تاریخ انتشار: 1396/03/29 09:10
کد خبر: 202560

ویژگی منحصر به فرد امیرقلعه نویی

سرمربی سابق تراکتورسازی تبریز واستقلال تهران برای کار در لیگ هفدهم دوباره به اصفهان بازگشت تا احتمالا خاطرات خوش با سپاهان در این شهر را تکرار کند.
ویژگی منحصر به فرد امیرقلعه نویی

امیر قلعه‌نویی سرمربی جدید تیم فوتبال ذوب‌آهن اصفهان دو روز پیش درحالی وارد فرودگاه شهید بهشتی اصفهان شد که استقبال چندانی از وی صورت نگرفت. البته باشگاه اصفهانی گفته قرار است مراسم رسمی معارفه امیر قلعه‌نویی با حضور بازیکنان، کادرفنی و جمعی از مدیران استانی برگزار شود و پس از آن تمرینات این تیم در ورزشگاه ملت اصفهان با حضور وی رسما آغاز خواهد شد با این حال این موضوع ماجرای استقبال کم‌فروغ از قلعه‌نویی در فرودگاه را تحت‌الشعاع قرار نخواهد داد. استقبالی که در حضور دو مدیر میانه باشگاه و یک دسته گل خلاصه می‌شد. اما امیر قلعه‌نویی زمانی روی کول هوادارنش مورد استقبال قرار می‌گرفت. اصلا داستان استقبال و بدرقه از او در سال‌های اخیر به داستان جالبی تبدیل شده است.
امیر قلعه‌نویی با کسب چهار قهرمانی (دو بار با استقلال و دو بار با سپاهان) پرافتخار‌ترین مربی لیگ برتر فوتبال ایران است. وی در لیگ سوم به استقلال تهران پیوست و توانست در فصل 84-85 این تیم را قهرمان کند. همان‌جا بود که استارت موفقیت‌های امیر درفوتبال ایران زده شد. به واسطه همین قهرمانی بود که این مربی موفق شد سکان هدایت تیم‌ملی را نیز به‌دست بگیرد. اما تیم‌ملی نیز با حذف در جام ملت‌ها برای امیر تمام شد تا وی به مس کرمان بپیوندد. بعد از اینکه استقلال با مربیان دیگر مدتی به موفقیت چشم‌گیری نرسید آنها باز هم سراغ قلعه‌نویی رفته و با استقبال چشمگیری که هواداران این تیم برای وی تدارک دیده بودند به جمع آبی‌ها بازگشت و حتی جلوی پایش گاو قربانی کردند تا خوش‌آمدگویی با شکوهی برای این مربی ترتیب داده باشند. استقلالی‌ها با ژنرال خود قهرمانی بعدی در لیگ برتر را دو سال بعد تجربه کردند و در سال 87-88 استقلال بار دیگر با این مربی قهرمان لیگ برتر شد. در این شرایط بود که محبوبیت قلعه‌نویی نزد هواداران استقلال بیشتر شد. اما قلعه‌نویی پس از این موفقیت‌ها در استقلال بعد از مدتی مجبور شد از این تیم جدا شود و به این ترتیب وی در سال 88 و در لیگ نهم به تیم سپاهان پیوست. قلعه‌نویی درآن زمان نیز مورد استقبال بی‌نظیر اصفهانی‌ها قرار گرفت و از بدو ورودش به این شهر در فرودگاه تا شروع تمرینات و بازی‌های این فصل مورد وثوق هواداران و مسوولان زرد پوشان اصفهانی بود. در پایان همین فصل سپاهان توانست با این مربی قهرمانی را تجربه کند. همین موضوع باعث شد وی قرارداد خود را با این تیم تمدید کند. جالب اینکه قلعه‌نویی توانست چهارمین عنوان قهرمانی خود را در لیگ دهم بازهم با سپاهان تجربه کند. پس از پایان فصل دوم، امیر قلعه‌نویی که یک مربی فاتح بود بازهم با اختلاف و دعوا با مدیران باشگاه از تیم جدا شد تا بدرقه مناسبی برای او برگزار نشود. او این‌بار در نقش یک قهرمان پای به تبریز گذاشت.
