تاریخ انتشار: 1396/05/07 23:10
تحلیل روز؛
کد خبر: 192459

هفته اول لیگ برتر: رونمایی‌ها، اولین ها، نسبتا پر گل!

هفته ی اول رقابت های لیگ برتر کشور پنج شنبه و جمعه گذشته با برگزاری هشت دیدار آغاز و از تیم ها رونمایی گردید.
هفته اول لیگ برتر: رونمایی‌ها، اولین ها، نسبتا پر گل!

 نگاهی می اندازیم به بازی های برگزار شده و در پایان عملکرد فنی تیم ها را در این هفته مورد بررسی قرار خواهیم داد.

پرسپولیس - فولاد خوزستان؛ همه چیز قابل پیش بینی

فولاد در حالی مقابل پرسپولیس قرار می گرفت که با توجه به تغیرات زیاد در ترکیب و حتی کادر فنی اش تیمی ناشناخته به نظر می رسید.پرسپولیس اما با کمترین تغیر نسبت به سال گذشته پای به این دیدار گذاشته بود.تغیراتی که عمدتا اجباری و به دلیل مصدومیت بازیکنان اش بود.

پرسپولیس همانند فصل گذشته بازی را مالکانه و تهاجمی آغار نمود و پس از چند حمله و از دست دادن موقعیت های گل بالاخره دروازه فولاد را توسط وحید امیری گشود.

مهاجمان پرسپولیس نشانی از طراوت فصل گذشته نداشتند و طارمی در طی هشتاد دقیقه حضور در زمین صاحب موقعیت نشد و منشا که در ده دقیقه پایانی جانشین او گردید نیز بسیار کم فروغ بود.هر چند منشا زمانی به بازی آمد که پرسپولیس بیشتر به فکر حفظ نتیجه بود.

در این دیدار نباید از بازی موثر خط دفاع پرسپولیس به راحتی گذر کرد.تنها مبعلی و زهیوی توانستند موقعیت های نصف و نیمه ای را روی دروازه بیرانوند ایجاد کنند.شجاع خلیل زاده مرد شماره یک خط دفاعی پرسپولیس بود و بارهای ضمن دفع حملات فولاد توانست گل دوم پرسپولیس را روی کرنر ارسالی مسلمان، به زیبایی به ثمر رساند.

بازی با نتیجه دو بر صفر به سود پرسپولیس به پایان رسید تا شمار روزهایی که پرسپولیس در آزادی مغلوب نشده به صد و شصت و پنج روز برسد.آخرین باخت سرخپوشان در آزادی به بیست و چهار  بهمن نود و پنج مقابل استقلال بر می گردد.آن ها در این مدت ده دیدار در آزادی برگزار کرده اند که ماحصل آن هفت برد و سه تساوی بوده است.بیست یک گل زده و شش گل دریافت کرده اند. علیپور برای اولین بار در دوران بازی حرفه ای خود با دریافت کارت قرمز از زمین مسابقه اخراج شد.

نفت تهران - سپیدرود رشت؛ معجزه ی درخشان

بازی با درگیری های میانه میدان آغاز و ادامه یافت.دو تیم هر از چند گاهی روی دروازه هم خطراتی را ایجاد می کردند. در یک ضدحمله سپیدرود توسط نزهتی به گل دست یافت.این اولین گل سپیدرود در تاریخ لیگ برتر بود. بازی با این گل در نیمه اول به سود سپیدرود به پایان رسید.

با شروع نیمه دوم حملات نفت آغاز گردید و در فاصله ی زمانی پنج دقیقه آل کثیر روی اشتباهات مسلم خط دفاعی سپیدرود موفق شد گل تساوی بخش بازی را برای نفت به ثمر رساند و یک پنالتی نیز برای تیم اش به ارمغان آورد.

در بیست دقیقه ی پایانی شاهد بازی متعادلی بودیم و دو تیم علی رقم موقعیت هایی که روی دروازه ی یکدیگر ایجاد می کردند نتوانستند به گل دست یابند و این دیدار با حساب دو بر یک به سود شاگردان درخشان به پایان رسید. این اولین دیدار سپیدرود پس از بیست و پنج سال در سطح اول فوتبال کشور بود. 

