تاریخ انتشار: 1401/12/12 14:45
رابطه جنسی| مشکلات جنسی| دانستنی‌های جنسی
کد خبر: 9846

خروج بی اختیار مایع منی در مردان / دلایل و درمان را بدانید!

منی فقط هنگام رابطه جنسی یا خودارضایی از آلت تناسلی مرد خارج می شود، اما برخی اوقات منی بدون تحریک جنسی از آلت تناسلی مرد خارج می شود.
خروج بی اختیار مایع منی در مردان / دلایل و درمان را بدانید!

برای درک خارج شدن بی‌اختیار منی نخست باید با این موضوع آشنا بود، هنگام انزال مایع سفیدرنگی از آلت تناسلی مرد خارج می شود که منی نام دارد. این ماده از مایع منی ساخته شده که توسط پروستات و وزیکول های منی تولید می شود. وزیکول های منی غدد کوچکی هستند که پشت پروستات قرار دارند. به طور کلی تصور می شود منی فقط هنگام رابطه جنسی یا خودارضایی از آلت تناسلی مرد خارج می شود، اما برخی اوقات منی بدون تحریک جنسی از آلت تناسلی مرد خارج می شود.

نشت مایع منی یک اتفاق معمول هنگام رابطه جنسی است، همچنین شرایطی نیز باعث نشت مایع منی می شود. برخی علت مستقیم قابل درمان دارد در حالی که برخی دیگر لزوما به هیچ گونه مداخله پزشکی احتیاج ندارند. به گزارش هلث لاین، نشت مایع منی یا هر گونه نگرانی دیگر مربوط به سیستم تولید مثل باید با متخصص ارولوژی در میان گذاشته شود.

چه عواملی باعث خروج بی اختیار مایع منی می شود؟

علاوه بر برانگیختگی آگاهانه جنسی سایر دلایل عمده نشت مایع منی عبارتند از:

احتلام یا رویای خیس

عوارض جانبی مصرف برخی داروها

مشکلات پروستات

آسیب عصبی

این شرایط می تواند علائم دیگری نیز داشته باشد. در ادامه در مورد موارد دیگر، سایر علائم و نحوه درمان نها توضیح داده می شود:

تحریک جنسی

نشت اسپرم هنگام تحریک یا داشتن افکار جنسی برای بسیاری از آقایان امری طبیعی است. شاید کمی آزاردهنده به نظر برسد، اما به خودی خود هیچگونه مشکل جنسی یا سایر شرایط را نشان نمی دهد. در برخی موارد منی ممکن است درست قبل از انزال یا بلافاصله بعد از آن نشت کند. نوع دیگری از مایعات نیز می تواند هنگام تحریک جنسی نشت کند. این مایع پیش ‌منی نام دارد، همچنین به عنوان “pre-cum” نیز شناخته می شود. این مایع اغلب قبل از انزال نشت می کند و از نظر شیمیایی با مایع منی متفاوت است به عنوان روان کننده حین رابطه عمل می کند. با این حال، ممکن است حاوی اسپرم باشد، بنابراین استفاده از کاندوم قبل از هر نوع فعالیت جنسی یا تماس توصیه می شود.

درمان

خروج مایع منی قبل از انزال به دلیل تحریک جنسی به طور معمول به هیچ درمانی نیاز ندارد. در واقع امری شایع و طبیعی است. از سوی دیگر، در صورت ابتلا به انزال زودرس جنس این نگرانی متفاوت است. انزال زودرس شامل انزال زودتر از آنچه شما و همسرتان می خواهید یا عدم توانایی در انزال حین رابطه است. این امر می تواند به دلیل یک بیماری زمینه ای نیز رخ دهد اگرچه اغلب دلیل روانشناختی دارد. درمان های انزال زودرس شامل موارد زیر است:

تغییرات رفتاری: پزشک احتمال می رود به شما پیشنهاد دهد یک یا 2 ساعت قبل از مقاربت خودارضایی را شروع کنید.

