تاریخ انتشار: 1396/07/29 12:54
کد خبر: 177182

AFC: دربی تهران مهم‎ترین بازی قاره آسیا

سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا در آستانه داربی ۸۵ به بررسی این دیدار تاریخی پرداخت.
AFC: دربی تهران مهم‎ترین بازی قاره آسیا

و ‌به نقل از AFC، در آستانه داربی هشتاد و پنجم تهران، سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا، در گزارشی به بررسی این دیدار حساس و تاریخی در سطح قاره آسیا پرداخته است.

دو تیم فوتبال استقلال و پرسپولیس پنج‌شنبه چهارم آبان ماه در ورزشگاه آزادی برابر هم به میدان می‌روند؛ جایی که نیمی از ورزشگاه آبی و نیمی دیگر قرمز خواهد بود.

* تاریخچه :

استقلال در سال ۱۹۴۵ به عنوان تیم "دوچرخه‌سواران" تاسیس شد و در ابتدا تنها یک تیم دوچرخه‌سواری بود تا این که رشته‌های ورزشی دیگری نیز به آن ‌اضافه شد که فوتبال یکی از آنها بود. از همان زمان آبی، رنگ باشگاه شد. در سال ۱۹۴۹ استقلال از سوی یک ژنرال ارتش خریداری شد و اولین بار نام این تیم را به "تاج" تغییر داد تا این که در نهایت در سال ۱۹۷۹ نام این تیم به "استقلال" تغییر یافت.

پرسپولیس نامش را از یک امپراتوری کهن پارس می‌گیرد که تاریخ پیچیده‌ای دارد. این باشگاه به طور رسمی در سال ۱۹۶۳ تاسیس شد و تا حدودی ادامه‌ دهنده تیم شاهین بود که تقریبا بیست سال پیش یعنی در سال ۱۹۴۲ تاسیس شده بود.

شاهین از تیم‌های بسیار معروف در ایران بود و بهترین بازیکنان ایران را در اختیار داشت که در سال ۶۷ عمر باشگاه به پایان رسید. خیلی از بازیکنان این تیم به پرسپولیس پیوستند و هواداران شاهین هم، هواداران پرسپولیس شدند. اولین دیدار دو تیم فوتبال استقلال و پرسپولیس در سال ۱۹۶۸ بود که با تساوی بدون گل به پایان رسید.

* ورزشگاه:

ورزشگاه امجدیه که در حال‌ حاضر به ورزشگاه شهید شیرودی معروف است، سال‌های پیش ورزشگاه دو تیم فوتبال پایتخت بود. شیرودی یکی از قدیمی‌ترین ورزشگاه‌ها در ایران محسوب می‌شود که اکنون فقط برای رقابت‌های دوومیدانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بعد از تاسیس ورزشگاه آزادی در اوایل دهه ۷۰، این ورزشگاه ۱۰۰ هزار نفری خانه دو تیم استقلال و پرسپولیس شد.

 * موفقیت آسیایی:

وقتی پای موفقیت در قاره به وسط می‌آید، تیم استقلال چیزهای زیادی برای افتخار کردن دارد. این تیم در سال ۱۹۷۰ قهرمان رقابت‌های جام باشگاه‌های آسیا شد که در دیدار نهایی هاپوئل رژیم صهیونیستی را شکست داد. این تیم در سال ۱۹۹۰ با شکست نماینده چین، قهرمانی خودشان را در لیگ قهرمانان آسیا تکرار کردند و موفق‌ترین باشگاه ایرانی در آسیا شدند.

در طرف مقابل پرسپولیس موفقیت کمتری نسبت به تیم فوتبال استقلال دارد. تنها قهرمانی این تیم در سال ۹۰ با برتری برابر المحرق بحرین در فینال بود. آنها دو سال بعد به فینال این رقابت‌ها راه یافتند ولی مغلوب یوکوهامای ژاپن شدند. پرسپولیس چهار بار هم به نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا رسید.

 * دربی خاطره انگیز:

همیشه دربی دو تیم فوتبال استقلال و پرسپولیس از حساسیت و جذابیت بالایی برخوردار است. یکی از حساس‌ترین و به یاد ماندنی‌ترین بازی‌ها داربی ۷۴ بود؛ جایی که استقلال شانس بالایی داشت و ۸۰ هزار نفر تماشاگر در ورزشگاه حضور داشتند. استقلال با دو گل از حریف خود پیش افتاد و مهرداد اولادی، بازیکن تیم فوتبال پرسپولیس از زمین بازی اخراج شد اما در اواخر مسابقه بود که ایمون زاید به زمین بازی آمد و توانست هت‌تریک کند تا پرسپولیس برنده آن بازی شود؛ دیداری که برای همیشه در خاطره‌های هواداران پرسپولیس باقی می‌ماند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4jr9zz

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


هشدار AFC به پرسپولیس و استقلال؛ ارفاقی در کار نیست