تاریخ انتشار: 1397/04/10 13:28
تا به حال هیچ ورزشکار بخاطر آنزیم کبد محروم نشده است
کد خبر: 140914

دکتر تورج ملک محمدی: کشتی ایران همانند وزنه برداری در آستانه محرومیت از سوی اتحادیه جهانی بود

دکتر تورج ملک محمدی: به دلیل هشدار های مکرر اتحادیه جهانی کشتی مبنی بر محرومیت ایران بخاطر بالا بودن آمار تست دوپینگ کشتی گیران، فدارسیون کشتی اقدام به پایه گذاری تست سلامت برای حفظ سلامت ورزشکاران و همچنین جلوگیری از محرومیت های احتمالی کرد.
دکتر تورج ملک محمدی: کشتی ایران همانند وزنه برداری در آستانه محرومیت از سوی اتحادیه جهانی بود

دکتر تورج ملک محمدی دبیر فدراسیون پزشکی ورزشی در گفتگو با خبرنگار فرتاک ورزشی  در رابطه با تست سلامت فدراسیون کشتی اظهار داشت: ما طی سه سال گذشته تست های سلامت را آغاز کردیم و علت اصلی این موضوع فشار های اتحادیه جهانی کشتی مبنی بر محرومیت ایران به دلیل بالا بودن آمار دوپینگ ورزشکاران ایرانی بود.

وی افزود: تست سلامت هزینه های بالایی برای فدراسیون کشتی در پی دارد اما نتایج آن بسیار قابل اعتماد است به طوری که فدراسیون های دیگر نظیر دو چرخه سواری هم رو به استفاده از آن اورده اند .

دبیر فدراسیون پزشکی ورزشی در باره چگونگی فرایند تست سلامت بیان داشت: در تست سلامت ابتدا شایع ترین دارو های غیر مجاز که در رشته های ورزشی نظیر کشتی استعمال می شود شناسایی شد، سپس این داروها را از طریق آزمایش ادرار ورزشکاران مورد بررسی قرار می دهیم .

وی افزود : در مرحله بعد با توجه به ضعیف بودن دانش مبارزه با دوپینگ در ایران ، مواردی که در تست ادرار برای ما قابل شناسایی نیست از طریق  کنترل  میزان هورمون های بدن ورزشکاران را مورد بررسی قرار می دهیم که با مشاهده نوسانات غیر طبیعی این هورمون ها که اصلی ترین آنها تستسرون می باشد مشخص می شود که این ورزشکار مبادرت به استفاده از تستسرون نموده است.

دکتر ملک محمدی  گفت: لازم به ذکر است که منظور از بالا رفتن تعداد تستسترون تعدادی فراتر از رشد طبیعی آن به دلیل تمرینات ویژه ورزشی است و منظور ما بالا رفتن یا پایین آمدن آن به صورت غیر طبیعی است.

وی افزود: هدف بعدی که فدراسیون از این تست ها پیگیری می کند حفظ سلامت ورزشکاران است چرا که در سال های اخیر همه شاهد از دست دادن تعدادی از پیشکسوتان کشتی به دلیل نارسایی کلیوی و سایر موارد بودیم که دلیل آن اهمیت ندادن به سلامتی ورزشکاران در زمان فعالیت حرفه ای بوده است .

ملک محمدی تاکید کرد: ما تا به حال هیچ ورزشکاری را به خاطر آنزیم کبدی محروم نکرده ایم اما بخاطر بالا یا پایین بودن غیر طبیعی میزان هورمون تستسترون محرومیت هایی داشته ایم .

وی در ادامه بیان داشت : در صورتی که ورزشکار دچار مشکلی نظیر بالا بودم آنزیم کبد باشد به خاطر حفظ سلامتی، وی را به فدراسیون پزشکی ورزشی ارجاع می دهیم تا آزمایشات تکمیل تری ، از ورزشکار به عمل بیاید.

برای مثال می توانم به تستی که اخیرا از تیم ملی جوانان به عمل آمد اشاره کنم که در این تست متوجه شدیم دوتن از این عزیزان  دچار نارسایی تیرویید و کم خونی هستند و این شناسایی اتفاق خوبی در ورزش ماست چرا که این دو ورزشکار به راحتی با مصرف دارو سلامتی خود را به دست می اورند و از پیش آمد های ناگوار بعدی برای این دو عزیز جلوگیری می شود.

دبیر فدارسیون پزشکی ورزشی در پاسخ به این سوال که اگر ورزشکاری به نتیجه تست مثبت اعلام شده اعتراض داشته باشد چه خواهد شد بیان داشت: ما نتایج تست را در اختیار کمیته انضباطی قرار می دهیم و تصمیم گیری بر عهده این مرجع است اما بدانید که نتیجه تست سلامت بارها و بارها مورد بررسی قرار گرفته و درستی آن مورد تایید همگان است .

وی تاکید کرد: ما در فدراسیون به هیچ وجه تست دوپینگ انجام نمی دهیم و تست سلامت انجام می دهیم چرا که هر فدراسیون در مرحله اول باید مراقب سلامت ورزشکاران باشد .

دکتر ملک محمدی در پایان اظها داشت: باید به عرض علاقه مندان به ورزش اول کشور برسانم که هر زمانی در نتایج تست سلامت دچار شک و تردید شویم با استفاده از روابط خوبی که با ستاد مبارزه با دوپینگ داریم از کمک این ستاد استفاده می کنیم که نتایج این همکاری منجر به این امر شده است که آمار دوپینگ کشتی گیران به شدت کاهش یافته است .

گفت وگو: فرزاد نادی


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3nkqyk

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


ترکیه و قزاقستان خواهان میزبانی رقابت‌های جهانی کشتی سال ۲۰۱۹