فیزیوتراپی و ورزش: با انجام لگن درمانی و تمرین کگل می توانید به کنترل توانایی شروع و توقف کمک کنید حتی در به تاخیر انداختن انزال نیز نقش دارد.

داروهای خاص: احتمال می رود در صورت استفاده از یک کرم ضدحساسیت موضعی تحریک کاهش یابد و به تاخیر انداختن ارگاسم کمک می کند، همچنین پزشک ممکن است بازدارنده بازجذب سروتونین تجویز کند به ویژه هنگامی که در ترکیب با درمان رفتاری و فیزیکی استفاده شود.

اگر اختلال نعوظ (ED) نیز مسئله ساز باشد تجویز داروهای دیگر نیز ممکن است کمک کنند. این شامل:

تادالافیل

سیلدنافیل

اگر فکر می کنید دچار انزال زودرس یا هر نوع اختلال نعوظ هستید به پزشک مراجعه کنید. پزشک می تواند برای شما یک برنامه درمانی مناسب ارائه دهد.

دلایل+خروج+بی+اختیار+مایع+منی+در+مردان

احتلام

احتلام که به رویای خیس نیز معروف است بیشتر در دوران نوجوانی و برخی اوقات تا 20 سالگی مشاهده می شود. اغلب مردان در مقطعی از زندگی خود دارای احتلام هستند. رویای خیس، انزال غیرارادی منی که هنگام خواب رخ می دهد. اگر دستگاه تناسلی از روی ملافه ها یا هنگام خواب جنسی تحریک شود این اتفاق می افتد. رویای خیس ممکن است به جای انزال کامل منجر به نشتی مایع منی شود. در هر صورت پس از دوران بلوغ در پسران احتلام کاملا رایج است.

درمان

اکثر آقایان و پسران به هیچ درمانی برای احتلام احتیاج ندارند. به طور معمول تا سن 20 سالگی تعداد آن کاهش می یابد. این عارضه در دوره هایی که رابطه جنسی یا خودارضایی کمتری دارید بیشتر می شود. افزایش فعالیت جنسی منجر به کاهش احتلام می شود. اگر درباره آن سوالی دارید با یک پزشک صحبت کنید.

عوارض جانبی دارو

داروهایی مانند داروهای ضدافسردگی، تثبیت کننده های خلق و خو و برخی از درمان های هورمونی نیز ممکن است باعث نشت مایع منی شوند. بازدارنده های بازجذب سروتونین گروهی از داروهای ضد با نشت مایع منی و سایر عوارض جنسی همراه هستند. این اثرات دیگر عبارتند از:

کاهش میل جنسی

تاخیر در انزال

اختلال در نعوظ

این عوارض به نوع بازدارنده بازجذب سروتونین، دوز مصرفی و ترکیب آن با سایر داروها بستگی دارد. اگر یکی از این داروها را مصرف می کنید باید جوانب مثبت و منفی مصرف این داروها و عوارض جانبی آن ها را بسنجید.

درمان

هنگامی که نوبت به درمان افسردگی می رسد توصیه های فعلی بیان می کنند روان درمانی و دارو هر دو گزینه های موثری هستند. بین 30 تا40 درصد افراد ممکن است فقط با یکی از این روش های درمانی بهبود یابند یا فقط روان درمانی یا مصرف دارو برای آنها موثر باشد. با این حال، اعتقاد بر این است ترکیبی از هر دو روش موثرترین است. اگر این عوارض جنسی بیش از فواید داروی ضدافسردگی مصرفی است با پزشک خود صحبت کنید. در برخی موارد تنظیم دوز دارو یا تغییر دارو برای رفع عوارض جانبی کافی است، همچنین می توانید از آنها در مورد روش های درمانی رفتاری کمک کننده مشورت بگیرید. هرگز نباید بدون تایید پزشک مصرف بازدارنده بازجذب سروتونین یا داروی ضدافسردگی دیگر را قطع کنید. اگر در مورد تاثیرات کوتاه مدت و بلند مدت یک داروی خاص سوال دارید با پزشک خود صحبت کنید، همچنین می توانید در مورد هر روش درمانی جایگزین نیز با وی مشورت کنید.

