تاریخ انتشار: 1401/12/16 01:47
کد خبر: 9642

آیا تمایل جنسی مردان بیشتر از زنان است؟

اگرچه در دنیای مدرن صحبت از میل جنسی فراگیرتر شده و کمتر از قبل تابو محسوب می‌شود، هنوز برخی ایده ها به شدت ترویج می‌شوند؛ مفروضات عجیب و غریبی که هیچ پشتوانه‌ای ندارند.
آیا تمایل جنسی مردان بیشتر از زنان است؟

اگرچه در دنیای مدرن صحبت از میل جنسی فراگیرتر شده و کمتر از قبل تابو محسوب می‌شود، هنوز برخی ایده ها به شدت ترویج می‌شوند؛ مفروضات عجیب و غریبی که هیچ پشتوانه‌ای ندارند. یکی از تفکراتی که همواره وجود داشته این است که میل جنسی مردان بیشتر از زنان است و همین موضوع عواقب زیادی برای هم زن و هم مرد داشته است. اما واقعیت این‌طور نیست. زنان و مردان به‌ یک میزان میل جنسی دارند.

واقعیت این است که باورهای عمیق فرهنگی در مورد تمایلات جنسی مردانه در مقابل زنانه در تحقیقات علمی قابل اثبات نیست. سارا هانتر موری (Sarah Hunter-Murray)، دکترای روانشناسی که در زمینه خانواده و درمان زناشویی تخصص دارد این ایده را که تمایل جنسی مردان به‌طور کلی بالاتر از زنان است رد می‌کند و می‌نویسد: «این واقعیت مفروض که تمایل جنسی مردان بیشتر از زنان است افسانه است.»

تمایل جنسی مردان بیشتر از زنان است؛ افسانه یا واقعیت؟

 

او می‌گوید: «آنچه در مطالعات شاهد آن هستیم این است که در روابط دگرجنسگرا، مردان و زنان به یک اندازه احتمال دارد که شریکی با میل جنسی بیشتر داشته باشند. این درست که بسیاری از زنان میل جنسی کمی دارند و بسیاری مردان میل جنسی زیادی دارند. اما ما بیش از حد روی آنها تمرکز کرده و افرادی که در آن‌سوی منحنی هستند را فراموش می‌کنیم.» مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۱ روی ۱۳۳ زوج انجام شد نشان داد مردان و زنان به احتمال یکسان ازجمله زوج‌هایی هستند که میل جنسی کمتری نسبت به همسرشان دارند.

در واقع برخی محققان این موضوع را مطرح کرده‌اند که میل جنسی زنانه عموما دیوانه‌وارتر از میل جنسی مردانه است. مردیت شیورز (Meredith Chivers) محقق جنسی، به مطالعه‌ای اشاره می‌کند که نشان داد زنان نسبت به مردان به طیف وسیع‌تری از تصاویر جنسی واکنش نشان می‌دهند؛ این در حالی است که پاسخ مردان محدودتر و قابل‌پیش‌بینی‌تر بود.

اما مطالعاتی که می‌گویند مردان بیشتر به رابطه جنسی فکر می‌کنند چطور؟ مردان به خاطر اغراق در میل جنسی خود تحسین می‌شوند، در حالی که زنان تشویق می‌شوند تمایلات خود را کمتر از حدی که هست بیان کنند. هانتر موری به مطالعه‌ای اشاره می‌کند که در آن از دو گروه از مردان و زنان خواسته شد تعداد دفعات فعالیت های جنسی خود را فهرست کنند. به یک گروه گفته شد که پاسخشان با آزمایش دروغ سنجش انجام خواهد شد. در گروهی که به دروغ سنج وصل نبودند، مردان سطوح بسیار بالاتری از فعالیت جنسی و زنان سطوح بسیار پایین‌تری را گزارش کردند. در مقابل، در گروهی که به دستگاه دروغ یاب وصل نبودند، این تفاوت تقریبا به تمامی ناپدید شد.

چرا مردان که مسلما قدرت بیشتری در بازنویسی قوانین مربوط به رابطه جنسی دارند، افسانه‌هایی را در مورد میل جنسی مردانه پیاده سازی می‌کنند که همیشه به نفعشان نیست؟ هانتر موری می‌گوید مردانی که او برای تحقیقاتش با آنها صحبت کرده بارها و بارها به او گفته‌اند که همواره تحت فشار هستند که اینطور به نظر برسد که میل جنسی زیادی دارند، زیرا «این چیزی است که دوستان، جامعه و هم‌گروهی‌هایش فکر می‌کنند معیار مرد بودن است.»

 به پیامدهای آن برای زنان فکر کنید؛ به زنان این‌طور آموخته شده که این ایده که مردان موجوداتی بی اراده هستند را درونی کنند. این همان چارچوب فرهنگ تجاوز است. اما این موضوع حتی اگر درست باشد، توجیه کننده رفتار خشونت آمیز نیست، اما این‌طور نیست. مردان به عنوان یک گروه، نسبت به زنان نیاز جنسی بیشتری ندارند.

نکته عجیب این است که کلیشه ها در مورد تمایلات جنسی مردانه باعث می‌شود مردان بدتر از آنچه هستند به نظر برسند. هانتر موری می‌گوید: «وقتی در مورد تمایلات جنسی مردان صحبت می‌کنیم، بیشتر در مورد قسمت‌های ترسناک آن صحبت می‌کنیم. از بین بردن برخی از افسانه‌های مربوط به مردان و رابطه جنسی می‌تواند به حذف برخی از این کلیشه‌های حقیقتا منفی و شوم که ممکن است در روابط ما قابل اجرا نباشد، کمک کند». تجاوز جنسی واقعی، شایع و شیطانی است. ما هرگز نتوانستیم به اندازه کافی در مورد مقوله رضایت صحبت کنیم. اما باور فرهنگی ما مبنی بر اینکه رابطه جنسی چیزی است که مردان به شدت آن را می‌خواهند و زنان محتاطانه آن را ارائه می‌دهند، به همه آسیب زیادی می‌رساند.

هانتر موری می‌گوید سردرگمی ما در مورد مردان و رابطه جنسی شان از این واقعیت ناشی می‌شود که اجازه نمی‌دهیم آنها کاملا انسان باشند. راه های زیادی برای رفع این مشکل وجود دارد که «آموزش» رکن اصلی آن است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/2rrky2

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


آنچه که زنان آرزو دارند مردان درباره آنها بدانند