تاریخ انتشار: 1401/12/24 21:05
کد خبر: 9198

اسرار خانه داری؛ چگونه لوازم و ظروف پلاستیکی زرد شده را تمیز کنیم؟

پلاستیک سفید به مرور زمان و به دلیل واکنش‌های شیمیایی که در اثر مجاورت با نور، چربی و غیره رخ می‌دهند، زرد می‌شود.
اسرار خانه داری؛ چگونه لوازم و ظروف پلاستیکی زرد شده را تمیز کنیم؟

آموزش نحوه تمیز کردن پلاستیک های زرد و کدر شده

 برای تمیز کردن پلاستیک‌های زرد شده چندین روش مختلف وجود دارد که در میزان اثربخشی و سهولت اجرا با یکدیگر تفاوت دارند. برخی از این روش‌ها برای قطعات بزرگ‌تر کاربرد دارند و برخی نیز برای مقابله با زرد شدن رنگ پلاستیک اسباب بازی‌های کوچک کودکان مناسب هستند. در این مقاله بهترین روش‌ها برای تمیز کردن پلاستیک‌های زرد شده را در اختیار شما قرار می‌دهد.

علل زرد شدن رنگ پلاستیک

زرد شدن رنگ پلاستیک دلایل مختلفی دارد، اما متداول‌ترین دلیل این پدیده، مخصوصا در مورد پلاستیک‌های قدیمی، به خود پلاستیک ربطی ندارد، بلکه به دلیل وجود ماده‌ای به نام "برم" رخ می‌دهد.

برم یک ماده ضداشتعال است که در بسیاری از قاب‌های پلاستیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. دلیل اضافه کردن برم به پلاستیک در طی مراحل ساخت این است که برم از مشتعل شدن روغن پلاستیک در معرض حرارت زیاد جلوگیری می‌کند. به همین دلیل پلاستیک‌های استفاده شده در قطعات الکتریکی زودتر از پلاستیک‌های استفاده شده در وسایل دیگر زرد می‌شوند.

 

نیمه خالی لیوان این است که وقتی برم در معرض اشعه ماورا بنفش (UV) خورشید قرار می‌گیرد، تجزیه شده و بر روی سطح پلاستیک جمع می‌شود. در نتیجه این فرآیند، سطح پلاستیک زرد شده و در صورت پاک نشدن برم، در نهایت به رنگ قهوه‌ای درمی‌آید.

 
 

از دیگر دلایل رایج زرد شدن رنگ پلاستیک می‌توان به لکه‌هایی اشاره کرد که برای مدت طولانی روی پلاستیک باقی می‌مانند. پاک کردن لکه زردچوبه از روی پلاستیک پس از گذشت مدت طولانی می‌تواند بسیار دشوار باشد. بسته به رنگ پلاستیک، زردی آن می‌تواند کمرنگ یا واضح باشد. این امر به ویژه در مورد پلاستیک‌های سفید صدق می‌کند که تغییر رنگ در آن‌ها مشهودتر است.

با دور نگه داشتن پلاستیک از اشعه ماورا بنفش و نور خورشید، می‌توانید از زرد شدن رنگ پلاستیک جلوگیری کنید. علاوه بر این، پاک کردن لکه‌های مواد غذایی، بلافاصله پس از کثیف شدن پلاستیک، می‌تواند نیاز شما به استفاده از روش‌های دشوار برای تمیز کردن پلاستیک های زرد شده را کاهش دهد.

لوازم و ظروف پلاستیکی زرد شده

روش‌های تمیز کردن پلاستیک های زرد شده

برای پیدا کردن وسایل مورد نیاز برای سفید کردن پلاستیک، نیازی به جستجو در قفسه فروشگاه‌های مواد شیمیایی ندارید. اکثر مواد مورد نیاز برای تمیز کردن پلاستیک های زرد شده ‌در گوشه و کنار هر آشپزخانه‌ای یافت می‌شوند و روش استفاده آسانی نیز دارند. با استفاده از روش‌های زیر، یک بار برای همیشه به این پرسش قدیمی که "چطور پلاستیک های زرد شده را تمیز کنیم" پاسخ داده‌ایم.

تمیز کردن پلاستیک‌های زرد شده ‌با وایتکس

مایع سفید کننده یکی از بهترین مواد شیمیایی برای سفید کردن پلاستیک‌های زرد شده ‌است. مایع سفید کننده علاوه بر موثر بودن، ارزان است و کاربردهای متعددی دارد. از این روش تنها برای مقابله با زرد شدن رنگ پلاستیک‌های سفید استفاده کنید؛ هر رنگ دیگری در اثر تماس با سفید کننده محو می‌شود.