در بدو ورود به این شهر در فرودگاه مورد استقبال بیست هزار نفری طرفداران تراکتورسازی قرار گرفت. شال تراکتور را برگردنش انداختند و لقب امیر پاشا به او دادند. در پایان این فصل قلعه‌نویی و تراکتورسازی به نایب قهرمانی لیگ برتر بسنده کردند. در همان سال استقلال نتایج خوبی در لیگ نمی‌گرفت و این باشگاه بدنبال بازگشت مجدد قلعه‌نویی به این تیم بودند. در نهایت نیز این اتفاق افتاد و پس از سه فصل دوری از استقلال، سرانجام در سال ۱۳۹۱ به این تیم بازگشت. اتفاقی که زمزمه آن قبل از پایان لیگ شروع شد و باعث شد تبریزیها به شدت از او شاکی شوند و بازهم کسی برای بدرقه امیر نرود.
اوضاع قعله‌نویی اما پس از این قهرمانی در استقلال دگرگون شد. در سال بعد این مربی با استقلال نتایج دور از انتظاری گرفت و روزهای وحشتناک فرا رسید و ژنرال با استقلال دو فصل پنجم و ششم شد تا ناکامی‌های وی کلید بخورد. همه آن افتخارات یک شبه درهم ‌شکست و آخرین رکورد ژنرال یعنی شکست‌ناپذیری مقابل رقیب دیرینه در دربی نیز با «رفت و برگشت شدن» درهم شکست. حالا تماشاگران استقلال در استادیوم شعار «حیا کن، رها کن» را علیه این سرمربی سر می‌دادند. همین موضوع باعث شد تا قلعه‌نویی در اوایل لیگ پانزدهم بار دیگر به‌عنوان سرمربی تراکتورسازی انتخاب شود. استقلالی‌ها هم به خوبی او را بدرقه نکردند چراکه ذوق حضور منصوریان ستاره محبوب نسل تازه خود را داشتند.
قلعه‌نویی اما این بار در حالی در اواسط لیگ پانزدهم وارد تبریز می‌شد که مثل دوره قبل خبری از استقبال باشکوه نبود. حتی برخی از هواداران تراکتورسازی نیز مخالف بازگشت مجدد وی بودند. با این حال وی در پایان این لیگ با سرخپوشان مقام چهارم را کسب کرد. شرایط اما برای این مربی در سال بعد به مراتب بدتر شد. در لیگ شانزدهم قلعه‌نویی در سمت خود ابقا شد و در هفته‌های ابتدایی لیگ نتایج نسبتا خوبی هم گرفت اما در پایان فصل این تیم رقابت بر سر نایب قهرمانی را به استقلال باخت و فینال جام حذفی را نیز به تیم بحران‌زده نفت تهران واگذار کرد تا شرایط این مربی در لیگ برتر وخیم‌تر شود. او فصل را با دوستی با آجورلو آغاز کرد وبازهم با اختلاف به پایان برد. در نهایت نیز قلعه‌نویی از این تیم جدا شد و در شرایطی که احتمال داده می‌شد این مربی برای فصل آینده بدون تیم خواهد بود اما بعد از پروسه‌ای چند روزه هدایت باشگاه ذوب‌آهن به او سپرده شد. انتخاب قلعه‌نویی در شرایطی بود که به نظر می‌رسد سعید آذری مدیرعامل این باشگاه موافق این انتخاب نبوده است. آذری قبل از انتخاب قلعه‌نویی در مصاحبه‌ای گفته بود: «در حالی‌که شایعه شده بود که در هیات مدیره اسامی مربیان مختلفی مطرح شده و یکی از آنها امیر قلعه‌نویی بوده باید بگویم که در هیات مدیره فقط به طور کارشناسی و به طور عمیق در مورد مجتبی حسینی بحث و گفت‌وگو شده و تمامی مسایل مطرح شده شایعه است. حتی امیر قلعه‌نویی بر اساس همین شنیده‌ها ظاهرا از دست ما ناراحت شده و در جایی در این مورد گلایه هم بیان کرده است.» اما ظاهرا آذری بعد از انتخاب قلعه‌نویی هم دلخوری خود را به نحو دیگری نشان داده است چرا که در هنگام ورود قلعه‌نویی به اصفهان مدیر عامل ذوب‌آهن به استقبال این مربی نرفته و قلعه‌نویی با استقبال بسیار کمی در اصفهان مواجه شده است. او در باشگاهایی که روز اول با استقبال مواجه بود با اختلاف و بدون بدرقه جدا شد حالا سرانجام کار در ذوب که از همان ابتدا اختلافات خود را نشان داده چه خواهد بود؟

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/2ldxk7

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


چرا امید ابراهیمی تمدید قراردادش را به تاخیر می اندازد؟