حسین کعبی نیز پس از سه سال دوری از لیگ برتر در این دیدار به میدان رفت.کعبی آخرین بار در لیگ چهاردهم و برای استقلال خوزستان به میدان رفته بود. حضور سه بازیکن روی نیمکت ذخیره های نفت تهران به شدت خودنمایی می کرد.جالب اینکه هر سه بازیکن مدافع وسط بودند و این تیم بدون دروازه بان ذخیره به مصاف حریف شمالی خود آمده بود.

استقلال خوزستان - تراکتورسازی؛ شوت سه امتیازی

استقلال خوزستان که به دلیل مشکلات مالی فصل گذشته بازیکنان موثر بسیاری را از دست داده بود با ترکیبی متفاوت به دیدار تراکتور سازی رفت.در نیمه اول تراکتوری ها بیش از استقلال خوزستان صاحب توپ و میدان بودند و شاید اگر درخشش شیخ ویسی نبود تراکتورسازی در همان نیمه اول به گل می رسید.خط دفاعی استقلال خوزستان در این نیمه مرتکب اشتباهات زیادی شد‌.

روند بازی در نیمه دوم تغیری نکرد تا سرانجام در دقیقه نود شوت سرکش دورقی سه امتیاز بازی را به حساب ویسی و شاگردانش واریز نماید. این اولین برد استقلال خوزستان در تاریخ لیگ برتر مقابل تراکتورسازی بود.آن ها در هشت بازی گذشته چهار بار مغلوب و چهار بار نیز مقابل تبریزی ها به تساوی رسیده بودند. این دو تیم در فصل گذشته نیز در هفته اول مقابل هم قرار گرفته بودند که طی آن در تبریز به تساوی دو بر دو رسیدند.

سیاه جامگان - ذوب آهن اصفهان؛ نه سیخ سوخت نه کباب

هر دو تیم بازی را تهاجمی آغاز کردند. در این بین نفوذ های ربیع عطایا از سمت راست ذوب آهن بیشتر خودنمایی می کرد.با خروج حدادی فر در دقیقه پانزده نظم خط میانی ذوب آهن به هم ریخته و سیاه جامگان از این بی نظمی نهایت استفاده را برده و به گل اول خود دست یافت.گلی که توسط مدافع لبنانی ذوب آهن و به اشتباه وارد دروازه خودی شد.سیاه جامگان در ادامه باز هم فرصت گل زنی داشت که با بی دقتی مهاجمان این تیم از دست رفت‌.حملات ذوب آهن از سمت راست آنقدر ادامه پیدا کرد تا توسط ربیع عطایا موفق شدند بازی را به تساوی بکشانند. بی نظمی تاکتیکی در خط دفاعی هر دو تیم کاملا مشهود بود.

نیمه دوم با حملات پر دامنه ذوب آهن شروع و این تیم توسط نژاد مهدی گل دوم خود را به ثمر رساند.در حالی که توپ و میدان در اختیار ذوب آهن بود تعویض های میثاقیان به کمک تیم اش آمد و روند بازی به کلی تغیر کرد.سیاه جامگان که در دقایق انتهایی هجومی تر بازی می کرد در دقیقه نود توسط کاپیتان بادامکی گل تساوی بخش  بازی را به ثمر رساند.

تعویض حدادی فر در این دیدار اولین تعویض لیگ،گل به خودی علی حمام اولین گل و البته اولین به خودی فصل بود. این دو تیم در هفته اول فصل گذشته نیز در همین ورزشگاه مقابل هم قرار گرفته بودند که آن بازی با نتیجه دو بر یک به سود شاگردان اکبر میثاقیان به پایان رسیده بود.

پیکان - پدیده مشهد؛ تساوی با ثبات ها

دو تیمی که کمترین تغیرات را در فصل نقل و انتقالات داشتند در هفته اول رو در روی هم قرار گرفتند.بازی با برتری پدیده آغاز گردید و امین قاسمی نژاد خیلی زود و در دقیقه سه پدیده را پیش انداخت.در اواسط نیمه اول بازی رنگ و بوی تعادل به خود گرفت و بازی با تک گل شاگردان مهاجری در نیمه اول به پایان رسید.

