش افتاده اند، سودی برای اهالی و اصحاب حقیقی و اصلی‌اش درپی نداشته و ندارد.

در سالیان اخیر فوتبال به کمک تکنولوژی پیشرفته‌ای به نام  (var)  توانسته که بسیاری ازاشتباهات مهلک، اما سهوی داوران را مرتفع کرده تا بدین ترتیب، در رقم خوردن نتایج حقیقیِ بازی‌های مهم و حساس به ویژه درجلوگیری از اشتباهات کمرشکن داوری، نقشی تعیین کننده ایجاد کند.

امروزه درتمامی کشورهای صاحب فوتبال( درهمه قاره‌ها )از این تکنولوژی و سایر تکنولوژی‌های پیشرفته دیگری استفاده می‌شود و کمک شایانی به گروه داوری کرده تا تیم‌ها کمترین ضرر و زبان را از اشتباهات سهوی داوری برده باشند.

اما سوال این است که آیا ما می‌توانیم درحال حاضر  در فوتبال علیل ونحیف کشورمان از تکنولوژی (var)  استفاده کنیم؟

آیا زیرساخت‌ها و بسیاری از ورزشگاه‌های فرسوده کشورمان قادرند که تکنولوژی( var) را باکیفیتی که امروزه در جهان مشاهده می‌کنیم، اجرایی کرد؟!

برای آنکه بتوان از تکنولوژی (VAR) به خوبی استفاده شود، حداقل درهر ورزشگاهی به ۲۰ الی ۲۵ دوربین مدرنِ تجهیز شوند، هرچند امروزه تعداد دوربین‌ها به نزدیک ۴۰ رسیده است.

آیا ما قادریم فرهنگ(var) را درک کنیم و آن را به سرعت در جامعه فوتبال جا بیندازیم؟ (بماند که ما هنوز به تکنولوژی تشخیص نیمه خودکار آفساید و تشخیص فن آوری عبور توپ از خط دروازه، دست پیدا کنیم.)

index

گیریم (var) هم وارد فوتبال ما شد، آیا اگر داوران برای بازبینی صحنه‌ها به سمت صفحه تلویزیونی که درکنار زمین ها تعبیه شده ،بروند،آیا تا مدت‌‌ها تضمینی وجود دارد که با خیل زیادی از بازیکنانی که داوران عزیز ما را در آن منطقه احاطه و همراهی کرده تا خودشان نیز بیشتر از داوران عزیز، ازصحت اتفاق رخ داده دربازی، مطمئن شوند،دور و بر و اطراف داوران را خالی کنند!!!

آیا بازیکنان و برخی از مربیان و تماشاگران و... تیم‌ها این اجازه را به داوران می‌دهند تا به راحتی ازطریق صفحه تلویزیون کنار زمین ،صحنه‌های مختلفی را که (var) نشان می‌دهد، مشاهده کنند تا رایی قاطع و صائب بدهند؟

بهرحال درحال حاضر ورود تکنولوژی (VAR) در فوتبال کشورمان به رویایی دست نیافتنی تبدیل شده است و شاید با ورود (VAR) نان برخی ها نیز آجر شود!!!

تا زمانی که ورزشگاه‌ها و زیرساخت‌های خود را بشکلی مدرن و امروزی  نسازیم و‌ آن را مجهز نکنیم، حتی با ورود نصف و نیمه ی (var) ممکن است بتوان قسمت‌ کوچکی از مشکلات فوتبال ما را حل کند،اما(var) هرگز به تنهایی قادر نخواهد بود که ساختار معیوب و فرسوده‌ی فوتبال باشگاهی ما را به کلی حل و فصل کند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4vw962

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


حاشیه بازی سپاهان و مس رفسنجان|شروع تلخ مدافع سرشناس مس رفسنجان در لیگ بیست و یکم

به آینده تیم نود ارومیه خوش بین هستم
مربی تیم فوتبال ۹۰ اورمیه: