تاریخ انتشار: 1402/01/03 13:30
کد خبر: 8821

معمای آرایش تیم ملی در دوره جدید؛ «قلعه‌نویی» علیه تفکرات سنتی؟

همگان در انتظار رونمایی از اولین ترکیب تیم ملی با هدایت «امیر قلعه‌نویی» در دوره جدید هستند.
معمای آرایش تیم ملی در دوره جدید؛ «قلعه‌نویی» علیه تفکرات سنتی؟

تیم ملی فوتبال ایران در اولین بازی دوستانه در سال 1402، سوم فروردین‌ماه از ساعت 20:30 در ورزشگاه آزادی تهران میزبان تیم ملی روسیه است. این مسابقه دوستانه، اولین تقابل تدارکاتی بعد از جام جهانی 2022 قطر است، آن‌هم در شرایطی که مهم‌ترین تغییر رو نیمکت تیم ملی فوتبال ایران رخ داده و به جای کارلوس کی‌روش، هدایت تیم ملی در اختیار امیر قلعه‌نویی قرار گرفته است. قلعه‌نویی بعد از 16 سال به تیم ملی بازگشته و به دنبال جبران‌مافات و رسیدن به دستاوردهای تازه در عرصه ملی است.

به یاد آرایش 3 دفاعه ژنرال

امیر قلعه‌نویی در دوره قبلی حضورش در تیم ملی، اعتقاد ویژه‌ای به آرایش 3 دفاعه داشت و همین مسئله به شدت مورد انتقاد کارشناسان و اهالی فوتبال قرار گرفت. بسیاری از کارشناسان معتقد بودند که استفاده از آرایش 2-1-4-3 یا همان 2-5-3 منسوخ شده اما سرمربی تیم ملی اعتقاد ویژه‌ای به این سیستم داشت، هر چند که در این مسیر، انتقادات زیادی گریبان‌گیر قلعه‌نویی شد و منتقدان نظرشان بر این بود که آرایش مورد استفاده سرمربی تیم ملی باعث شده تا ایران نتواند در جام ملت‌های آسیا موفق شود.

قلعه‌نویی در آخرین مسابقه‌ای که در قامت سرمربی روی نیمکت تیم ملی ایران نشست، یوزهای ایرانی را  در مصاف با کره جنوبی در جام ملت‌های آسیا 2007 هدایت کرد. او در این مسابقه، از مثلث محمد نصرتی، جلال حسینی و رحمان رضایی در خط دفاعی استفاده کرد؛ آرایش خط میانی تیم ملی هم با حضور جواد نکونام، آندرانیک تیموریان، مهدی مهدوی‌کیا، مهرزاد معدنچی و علی کریمی چیده شد و رسول خطیبی و وحید هاشمیان هم مهاجمان تیم ملی بودند.

دست پر «قلعه‌نویی» برای انقلاب تاکتیکی

سرمربی جدید تیم ملی فوتبال ایران در اولین صحبت‌های خود بعد از پذیرش مجدد هدایت تیم ملی از فوتبال تهاجمی و تماشاگرپسندانه صحبت کرد؛ آن‌هم در حالی‌که در سالیان گذشته، مهم‌ترین انتقاد به تیم ملی، ارائه نمایش‌های تدافعی از سوی شاگردان کارلوس کی‌روش بود. حتی در دوره دراگان اسکوچیچ هم انتقاداتی نسبت به سبک بازی تدافعی تیم ملی مطرح می‌شد اما حالا وعده قلعه‌نویی به پیاده‌سازی سیستم تهاجمی، بسیاری از علاقه‌مندان به فوتبال را امیدوار کرده است.

امیر قلعه‌نویی پیش از حضور در تیم ملی، در تیم گل‌گهر سیرجان از آرایش 3-3-4 استفاده می‌کرد و برای پیاده‌سازی این آرایش در تیم ملی، قلعه‌نویی کاملاً ابراز کافی را در اختیار دارد. به ویژه در فاز تهاجمی که در اختیار داشتن ستارگانی مثل مهدی ترابی، محمد محبی، علیرضا جهانبخش، علی قلی‌زاده، امیرحسین حسین‌زاده و رضا شکاری در کنار مهاجمان آماده‌ای مانند مهدی طارمی و شهریار مغانلو باعث شده تا سرمربی تیم ملی با دردسر شیرینی برای انتخاب ترکیب اصلی مواجه باشد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/2x8xb4

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


واکنش کریمی به بازگشت قلعه‌نویی به تیم ملی