تاریخ انتشار: 1402/01/22 12:53
کد خبر: 7980

سکوت محض درباره مالکیت مشترک پرسپولیس و استقلال؛ مشکل «صوری» حل شده بود؟

مالکیت مشترک استقلال و پرسپولیس همچنان یکی از مسائل مبهمی است که وجود دارد؛ موضوعی که با سکوت مسئولان وزارت ورزش و سازمان خصوصی‌سازی همراه بوده است.
سکوت محض درباره مالکیت مشترک پرسپولیس و استقلال؛ مشکل «صوری» حل شده بود؟

این روزها بحث روز فوتبال ایران کنار گذاشتن استقلال از فصل پیش‌روی لیگ قهرمانان است و البته حذف احتمالی پرسپولیس. استقلال نتوانست در موعد موردنظر بدهی آندره‌آ استراماچونی را پرداخت کند و این موضوع در نهایت منجر به کنار گذاشتن استقلال از لیگ قهرمانان آسیا خواهد شد، موردی که مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال روز یکشنبه در حاشیه مجمع هیئت فوتبال آذربایجان غربی به آن اشاره کرد و از احتمال حذف پرسپولیس هم گفت.

تاج بدون اینکه از پرونده بوژیدار رادوشوویچ یاد کند، از 200 هزار دلاری (البته این مبلغ به یورو است) گفت که باشگاه پرسپولیس باید به بازیکنی خارجی پرداخت کند و در صورت عمل نکردن به این تعهد از آسیا کنار گذاشته خواهد شد. البته باشگاه پرسپولیس ساعاتی بعد از انتشار این مصاحبه طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «در پی انتشار اخباری مبنی بر ایجاد مشکل برای دریافت مجوز توسط پرسپولیس اعلام می‌شود، باشگاه در موعد قانونی اعلام شده و براساس فهرست کمیته تعیین وضعیت فدراسیون، نسبت به تعیین وضعیت طلبکاران اقدام کرده است».

به فرض اینکه باشگاه پرسپولیس بدهی نداشته باشد و اگر داشته باشد، با قید تعیین تکلیف از خطر حذف از لیگ قهرمانان فرار کند، یک مشکل بزرگ دیگر این باشگاه را تهدید می‌کند و آن هم آماده نبودن ورزشگاه آزادی است. ماه‌هاست ورزشگاه آزادی در دست تعمیر است و به نظر می‌رسد تا زمان برگزاری لیگ قهرمانان آسیا و بازدید نمایندگان کنفدراسیون فوتبال آسیا تیک «تأیید شد» را دریافت نکند. البته علیرضا فاضلی مدیر مجموعه ورزشی آزادی دو روز پیش اعلام کرد، استادیوم صد هزار نفری این ورزشگاه آمادگی لازم برای برگزاری مسابقات لیگ قهرمانان آسیا را داراست.

فاضلی با اشاره به اقدامات انجام شده و رفع نواقص اعلامی، گفت: «تقریباً تمام موارد اعلام شده به‌عنوان الزامات AFC در ورزشگاه آزادی پیاده‌سازی شده است و در حال حاضر نیز اندک موارد باقیمانده در دست اقدام قرار دارد. در نتیجه در این مجموعه ورزشی هیچ‌گونه مشکلی برای میزبانی تیم‌های ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا نخواهیم داشت».

با پذیرش اظهارات فاضلی و اینکه ورزشگاه آزادی می‌تواند پذیرای حریفان آسیایی پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا باشد، می‌توان حضور این تیم در فصل آینده لیگ قهرمانان را متصور بود به شرط اینکه یک موضوع بسیار مهم که ظاهراً مغفول مانده است، تعیین تکلیف شده باشد. یکی از مسائل مورد تأکید کنفدراسیون فوتبال آسیا برای صدور مجوز حرفه‌ای مشترک بودن مجامع دو باشگاه استقلال و پرسپولیس است که هر دو زیر نظر وزارت ورزش و جوانان هستند. دی ماه سال 1400 اعلام شد با تصمیم وزارت ورزش مجمع و مالکیت باشگاه استقلال به وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) و مجمع پرسپولیس به وزارت اقتصاد و دارایی واگذار شده است.

رضا درویش مدیرعامل باشگاه پرسپولیس نیز در آخرین گفت‌وگوی تلویزیونی خود به این موضوع اشاره و تأکید کرد که مشکل مالکیت این باشگاه و استقلال به ترتیب یادشده برطرف شده است. اگر اظهارات درویش و خبری که زمستان 1400 اعلام شد، درست باشد، این نوع مالکیت را باید صوری و برای فریب کنفدراسیون فوتبال آسیا دانست، چرا که وزارت صمت و وزارت امور اقتصاد و دارایی در ماه‌های اخیر کمترین نقش را در مباحث کلان دو باشگاه داشته‌اند. برای مثال رضا درویش مدیرعامل باشگاه پرسپولیس، از دل هیئت مدیره منتخب وزارت ورزش انتخاب شده است و علی فتح‌الله‌زاده نیز همین‌طور.

تیم فوتبال استقلال , تیم فوتبال پرسپولیس ,

ای کاش حسین قربان‌زاده رئیس سازمان خصوصی‌سازی در مورد این موضوع مالکیت هم به مانند انضباط مالی دو باشگاه پرطرفدار پایتخت بی‌رحمانه صحبت می‌کرد، بدون تعارف و احتیاط. بدون شک طرح این موضوع و تعیین تکلیف آن به سود دو باشگاه خواهد بود و چه بسا از این آشفتگی خارج شوند. تا پیش از این هیئت مدیره دو باشگاه از سوی وزارت ورزش و جوانان انتخاب می‌شد و از سال جاری قرار است سازمان خصوصی‌‌سازی چنین مسئولیتی را برعهده بگیرد. اکنون سؤال بی‌پاسخ این است که تکلیف مالکیت مشترک پرسپولیس و استقلال به کجا رسید؟ چرا هیچ صحبت و اظهارنظر رسمی در این باره صورت نمی‌گیرد؟

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3eq6v3

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


اعلام قیمت پایه پرسپولیس و استقلال برای واگذاری