جلالی و شاگردانش که نمی خواستند در خانه مغلوب پدیده شوند بازی را در نیمه دوم تهاجمی آغاز کردند و در همان دقایق ابتدایی نیمه دوم موفق شدند بازی را به تساوی بکشانند.بعد از گل پیکان همانند نیمه اول بازی به تعادل کشیده شد و دو تیم موقعیت های نصف و نیمه ای را روی دروازه هم ایجاد کردند اما موفق به کل گل زنی نشدند و دو تیم به تقسیم امتیازات رضایت دادند.

در این بازی درخشش بازیکنان تازه وارد دو تیم خودنمایی می کرد.امین قاسمی نژاد برای پدیده گل زنی کرد و پنالتی اعلام شده برای پیکان بر روی مهدی مومنی اتفاق افتاد.بازیکنانی که در این فصل به پدیده و پیکان پیوسته اند.

سپاهان اصفهان - سایپا؛ همه چیز در ده دقیقه پایانی

سپاهان میزبان بازی را تهاجمی آغاز نمود و شاید اگر فوق واکنش های اخباری در همان دقایق ابتدایی نبود کار سایپا در همان دقایق تمام شده بود. در شروع نیمه دوم دیداری سرد و کسل کننده را شاهد بودیم.ده دقیقه به پایان بازی گویی موتور دو تیم تازه روشن شده بود.ابتدا شوت از راه دور و استادانه مهدی ترابی جوان به زیبایی به گل تبدیل شد و سپس علی محمدی توپ ارسالی توسط پاپی را به زیبایی و دور از دستان اخباری به گل تساوی بخش اصفهانی ها تبدیل کرد. علی دایی در سفر به اصفهان و ورزشگاه نقش جهان بازهم شکست نخورد و ورزشگاه را با کسب امتیاز ترک کرد.

گسترش فولاد تبریز - پارس جم جنوبی؛ تازه وارد زهر چشم گرفت

بازی با حملات گسترده آبی پوشان تبریزی شروع و تا اواسط نیمه اول ادامه پیدا کرد.آن ها در این دقایق با یک ضربه پنالتی نیز به گل رسیدند.بعد از پذیرفتن گل شاگردان تارتار به خود آمده و توپ و میدان را در اختیار گرفتند و دقایق باقی مانده تا پایان نیمه اول را رویایی سپری کردند و با به ثمر رساندن دو گل پیروز به رختکن رفتند.هرچند شاگردان تارتار در همین نیمه یک پنالتی را نیز از دست دادند.بوناچیچ که نمی خواست در بازگشت به فوتبال ایران با شکست کار را  آغاز نماید تیم اش را هجومی تر از قبل به میدان فرستاد اما اخراج کاخاشویلی تمام نقشه ها را نقش بر آب کرد و گسترش با پذیرفتن دو گل دیگر مغلوب بزرگ هفته اول لقب گرفت و شروعی رویایی برای تارتار و شاگردانش رقم زد.

صنعت نفت آبادان - استقلال تهران؛ چاقو دسته اش را برید!

شاگردان کمالوند از همان شروع نبض بازی را در اختیار گرفتند به گونه ای که آبی ها حتی نمی توانستند به دروازه صنعت نفت نزدیک شوند.روی اشتباه مدافع جوان استقلال،جاسم کرار پنالتی اعلام شده به سود طلایی پوشان خوزستان را به گل تبدیل کرد تا بازی در پایان نیمه اول با همین تک گل به پایان رسد.

در نیمه دوم انتظار می رفت استقلال برای جبران گل هجومی تر و متفاوت بازی کند اما آن ها نمی توانستند بر روی دروازه نفتی ها خلق موقعیت کنند.

با ورود جباروف استقلال تا حدودی توپ و میدان را در اختیار گرفت.گویی دیگر دیر شده بود.صنعت نفت به خوبی حملات آبی پوشان پایتخت را دفع می کرد و از مهاجمان این تیم بیکاره ای ساخته بود‌ به گونه ای که در دقایق پایانی منصوریان اقدام به خارج کردن جابر انصاری و شهباززاده از بازی نمود.

استقلال با قبول شکست مقابل صنعت نفت آبادان برای اولین بار در تاریخ لیگ برتر در هفته ی اول با شکست خورد.

حال تحلیلی کوتاه از رقابت های هفته اول لیگ برتر خواهیم داشت.

