تاریخ انتشار: 1401/01/02 17:05
کد خبر: 43027

علت گل مژه چیست و چگونه درمان می شود

گل مژه یکی از بیماری هایی است که به دلایل بسیار مختلفی به وجود می‌آید در ادامه میتوانید با علایم و درمان گل مژه را دنبال نمایید .
علت گل مژه چیست و چگونه درمان می شود

منهای ورزش/ این احتمال وجود دارد که در برهه ای از زندگی خود به گل مژه و شالازیا مبتلا شوید. این توده های ملتهب پوست میتوانند در پلک چشم شکل بگیرند و موجب درد، خشکی چشم و تحریک پذیری کلی شوند.

 

علایم و درمان گل مژه

به نقل از “مدیسن نت”، خبر خوب این است که بیشتر گل مژه ها و شالازیاها طی مدت کوتاهی التیام می‌یابند. خبر بد این است که آن ها می‌توانند برخی موانع آزاردهنده را سر راه انجام فعالیت های روزانه انسان قرار دهند.

افراد کمی پیدا می‌شوند که هنگام حضور در کلاس یا یک جلسه کاری مهم در شرایطی که یک زخم قرمز دردناک روی بخشی از چشمشان شکل گرفته است، احساس اسانی کنند. در هر صورت، بدلیل این‌که گل مژه و شالازیا بطور معمول همه ی ما را در برهه ای از زندگی تحت تاثیر قرار می‌دهند، آشنایی هرچه بیشتر با آن ها ایده خوبی است.

 

گل مژه چیست؟

از نظر فنی، گل مژه یک عفونت است که روی پلک چشم، اغلب در پشت یا امتداد لبه پایینی پلک، شکل می‌گیرد. از سوی دیگر، شالازیون توده ای است که داخل پلک چشم و نه در امتداد آن شکل میگیرد. میزان درد آن ها بطور معمول کمتر از گل مژه است، اگر چه از نظر اندازه می‌توانند بزرگتر باشند. در نتیجه، ممکن است ظاهری ناگوار‌تر از گل مژه بخود بگیرند.

گل مژه و شالازیون می‌توانند با یک بیماری به نام بلفاریت مرتبط باشند، که یک التهاب مشهود پلک چشم را شامل می‌شود و اغلب به واسطه انسداد منافذ در نتیجه تولید چربی توسط پوست رخ میدهد. بلفاریت میتواند ظاهر و احساسی مشابه با آکنه داشته باشد.

 

دلایل گل مژه

گل مژه ها عفونت های باکتریایی هستند که اغلب در پایه یک پلک یا فولیکول ریشه دارند. عفونی شدن اینبخش ازبدن چندان دشوار نیست، زیرا تنها تماس با یک سطح حاوی باکتری و مالش دست به چشم می‌تواند موجب ظهور گل مژه شود.

شالازیون احتمال کمتری دارد به واسطه یک عفونت باکتریایی شکل گرفته باشد. در عوض، این توده بزرگتر که اغلب با درد کمتری همراه است به واسطه مسدود شدن غدد چربی شکل میگیرد. اگر غدد تولیدکننده چربی قسمت بالایی یا زیرین پلک چشم مسدود شوند، احتمال شکل‌گیری شالازیون وجوددارد. اگر چه اندازه های گل مژه و شالازیون متفاوت هستند، هردو آن ها شبیه یک جوش چرکین بنظر می‌رسند.

 

علائم گل مژه

ظهور توده های بالفعل دردناک و قرمز در هر قسمت از پلک چشم بهترین نشانگر وجود گل مژه یا شالازیون در نتیجه یک عفونت باکتریایی یا مسدود شدن غدد چربی است.

با گذشت زمان، اندازه گل مژه ممکن است بزرگتر شود، درد ممکن است تشدید شود، و این می‌تواند بر چگونگی کارکرد چشم تاثیر گذار باشد. بعنوان مثال، چشم ممکن است دچار احساس خشکی شود. اگر گل مژه یا شالازیون اندازه بسیار بزرگی داشته باشند، احتمال تحت تاثیر قرار گرفتن بینایی نیز وجوددارد.

 

مراحل اولیه گل مژه

ظهور مجروح دردناک در امتداد پلک چشم میتواند موجب نگرانی فرد تحت تاثیر قرار گرفته و افراد نزدیک به وی، مانند والدین یا همسر، شود. ظهور گل مژه و شالازیا می‌تواند بیمار را در ترک محیط آسان و امن خانه دچار تردید کند. همچنین، این شرایط میتواند منجر به صحبت با دکتر برای اطلاع از روش درمان شود. اما در شرایطی که صحبت با دکتر می‌تواند کمک کند، صبر اغلب تنها روش درمان برای گل مژه و شالازیا است. گل مژه یا شالازیا اغلب طی چند روز ادامه دارند. بیمار اغلب متوجه تغییری جز کاهش تورم و بازگشت به شرایط عادی نمیشود.