مشکلات پروستات

پروستات غده ای برای کمک به حمل اسپرم از طریق مجرای ادرار و از آلت تناسلی اسپرم تولید می کند. پروستات در برابر تعدادی از مشکلات بهداشتی آسیب پذیر است. از جمله این مشکلات می توان به پروستاتیت و سرطان پروستات اشاره کرد. پروستاتیت به التهاب و بزرگ شدن پروستات اشاره دارد. علت آن می تواند:

عفونت باکتریایی

هر ماده ای که باعث پاسخ ایمنی و التهاب شود

آسیب عصبی

اطلاعات کمی د رحال حاضر درباره چرایی بروز سرطان پروستات در دسترس است. با این حال، به نظر می رسد برخی تغییرات ژنتیکی نقش مهمی دارند. مانند پروستاتیت سرطان پروستات نیز منجر به موارد زیر می شود:

مشکل ادرار کردن

درد در ناحیه لگن

تغییرات در انزال

مشاهده خون در منی

این مشکلات پروستات به بروز علائم دیگری از جمله نشت مایع منی نیز منجر می شود.

درمان

در صورت مشاهده علائم زیر باید به پزشک مراجعه کنید:

احساس سوزش هنگام ادرار کردن

مشاهده خون در ادرار یا مایع منی

تغییرات در انزال

انزال دردناک

برای درمان پروستاتیت ناشی از عفونت باکتریایی مصرف یک دوره آنتی بیوتیک لازم است. سرطان پروستات یک بیماری بسیار پیچیده تر برای درمان است. از آنجا که سرطان پروستات به طور معمول کند رشد می کند در ابتدا ممکن است هیچ درمانی توصیه نشود. روشی که تحت عنوان “نظارت فعال” شناخته می شود شامل معاینات و آزمایش های منظم برای بررسی پیشرفت سرطان است. جراحی برای برداشتن پروستات و سایر گزینه های درمانی نیز توسط پزشک توصیه می شود. بسته به مرحله سرطان درمان ها در اثربخشی و عوارض جانبی متفاوت هستند.

index

آسیب به سیستم عصبی

هنگام وارد شدن آسیب به سیستم عصبی ممکن است تغییراتی در انزال نیز مشاهده شود که منجر به نشت مایع منی شود. سن بالا، عفونت ها، آسیب ها و جراحی نخاع یا کشاله ران روی اعصاب درگیر در انزال تاثیر می گذارد. فعل و انفعالات پیچیده بین مغز، نخاع و اعصاب باید برای انزال باید اتفاق بیفتد. شرایط پزشکی که بر اعصاب تاثیر می گذارد مانند دیابت، سکته یا مولتیپل اسکلروزیس می تواند عملکرد جنسی و انزال را تغییر دهد.

درمان

درمان علت زمینه ای بهترین فرصت برای بهبود است. آسیب عصبی ناشی از التهاب یا عفونت با گذشت زمان بهتر می شود. در حالی که درمان آسیب های عصبی مربوط به جراحی، درمان سرطان یا بیماری های سیستم عصبی بسیار سخت تر است. تیم مراقبت های بهداشتی می توانند برای ایجاد یک برنامه درمانی مناسب با شما همکاری کنند.

