تاریخ انتشار: 1397/04/23 23:00
آکادمی و تلاش هایی که از چند سال قبل پایه ریزی شد
کد خبر: 138794

نقطه پنهان در ضعف این سالهای باشگاه استقلال

بدون شک و تردید نقش آکادمی ها را در رشد فوتبال و پرورش استعدادها غیر قابل انکارمی باشد که در این راستا تیم های بزرگی هم چون استقلال و پرسپولیس باید بیش از گذشته به آنها توجه داشته باشند.
نقطه پنهان در ضعف این سالهای باشگاه استقلال

فوتبال در این برهه از زمان علاوه بر این که یک ورزش پرهیجان با دوستداران فراوان در سراسر دنیا می باشد، بعنوان یک صنعت پولساز هم مطرح بوده و در صورت برنامه ریزی و مدیریت منطقی همراه با رعایت اصول مدیریت ،می تواند در ایجاد تعادل بین هزینه و درآمد مثمرثمر باشد.

صرف نظر از راه های فراوان ودرآمدزا در فوتبال که مهم ترین آن پخش تلویزیونی، تبلیغات محیطی، فروش پیراهن، انتقال بازیکن و... می تواند باشد، یکی از مهم ترین راه های درآمدزایی در فوتبال، راه اندازی آکادمی و توجه نمودن به استعدادهای رده های سنی نوجوانان می باشد که در صورت تداوم، می تواند در بلند مدت با کشف استعدادها و تزریق آنها به تیم های بزرگسال و بعضا انتقال به دیگر تیم ها، شرایط کسب درآمدهای لازم برای باشگاه های فعال در این زمینه را فراهم نماید.

این موضوع از آن جایی دارای اهمیت می باشد که حضور درفوتبال حرفه ای، دارای هزینه های خاص بوده و نمی توان تنها با مدیریت هزینه، تیم ها را هدایت و در بلند مدت به نتایج مورد نظر هواداران دست یافت و بایستی برای ایجاد تعادل در هزینه و درآمد، کوشا بوده که نقش آکادمی های فوتبال و پرورش بازیکنان مستعد، اهمیت ویژه ای در این راستا بر عهده دارد و نمی توان به آن بی توجه بود.

با توجه به اهمیت موضوع که در سطور بالا بدان اشاره گردید، پی می بریم که بی توجهی به آکادمی های فوتبال با روح فوتبال حرفه ای در تضاد بوده و باشگاه ها در صورت بی اهمیت بودن به این موضوع مهم، نمی توانند در بلند مدت به موفقیت های چندانی دست پیدا نمایند.

به طور مثال در باشگاه استقلال که یکی از دو تیم پرطرفدار فوتبال ایران و آسیا می باشد، هر گاه آکادمی آن موفق عمل نموده است، هم تیم بزرگسالان این باشگاه پرطرفدار از این نعمت بهره مند گردیده و هم این که آنها توانسته اند با انتقال خیلی از بازیکنان به منابع مالی خوبی دست یافته و خیلی از مشکلات خود را از طریق همین منابع مرتفع نمایند.

اما متاسفانه باید بگوییم که در طی چند سال گذشته آکادمی باشگاه استقلال به غیر از یک مقطع که مدیریت آن را بر عهده رضا صادقپور بوده و توانست خیلی از حواشی را کم و با استفاده از تجارب خیلی از پیشکسوتان، در یک جو مناسب به امر پرورش بازیکنان بپردازد، در دیگر اوقات به دلیل اختلافات موجود ، دست یابی به این امر مهم دور از دسترس شده است.

استقلال

در زمان حضور رضاصادقپور، استعدادهای زیادی به تمرینات مراجعه و جذب باشگاه شدند و با اولویت قرار دادن توجه به بازیکنان آکادمی، در هر چهار رده سنی نونهالان،نوجوانان،جوانان وامید

و بردن ۸ دربی پی درپی در تمام رده های سنی یک شرایط بسیار مناسب را در آن مقطع زمانی برای این باشگاه فراهم نموده بود.

ازنکات برجسته آن دوره می توان به پرورش بازیکنانی هم چون: امیدنورافکن، سیدمجیدحسینی، عظیم کوک، محسن کریمی و سلیمانی( الان سایپا) ، پوریا امینی و سید حسین حسینی (الان نفت تهران) اشاره نمود .

در آن مقطع زمانی در هر‌ رده سنی چند بازیکن استقلال در تیم های ملی نونهالان ،نوجوانان،جوانان،امید، حضور داشتند و باشگاه با استفاده از پیشکسوتان در تمام رده های سنی برای پرورش مربیان در آینده از نیروهای داخلی ازجمله: سیروس دین محمدی، ایوب اصغرخانی؛سعیدلطفی،علیرضااکبرپور،علی سامره،پرورش خواه، حسین صدرمحمدی،اشکان نامداری... استفاده نمود.

 کسب عنوان موفق ترین آکادمی از طریق سازمان لیگ طی نامه مکتوب مهدی تاج ریاست وقت سازمان  لیگ به مدیر عامل باشگاه و... از جمله اقداماتی بود که در این دوره صورت گرفت.

در نهایت نیز لژیونر شدن امید نورافکن، درخشش سیدمجید حسینی در جام جهانی حاصل محصولات استقلال در زمان مدیریت صادق پور در آکادمی بود که توانسته بود با ایجاد نظم، برنامه ریزی و سازماندهی، .جا انداختن تفکر تولید و کسب درآمد از آکادمی: امید نورافکن ،سید مجید حسینی،عظیم کوک در ملوان انزلی‌. عرفان بادی در بادران، محمد سلیمانی در سایپا، امیرحسین نجفی در نساجی و اشاره نمود.

جان کلام این که امید می رود باشگاه استقلال و دیگر باشگاه های فعال در فوتبال به امر بازیکن سازی و کشف استعدادهای جوان توجه نموده تا هم با تزریق به تیم بزرگسالان با کم ترین هزینه دارای یک تیم مطرح شوند و هم این که در صورت لزوم با واگذاری آنها به دیگر باشگاه های داخلی و خارجی به منابع مالی مناسبی دست یابند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4ymqlj

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


پاسخ عجیب توفیقی به تغییرات

بازیکنان بزرگ محصول آکادمی استقلال