 

درمان گل مژه

درمان برای گل مژه ممکن است شامل هیچ چیزی جز اندکی صبر برای کاهش اندازه توده دردناک و بازگشت به شرایط عادی نشود. اگر چه اغلب دردناک و تحریک پذیر است، اما گل مژه به ندرت بیش از یک هفته ادامه مییابد، از این رو دکتر اغلب نیازی به تجویز دارو احساس نمی‌کند.

شالازیون میتواند سناریویی متفاوت باشد، زیرا داخل پلک چشم شکل می‌گیرد و مدت زمان بیشتری طول میکشد تا به اندازه کامل خود برسد، که بطور معمول بزرگتر از گل مژه است. همچنین، یک شالازیون احتمال بیشتری دارد بینایی فرد را تحت تاثیر قرار دهد، اگر چه احتمال احساس درد کمتر است. برای درمان شالازیون، دکتر اغلب دارو تجویز نمیکند، ودر عوض شست و شوی منظم چشم با استفاده از یک پارچه تمیز و آب گرم رابه بیمار توصیه میکند. این میتواند به تمیز نگه داشتن شالازیون و تسریع بهبودی کمک کند.

التیام کامل شالازیون ممکن است چند هفته یا حتی چند ماه طول بکشد. درصورت نیاز به استفاده از روشهای درمانی تهاجمی‌تر، دکتر ممکن است استفاده از پمادها، محلول ها یا پدهای دارویی که برای کمک به پاک سازی چشم و تسریع روند بهبودی عفونت در معرض هستند را توصیه کند. درصورت تداوم رشد گل مژه یا شالازیون علی رغم تمامی این اقدامات، دکتر ممکن است در نهایت وادار به تجویز آنتی بیوتیک شود.

 

ایده های بد

ظهور توده ای دردناک و تحریک کننده در پلک چشم که بسیار شبیه یک جوش چرکین بنظر می‌رسد، ممکن است افراد بسیاری رابه استفاده از دست های خود برای التیام شرایط وسوسه کند. این میتواند به معنای تلاش برای ترکاندن گل مژه یا شالازیون از طریق اعمال فشار بر آن یا استفاده از سوزن حرارت دیده برای سوراخ کردن و انجام تخلیه باشد.

اما آن ها ایده های بدی هستند. گل مژه و شالازیون در حقیقت جوش های چرکین نیستند ودر برابر فشار به روشی مشابه با آکنه واکنش نشان نمی‌دهند. افزون بر این، استفاده از سوزن ممکن است خطرناک باشد، زیرا امکان ورود آن به کره چشم وجوددارد. همچنین، اینکار میتواند موجب شکل‌گیری یک زخم رو یا اطراف شالازیا یا گل مژه شود، که امکان عفونی شدن آن و تشدید درد و ناراحتی وجوددارد. درصورت نیاز به استفاده از سوزن اینکار باید توسط دکتر یا پرستاری که دراین زمینه آموزش دیده است، انجام شود.

 

پیشگیری از گل مژه

ایجاد سد دفاعی کامل در برابر گل مژه یا شالازیا دشوار است. حتی افرادی که بطور مرتب نظافت و بهداشت شخصی را رعایت می‌کنند ممکن است در برهه ای از زندگی خود با این مشکل مواجه شوند. برخی افراد به واسطه تولید چربی بیشتر توسط پوست و افزایش احتمال انسداد غدد چربی، احتمال بیشتری دارد از گل مژه و شالازیا رنج ببرند.

چند اقدام ساده را میتوانید برای کاهش احتمال ابتلا به گل مژه یا شالازیا مدنظر قرار دهید. ابتدا، از لمس مکرر چشم ها، به ویژه هنگام حضور در مکانی عمومی که میکروب ها میتوانند به سرعت پخش شوند، پرهیز کنید.

از مالش مکرر چشم ها پرهیز کنید. دوم، هنگام انجام کارهای خانه، زمانی که چشم ها ممکن است در معرض اشیا خارجی مانند چمن یا گرد و غبار قرار بگیرند، از عینک های محافظ استفاده کنید. در نهایت، اگر بطور مکرر با گل مژه و شالازیا مواجه می‌شوید، پلک های خودرا با یک محلول پاک کننده یا حتی با استفاده از آب گرم و یک پارچه تمیز پاک سازی کنید.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/48lqdk

آخرین اخبار