تاریخ انتشار: 1396/11/03 20:13
کد خبر: 163350

مواردی کلیدی راجع به حضور بانوان در ورزشگاه‌ها

آیا با جداسازی مسیر های تردد در ورزشگاه ها می توان گامی موثر برای حضور بانوان در ورزشگاه ها برداشت؟
مواردی کلیدی راجع به حضور بانوان در ورزشگاه‌ها

 مسئله ورود زنان به ورزشگاه‌ها تیتر اول این روزهای محافل ورزشی است.

سوال اول: راهکار های مجوز دار شدن حضور بانوان ایرانی در استادیوم های فوتبال چیست؟

پاسخ: بانوان بعنوان عضو بزرگی از جامعه آماری کشور که بیش از نیمی از جمعیت ایران را تشکیل می دهند، این حق را دارند که در بسیاری از زمینه ها فعال باشند. البته طی سال های اخیر این موضوع بیش از گذشته در تمامی عرصه های علمی، سیاسی و حتی ورزشی محقق شده است، اما چه بخواهیم و چه نخواهیم حضور زنان در ورزشگاه ها موافقان و مخالفانی نیز دارد که دلایل هر 2  گروه شنیدنی و البته قابل تامل هست. البته میبایست وزارت ورزش و جوانان و همچنین وزارت ارشاد اسلامی با حضور و دعوت از سایر نهاد های موافق و مخالف این موضوع را بررسی و آسیب شناسی نماید تا با هماهنگی کامل آن نهاد ها مجوز این موضوع مهم با رعایت اصول خاصی که مورد تایید تمامی طرفین باشد برای همیشه صادر شود.

سوال دوم: آیا حضور بانوان بر بهبود فضای فرهنگی استادیوم ها اثراتی مثبت می گذراد یا منفی؟

پاسخ: هم بله و هم خیر. اگر با هدف حل واقعی، این موضوع بطور کاملا دقیق بررسی و سپس عملی شده و ساز و کار های اجرای آن به اطلاع تمامی مردم برسد و همزمان نیز از طریق رسانه ها فرهنگ سازی وسیعی صورت پذیرد، می توان ضمن رعایت تمامی موانع شرعی و قانونی در دراز مدت بهبود فضای فرهنگی جامعه را شاهد بود.

البته می توان راهکار هایی را نیز اتخاذ نمود که مردم بتوانند بصورت خانوادگی در ورزشگاه ها حضور پیدا کرده و ضمن گذران اوقات فراغت، اعضای خانواده ها از کنار هم بودن در محیطی ورزشی لذت ببرند. 

اما آن بخشی که گفته شد خیر، دلیلش این است که ورزش فوتبال بسیار پرهیجان تر از سایر ورزش هاست و از تمامی صفوف و اقشار ممکن است به ورزشگاه آمده که چون می خواهند هیجان خویش را به اشکال مختلف حین بازی تخلیه نمایند، ممکن است در این بین حرف های نامربوطی هم زده شده و رفتار های زننده ای را نیز شاهد باشیم که در شان بانوان و خانواده ها نباشد. البته این موضوع در دراز مدت حل شدنی خواهد بود، اما ممکن است در ابتدای کار با آسیب هایی نیز همراه باشد.

سوال سوم: حال که حتی کشور عربستان این مجوز را برای بانوان خود صادر کرده، مهمترین دلایل این عدم حضور بانوان توسط کشور ما چیست؟

پاسخ: ابتدائا اینکه فضای فرهنگی، اجتماعی و دینی کشور ما با عربستان کاملا متفاوت بوده و اصلا نمی توان آنها را با هم قیاس کرد. در ثانی در کشور ما که مذهب شیعه بعنوان مذهب رسمی قلمداد می شود، بخاطر استرس ناشی از هتک حرمت به شان و مقام رفیع زن در ورزشگاه ها که با توجه به جو اکثر ورزشگاه ها ممکن است رخ دهد، این موضوع هنوز بطور کامل حل نشده که البته امید آن می رود این موضوع توسط مسولین مهم دانسته شده و با برگزاری جلساتی و اتخاذ تصمیماتی مناسب در این خصوص، بتوانیم برای این موضوع نیز راهکار های مناسبی پیدا نموده که بدون آسیب به روحیه و شان بانوان توسط عده ای در آن محیط، به حق و حقوق مسلم بانوان در بهره گیری از فضای ورزشی نیز توجه کافی شده باشد.

سوال چهارم:  جداسازی مسیر های تردد و جایگاه تماشای مسابقه برای بانوان در ابتدای روند حضورشان در استادیوم ها اقدامی موثر است؟

پاسخ: هر پدیده اجتماعی و فرهنگی تا بخواهد در جامعه ای جا بیفتد، مستلزم صرف زمان و هزینه هایی است. برای اینکه جا افتادن این موضوع در کمترین زمان، با بالاترین بازده اجتماعی و فرهنگی و همچنین کمترین هزینه مادی و معنوی رخ دهد، لازم است که ابتدائا این طرح را در ورزشگاه های بزرگ کشور اجرا کنیم. چرا که ورزشگاه های بزرگ امکانات و پذیرش بهتری جهت سرویس دهی به بانوان را دارا هستند. بعنوان مثال از اتوبوس های اختصاصی جهت جابجایی گرفته تا مشخص نمودن مسیر هایی خاص جهت تردد قبل، حین و بعد بازی توسط میزبان و جایگاه تماشای مسابقه ویژه بانوان و حتی خانواده ها در گوشه ای از ورزشگاه و همچنین سرویس بهداشتی و نیز پوشش حمایتی مناسب توسط نیرو های امنیتی. لذا تا زمانی که این موضوع در تمامی کشور ما که ارزش های دینی و احترام به حریم بانوان از اولویت هاست جا نیفتاده، لازم است که برای بانوان تدابیری اختصاصی از بدو ورود تا خروج از ورزشگاه اندیشیده شود. اگر این طرح به مرور جواب داد، می توان رفته رفته این کار را در ورزشگاه های شهر های کوچک نیز عملی نمود.

محسن بابادی


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/27wjvg

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


ضروریت بسترسازی مناسب جهت حضور مجدد مربیان اصلاح شده در جامعه ورزشی