شوت های از راه دور

حدود سی درصد گل های به ثمر رسیده در دنیای فوتبال از طریق شوت های از راه دور بدست می آیند.یکی از راه کارهای مناسب برای غلبه بر تیم هایی که تدافعی بازی می کنند شوت های از راه دور است.گاهی رسیدن به محوطه جریمه حریف کاری دشوار است و بر این اساس مربیان شوت های از راه دور را در دستور کار تیم خود قرار می دهند.

در هفته اول رقابت ها پیش بینی می شد که تیم های برای شروعی خوب،ابتدا به فکر دریافت نکردن گل باشند و در ادامه سعی در استفاده از موقعیت های ایجاد شده و به ثمر رساندن گل باشند.

با آگاهی از این موضوع مربیان دستور شوت های از راه دور را به بازیکنان خود ابلاغ کرده و موقعیت ها و خطرات بسیاری را نیز روی دروازه حریفان ایجاد نمودند.از نمونه بارز آن می توان بازی سیاه جامگان جامگان و ذوب آهن را نام برد که شوت های از راه دور تعیین کننده ی اتفاقات بازی بود.

حمله از کانال های کناری زمین

طراحی حمله و هجوم به دروازه حریف از کانال های کناری زمین مستلزم بازیکنانی آماده با توان هوازی و بی هوازی بالا می باشد‌.بازیکنانی که از سرعت خوبی برخوردار و توانایی بالایی در حمل توپ داشته باشند.در بعضی از تیم ها شاهد طراحی حمله از کانال های  کناری زمین بودیم.تراکتور،پارس جم جنوبی و ذوب آهن نمونه ای از این تیم ها بودند‌.

تراکتورسازی و ذوب آهن به کمک مدافعان کناری و پارس جم جنوبی توسط وینگرهای خود بارها مدافعان حریف را دور زده و یا با ارسال پاس های رو به جلو و گاها کات بک خطراتی را روی دروازه حریفان ایجاد کردند.پارس جم جنوبی با همین ترفند صاحب دو ضربه پنالتی شد.

ضربات ایستگاهی و شروع مجدد

ضربات شروع مجدد می تواند در بازی هایی که به صورت پایاپای در حال انجام و یا در بازی هایی که بازی به اصطلاح گره خورده است بسیار راه گشا و تعین کننده باشد.داشتن بازیکن متخصص در نواختن این ضربات برای هر تیمی موهبتی به حساب می آید و می تواند اتفاقات ویژه یک بازی را رقم بزند.

در هفته اول کاملا واضح و مبرهن بود که تیم های بر روی ارسال این ضربات تمرین کرده اند.ضربه ی ایستگاهی میردورقی در بازی استقلال خوزستان و تراکتورسازی ره آورد سه امتیاز شیرین برای ویسی و شاگردانش بود.پارس جم جنوبی نیز بسیار روی این ضربات خطرناک نشان می داد و حتی توسط نانگ به گل رسید.

اشتباهات پرتعداد و پرتکرار مدافعان

معمولا در هفته های ابتدایی شاهد اشتباهات پرتعداد بازیکنان خواهیم بود.

در این هفته نتایج برخی بازی ها به طور کلی با اشتباه مدافعان و دروازه بان های تیم ها رقم خورد.

سپیدرود رشت طی دو اشتباه مهلک از سوی مدافعان خود در کمتر از پنج دقیقه بازی برد را با باخت عوض کرد و یا در بازی استقلال خوزستان و تراکتورسازی دروازه بان تبریزی ها می توانست روی شوتی که منجر به گل خوزستانی ها شد واکنش بهتری از خود نشان دهد.

در بازی دیگر تیم تبریزی یعنی گسترش فولاد تبریز و پارس جم،سه پنالتی از روی اشتباهات مدافعان اتفاق افتاد.

اتفاقی که در بازی صنعت نفت آبادان و استقلال نیز تکرار شد و مدافع جوان آبی های پایتخت با انجام خطا بر روی پریرا در حالی که خطری دروازه ی استقلال را تهدید نمی کرد باعث گردید استقلال در هفته ی اول مغلوب طلایی پوشان آبادان گردد.

نویسنده: "سید امین حسینی"

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3knpqq

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


مردان سیاه‌جامگان مشخص شدند