تاریخ انتشار: 1395/12/30 23:28
کد خبر: 221771

پدیده‌های سالی که گذشت؛ از سربازان پرسپولیس تا اوکراینی ها!

 در سال95 هم فوتبال ایران بخش زیادی از محتوای رسانه‌های مختلف را تشکیل داد و میلیون‌ها کلمه در این مورد تولید شد. در این میان برخی کلمات، واژه‌ها و اصطلاحات بیشتر تکرار شدند و شکل کلیدی‌تر داشتند. در این مطلب تعدادی از این واژه‌ها را مرور کنیم تا در نوروز باستانی، تصویری گذرا از سالی که گذشت داشته باشیم.
 

 سامانه پیامکی: اگرچه همکاری پرسپولیس، استقلال و تراکتورسازی با سامانه پیامکی «3090» از فصل قبل شروع شد اما امسال اوج مناقشات بر سر این موضوع بود. میزان درآمد این سامانه، نحوه تقسیم آن، سهم هر باشگاه و البته لغو پخش آگهی‌های مربوط به آن در تلویزیون طی یک مقطع، از جمله مهم‌ترین مباحث سال95 بود.
 

اوکراینی‌ها: جذب دو بازیکن ضعیف اوکراینی به نام پریموف و یانسکی توسط پرسپولیس، یکی از کشدارترین بحث‌های چند سال اخیر فوتبال ایران را به وجود آورد. باشگاه به خاطر جذب این دو نفر تحت شدیدترین فشارها قرار گرفت و در نهایت در روزهای پایانی سال با آنها قطع همکاری کرد.
پنجره نقل‌وانتقالات: این عنوان برای اهالی فوتبال تازگی ندارد اما محرومیت ناگهانی و بی‌سابقه استقلال و تراکتورسازی از این پنجره باعث شد عبارت مزبور به شدت در رسانه‌ها و ادبیات اهالی فوتبال مورد استفاده قرار بگیرد.
 

بازی در شب عاشورا: همزمانی مسابقه ایران و کره‌جنوبی با شب عاشورا باعث شد بحث‌های طولانی در مورد انجام شدن، نشدن یا چگونگی برگزاری این بازی در بگیرد. در نهایت این دیدار با رعایت شئونات برگزار شد و تیم کشورمان به پیروزی رسید.
 

قشقایی: نماینده شیراز در رقابت‌های لیگ دسته دوم باشگاه‌های کشور با حذف پرسپولیس در دور اول مسابقات حذفی، اسمش را به یک کلیدواژه اساسی در فوتبال ایران تبدیل کرد؛ نه‌تنها فقط برای سال95 که شاید حتی تا چند دهه بعد!
 

ستارگان لالیگا: جمعی از بازیکنان پیشین لیگ اسپانیا به مناسبت آنچه حضور در بازی خداحافظی جواد نکونام خوانده شده بود به ایران آمدند تا با ستاره‌های بازنشسته فوتبال کشورمان ملاقات کنند. نکونام در این بازی حاضر نشد و کلا هزارنفر به تماشای مسابقه رفتند تا کلی حاشیه درست شود. بعد از این بازی مدت‌ها در مورد جزئیات آن جنگ و جدال وجود داشت.
 

بازیکن سرباز: یک معضل قدیمی در فوتبال ایران است که در سال95 به خاطر نوع جدایی امید عالیشاه و احمد نوراللهی از پرسپولیس و پیوستن آنها به تیم رقیب در کورس قهرمانی، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت. نوراللهی در آخرین بازی‌اش برای قرمزهای تهران، با چشمان اشکبار از زمین بیرون رفت و موقتا با این تیم خداحافظی کرد.
 

طرح موزاییکی: در طول سال95 شاهد اجرای طرح‌های موزاییکی زیادی بودیم. بیشترین و بهترین طرح‌ها را هواداران پرسپولیس اجرا کردند و البته این ایده در بازی‌های استقلال و سیاه‌جامگان هم پیاده شد.
 

شام مشترک: پیش از داربی برگشت بعد از سال‌ها سنت منسوخ برگزاری میهمانی مشترک بین سرخابی‌ها احیا شد که این مساله اعتراضات بسیار زیادی را به همراه آورد. بانی این شام «مشترک» اسپانسر «مشترک» پرسپولیس و استقلال بود. می‌بینید فوتبال ما چقدر حرفه‌ای است؟!
تماشاگر میلیاردر: در تاریخ فوتبال حرفه‌ای ایران بازیکنان زیادی بودند که با وجود دریافت دستمزد بالا، چندان برای تیم‌شان موثر نبودند. با این وجود سکونشینی مطلق امین حاج‌محمدی در استقلال با وجود قرارداد یک‌میلیارد و 150میلیونی‌اش حسابی در سال95 سوژه شد و خیلی از رسانه‌ها به او لقب «تماشاگر میلیاردی» دادند.
 

ریزه‌اسپور: اسم این باشگاه ترکیه‌ای بعد از حماسه‌ای که مهدی طارمی و رامین رضاییان در ترک ناگهانی پرسپولیس و پیوستن به آن آفریدند، به یکی از مهم‌ترین کلیدواژه‌های فوتبال ایران تبدیل شد. در طول تابستان نام ریزه‌اسپور بیشتر از بسیاری از باشگاه‌های لیگ برتری ایران مطرح شد و البته در زمستان هم بعد از انتشار خبر شکایت آنها از پرسپولیس، دوباره نام این تیم در کانون اخبار قرار گرفت.
 

دیپورت: با بالا گرفتن جدل بین کارلوس کی‌روش و برانکو ایوانکوویچ، سرمربی تیم ملی در اقدامی حیرت‌انگیر 6بازیکن پرسپولیس را از اردوی امارات به تهران «دیپورت» کرد تا این کلمه نیز وارد ادبیات سال95 شود.
 

جادوگری: اشاره صریح خداداد عزیزی به جادو و جنبل برخی مربیان در فوتبال ایران که در مصاحبه ویژه او با عادل فردوسی‌پور اتفاق افتاد، بار دیگر این مقوله را در کانون توجه قرار داد و باعث شد چند هفته‌ای در موردش بحث شود. عادل حتی قول داد در این مورد یک برنامه ویژه روی آنتن ببرد اما این اتفاق تا پایان سال رخ نداد.
 

دست‌های پشت پرده: همیشه در فوتبال ایران به آن اشاره می‌شود اما در سال95 این اصطلاح زیاد تکرار شد چراکه برخی عقیده داشتند قرار است هر طور شده پرسپولیس را قهرمان کنند!

استعفا: کلیدواژه هر 5سال گذشته بوده اما سال95 هم فقط حرفش زده شد و اتفاقی رخ نداد!

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3zr9qz

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


رمزگشایی از تصمیمات جنجالی که در کتانی فروشی  برای پرسپولیس گرفته می شود