وسایل مورد نیاز

مایع سفید کننده بر پایه کلر

آب

سطل یا کاسه بزرگ

دستکش

دستمال توالت

بطری اسپری

دستور العمل:

ساخت محلول آب و وایتکس

  یک سطل یا کاسه بزرگ را با قسمت‌های مساوی آب و سفید کننده پر کنید. ظرف را به اندازه‌ای پر کنید که قطعات زرد شده را کاملا بپوشاند.

غوطه ور کردن پلاستیک ها در محلول

  اگر نمی‌توانید وسایل موردنظر را در سطل غوطه‌ور کنید، دستکش پوشیده و حوله‌های کاغذی را به محلول سفید کننده آغشته کنید. سپس پلاستیک زرد شده را با این دستمال‌های مرطوب پوشانده و آن‌ها را به خوبی روی سطح پلاستیک فشار دهید. اجازه دهید دستمال‌ها تا زمان سفید شدن پلاستیک روی آن باقی بمانند. در صورت نیاز، هر چند دقیقه یک بار دستمال‌ها را با سفید کننده مرطوب کنید تا خشک نشوند. این کار را می‌توان با ریختن محلول در یک بطری اسپری نیز انجام داد، فقط مطمئن شوید که محلول به نقاط ناخواسته پاشیده نشود. اگر می‌توانید پلاستیک های زرد شده را غرق کنید، آن‌ها را درون کاسه یا سطل قرار دهید.

خیس خوردن پلاستیک ها در محلول

  اجازه دهید پلاستیک‌ها به اندازه کافی خیس بخورند تا به رنگ اصلی خود برگردند.

آبکشی وسایل پلاستیکی

  پس از سفید شدن پلاستیک‌ها، آن‌ها را از محلول خارج کرده و با آب تمیز آبکشی کنید.

شستن و خشک کردن وسایل پلاستیکی

  قطعات پلاستیک را با شوینده ملایم شسته و اجازه دهید در معرض هوا خشک شوند.

تمیز کردن پلاستیک‌های زرد شده با سنباده

این فرآیند با استفاده از کمی صبر و زور بازو، به خوبی از پس تمیز کردن پلاستیک های زرد شده برمی‌آید، اما مانند روش قبل، تنها برای مقابله با زرد شدن رنگ پلاستیک‌های سفید قابل استفاده است. مزیت اصلی این روش، عدم استفاده از مواد شیمیایی خطرناک است.

وسایل مورد نیاز

کاغذ سنباده فوق نرم

آب

پارچه نرم

نحوه سفید کردن پلاستیک

در این روش، هدف جدا کردن جدا کردن لایه زرد شده از روی پلاستیک و آشکار کردن لایه سفید و جدید زیر آن است.

برای شروع، قطعه پلاستیک مورد نظر را به طور کامل تمیز کنید.

کاغذ سنباده فوق نرم را روی روی سطح پلاستیک بمالید تا قسمت‌های زرد شده جدا شوند.

پس از اتمام کار، پلاستیک را با یک پارچه مرطوب پاک کنید تا ذرات پلاستیک باقی مانده از بین بروند.

تمیز کردن پلاستیک های زرد شده با آب اکسیژنه

هرچند اصلی‌ترین کاربرد آب اکسیژنه (پراکسید هیدروژن)، ضدعفونی کردن بریدگی‌ها و خراش‌های کوچک است، اما این ماده برای مقابله با زرد شدن رنگ پلاستیک نیز بسیار مناسب است.

اکسیژن موجود در پراکسید هیدروژن، رنگ زرد را از روی سطح پلاستیک جدا می‌کند. استفاده از آب اکسیژنه برای تمیز کردن پلاستیک های زرد شده، نسبت به مایع سفید کننده ایمن‌تر و ملایم‌تر است، اما به مدت زمان بیشتری برای اثربخشی احتیاج دارد.

وسایل مورد نیاز

آب اکسیژنه (ترجیحا 3٪)

مایع لباسشویی

آفتاب یا اشعه ماورا بنفش

آب

سطل یا کاسه بزرگ

دستکش لاستیکی

عینک ایمنی

نحوه سفید کردن پلاستیک

برای محافظت از خود در طول فرآیند تمیز کردن پلاستیک های زرد شده، از دستکش و عینک محافظ استفاده کنید.

سطل را با آب اکسیژنه پر کنید.

به ازای هر 4 لیتر آب اکسیژنه، 4/1 قاشق چای‌خوری مایع لباسشویی به سطل اضافه کنید.