خروج بی اختیار مایع منی بعد از ادرار کردن

یک بیماری شایع که برخی از مردان را مبتلا می کند خروج بی اختیار منی بعد از ادرار است. این عارضه به طور معمول بی ضرر است. با این حال، اگر نگران هستید مایعات نشتی منی نیست و ترشحات مربوط به آسیب یا عفونت مانند بیماری های آمیزشی باشد باید به سرعت به پزشک مراجعه کنید. برخی توضیحات دیگر برای نشت مایع منی به دنبال دفع ادرار وجود دارد. بعد از آخرین بار انزال ممکن است مقداری مایع منی در مجرای ادرار باقی مانده باشد، بنابراین ادرار کردن به سادگی باعث حرکت در امتداد آن می شود، همچنین ممکن است دچار انزال عقب مانده یا دیر انزالی باشید در این شرایط مایع منی به جای خارج شدن از آلت تناسلی وارد مثانه می شود و به طور معمول باعث کدر شدن ادرار می شود.

درمان

اگر خروج بی اختیار مایع منی بعد از ادرار به ندرت رخ دهد به هیچ درمانی نیاز نیست، اما اگر این یک مسئله به طور مداوم رخ می دهد باید به پزشک مراجعه کنید. اگر این بیماری به دلیل انزال عقب افتاده باشد ممکن است به هیچ درمانی نیاز نباشد مگر اینکه بخواهید بچه دار شوید. هر گزینه درمانی به علت انزال عقب مانده نیز بستگی دارد. اگر جراحی در ناحیه پروستات یا لگن منجر به تغییر انزال شده باشد درمان آن دشوارتر است. مشخص شده است برخی از داروها برای درمان آن مفید هستند. میدودرین، دارویی برای درمان فشار خون پایین است و داروی آلرژی کلرفنیرامین که به طور معمول برای درمان انزال رتروگرید استفاده می شود حتی اگر برای اهداف دیگری طراحی شده باشد.

افسانه های خروج بی اختیار منی

مانند اکثر جنبه های عملکرد جنسی نشت اسپرم موضوع بسیاری از افسانه ها و سوءتفاهم ها است. برخی از فرهنگ ها معتقدند نشت اسپرم منجر به از دست رفتن انرژی مهمی می شود. این امر می تواند باعث اضطراب، پریشانی و ناامیدی قابل توجهی شود. خوشبختانه، نتایج یک مطالعه نشان داد رفتار درمانی، ذهن آگاهی، درک بهتر از رابطه جنسی و عملکرد طبیعی همه می توانند به بهبود این چشم انداز کمک کنند.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

خروج بی اختیار گاه به گاه مایع منی به طور معمول دلیلی برای نگرانی نیست، اما در صورت نشت مکرر، میزان نشتی نگران کننده یا ایجاد پزیشانی باید به پزشک مراجعه کنید. این به ویژه در صورت بروز علائم دیگری از جمله:

مشاهده خون در مایع منی یا ادرار

بوی بد منی

تغییرات در انزال

درد هنگام ادرار کردن یا انزال

ترشحاتی که به نظر نمی رسد مایع منی سالم یا طبیعی باشد

همه اینها می تواند نشانه هایی از یک بیماری زمینه ای باشد.

در پایان

خروج بی اختیار مایع منی می تواند طبیعی باشد اگرچه گاهی اوقات کثیف و ناراحت کننده به نظر می رسد. آقایان بالای 40 سال حتما با پزشک خود درباره غربالگری های توصیه شده برای سلامت پروستات مشورت کنند. اگر متوجه تغییر در میزان یا دفعات نشت مایع منی یا سایر تغییرات در انزال شده اید در این باره با یک متخصص صحبت کنید.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4ywja2

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


رابطه جنسی را چه زمان‌هایی باید متوقف کرد؟
رابطه جنسی| مشکلات جنسی| دانستنی‌های جنسی

تفات سنی زیاد زوج‌ها و مشکل ارضا جنسی/ راهکار چیست؟
رابطه جنسی| مشکلات جنسی| دانستنی‌های جنسی

منهای ورزش| دلیل سستی کمر بعد از رابطه جنسی چیست؟
رابطه جنسی| مشکلات جنسی| دانستنی‌های جنسی

در رابطه جنسی با همسرم شخص دیگری را تصور می‌کنم/ چکار کنم؟
رابطه جنسی| مشکلات جنسی| دانستنی‌های جنسی