اگر امکان غوطه‌ور کردن قطعات پلاستیکی وجود دارد، آن‌ها را درون محلول قرار داده و اجازه دهید خیس بخورند. اگر نمی‌توان‌ آن‌ها را در سطل قرار داد، یک حوله کاغذی را با محلول خیس کرده و بچلانید تا رطوبت اضافی آن گرفته شود. سپس آن را بر روی قطعه پلاستیکی پهن کنید. دستمال باید خود به خود به سطح پلاستیک بچسبد، اما اگر در این زمینه به مشکل برخوردید، قطعه زرد شده را درون بسته بندی پلاستیک قرار داده و با استفاده چسب نواری، دستمال‌ها را به سطح پلاستیک بچسبانید.

اجازه دهید قطعات پلاستیکی، بین 2 تا 6 ساعت در محلول خیس بخورند. این محلول، پیش از نیاز به تعویض، تا 4 روز کارآمد خواهد بود.

قطعات پلاستیکی را زیر نور ماورا بنفش یا خورشید قرار دهید.

هنگامی که قطعات پلاستیکی به اندازه کافی سفید شدند، آن‌ها را کاملا بشویید تا باقی‌مانده مواد شوینده از بین برود.

در صورت لزوم، شستشو را با مایع ظرفشویی و آب تکرار کنید.

تمیز کردن پلاستیک‌های زرد شده با جوش شیرین

آیا به دنبال راهی ایمن برای سفید کردن اسباب بازی‌ های پلاستیکی کودک خود هستید؟ برای مقابله با زرد شدن رنگ پلاستیک اسباب بازی‌ های کودکان، خصوصا آن اسباب بازی‌هایی که به دهان کودک راه پیدا می‌کنند، از مواد سفید کننده و آب اکسیژنه دوری کنید.

وسایل مورد نیاز

جوش شیرین

مایع ظرفشویی (به دلیل اهمیت آبکشی کامل و پاک شدن کامل مواد شیمیایی از روی اسباب بازی، توصیه ما استفاده از مایع ظرفشویی است. این مایع‌ ظرفشویی با غلظت مناسب و قدرت حل شدگی بالا به راحتی از روی اسباب بازی پاک شده و پس از آبکشی اثری از آن باقی نمی‌ماند. مهم‌تر از همه اینکه، مایع ظرفشویی به دلیل نداشتن فسفات و تریکلوزان، باعث تحریک پوست کودک نمی‌شود.)

اسفنج

سطل یا کاسه بزرگ

لیمو

حوله

مسواک نرم

نحوه سفید کردن اسباب بازی‌های پلاستیکی

با استفاده از جوش شیرین و مایع ظرفشویی، یک خمیر درست کنید.

پلاستیک را با کمی آب مرطوب کنید.

مقداری از خمیر را روی اسفنج قرار دهید.

اسباب بازی را با حرکات دورانی مالش دهید. (این مرحله به کمی صبر و زور بازو نیاز دارد.)

پس از سفید شدن پلاستیک، آن را در آب صابونی بشویید.

پلاستیک را به خوبی آبکشی کنید.

اسباب بازی سفید شده را با حوله خشک کنید.

تمیز کردن پلاستیک های زرد شده با لیمو

این روش می‌تواند برای مقابله با زرد شدن رنگ اسباب بازی‌ های کوچک کارساز باشد، اما برای قطعات پلاستیکی بزرگ‌تر بی‌تاثیر خواهد بود.

آب لیمو را در یک ظرف بریزید.

اسباب بازی را در آب لیمو خیس کنید.

اجازه دهید قطعه پلاستیکی برای حداقل یک ساعت و در معرض آفتاب، خیس بخورد.

بعد از یک ساعت، چند قطره مایع ظرفشویی را روی مسواک ریخته و اسباب بازی را مسواک بزنید.

اسباب بازی سفید شده را آبکشی کرده و خشک کنید.

نکات مهم در هنگام تمیز کردن پلاستیک های زرد شده

هرچند مایع سفید کننده می‌تواند گزینه‌ای موثر برای تمیز کردن پلاستیک های زرد شده باشد، اما استفاده مداوم از این روش، به تدریج پلاستیک را پوسیده می‌کند.

رنگ آمیزی قطعات پلاستیکی (اگر برای نگهداری مواد غذایی استفاده نمی‌شوند) با لاک آکریلیک شفاف، می تواند از زرد شدن مجدد آن‌ها جلوگیری کند.

برای پاک کردن لکه زردچوبه از روی پلاستیک، از سرکه سفید و مایع ظرفشویی استفاده کنید.

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/27mrg2

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


فرمول رنگ موی شکلاتی دودی