تاریخ انتشار: 1402/03/09 21:00
کد خبر: 5310

باورهای زنان درباره یائسگی که همه اشتباهن

یائسگی بخش نرمال زندگی هر زنی است. باور های اشتباه درباره یائسگی باعث نگرانی در خانم ها میشود اما به کمک اطلاعات درست میتوانند این دوره را به خوبی سپری کنند.
باورهای زنان درباره یائسگی که همه اشتباهن

یائسگی یک پدیده طبیعی در زندگی خانم ها می باشد و شبیه به پریود یا قاعدگی است و زمانی اتفاق می‌ افتد که فرد وارد یک دوره سنیِ خاصی می‌‌ شود و سطح استروژن بدن افت می‌ کند. اگر در این دوران؛ متوجه علائمی شدید که تحملش برایتان سخت بود، بسیار مهم است که به یک پزشک عمومی مراجعه کنید.

گرگرفتگی و اضافه وزن یعنی شروع یائسگی

حتما شما هم شنیده اید که می گویند، اگر گرگرفتگی، کاهش قدرت حافظه یا اضافه وزن داشته باشید؛ یعنی در معرض یائسگی هستید. بعضی از خانم‌ ها باور دارند که تجربه علائمی مانند گرگرفتگی در دوران یائسگی الزامی است و اگر شما این تجربه را داشته باشید، یعنی در معرض یائسگی قرار گرفته اید اما لزوماً این اتفاق نمی‌ افتد.

گرگرفتگی یا دیگر علائم ناخوشایند ممکن است در دوران پیش از یائسگی رخ بدهند و دلیل بر این نیست که حتما یائسه شده اید و از طرفی یائسگی در زنان باعث اضافه وزن یا کاهش قدرت حافظه نمی شود.

گرگرفتگی

یائسگی همیشه در سن 50 سالگی شروع می شود

اگر شما در دهه 30 سالگی هم باشید؛ ممکن است یائسه شوید. همه چیز بستگی به داروهایی دارد که استفاده می کنید؛‌ اگر سیگار بکشید و جراحی‌ های سخت داشته باشید یا مشکل ژنتیکی داشته باشید، ممکن است که این اتفاق در سن 30 سالگی برایتان بیفتد اما در کل؛ سن میانگین برای یائسگی 51 سالگی است.

بعد از یائسگی دیگر هیچ دردی ندارید

بعضی از افراد فکر می‌ کنند که اگر یائسه شوند و دیگر خونریزی نداشته باشند، هیچ دردی را احساس نمی کنند و آن درد هایی که شبیه پریود است، به اتمام می‌ رسد؛ اما جالب است بدانید که در این دوران؛ بافت عضلانی در اطراف رحم باز هم ممکن است تحت شرایط مختلفی فشرده شود و باعث یک احساس ناخوشایند گردد و کمی درد ایجاد کند.

دل درد

دقیقاً قبل از دوره یائسگی نمی توان باردار شد

کم کم که سن بالا می رود، احتمال حامله شدن کاهش پیدا می‌ کند اما بعضی از افراد فکر می‌ کنند که چون دقیقاً قبل از دوره یائسگی قرار گرفته اند و چند دوره ای است که پریود نشده اند، پس احتمال بارداری و تخمک گذاری در بدنِ آن ها وجود ندارد. در صورتی که اشتباه است و باید احتیاط کنند، زیرا باز‌ هم احتمال این وجود دارد که حامله شوند.

یائسگی یک بیماری است

یائسگی یک بیماری نیست، بلکه یک دوره‌ ای از زندگی شبیه به دوره بلوغ است. در واقع شروع دوره یا فصل دوم زندگی می باشد که باید با دیدِ مثبت به آن نگاه کنید.

اگر چند بار پریود نشدید، یعنی یائسه هستید

این باور بسیار غلط و اشتباه است. شما باید 12 ماه؛ یعنی یک سال صبر کنید. اگر در این یکسال پریود نشدید، یعنی یائسه شده اید. در غیر این صورت حتی اگر یازده ماه پریود نشوید و ماه دوازدهم پریود شوید، یعنی هنوز یائسه نشده اید.

تایم پریود شدن

علائم یائسگی همیشه باقی می‌ ماند

وقتی که وارد دوره یائسگی می شوید، سطح استروژن ناتعادلیِ زیادی دارد و بدن باید سعی کند که خودش را به آن عادت دهد. همزمان با آن علائم خاصی هم به وجود می‌ آید که این علائم ممکن است در دو سال اول با شما همراه باشند. گاهی اوقات ممکن است چهار سال و نیم بعد از آخرین پریود یا حتی به صورت ماکسیموم هفت سال ادامه پیدا کند اما مانند هر چیز دیگری در زندگی بستگی به بدن تان دارد و افراد مختلف تجربیات متفاوتی دارند؛ به هر حال بهتر است بدانید که این علائم همیشگی نیستند و بالاخره بعد از چند سال تمام می شوند.

یائسگی باعث افسردگی می شود

تفاوت زیادی بین افسردگی و یا تغییرات روحی روانی وجود دارد. افسردگی یک اختلال است و نیاز به درمان دارد‌؛ در صورتی که حوصله نداشتن یا اختلالات روحی و تغییرات هورمونی چیزی است که شما خیلی راحت می توانید با آن کنار بیایید و فقط یک دوره کوتاه و موقت این اتفاق می‌ افتد؛ اما اگر احساس کردید که این مشکلات روحی افزایش پیدا کرد، آن را جدی بگیرید و به پزشک مراجعه کنید.

در پیش گرفتن سبک زندگی سالم بعد از یائسگی؛ دیر نیست

بسیار مهم است که شما بدانید بعد از یائسگی نمی توانید تازه شروع به در پیش گرفتن سبک زندگی سالم کنید. باید اولویت داشته باشید، به بدن تان ویتامین دی و کلسیم برسانید، مصرف مواد غذایی مضر را کنار بگذارید. اگر سیگاری هستید، آن را ترک کنید. قبل از یائسگی به فکر سلامتی ‌تان باشید تا این دوران هم برای تان راحت‌ تر سپری شود.

ویتامین د

هورمون درمانی باعث بیماری قلبی و سرطان سینه می شود

بعضی از افراد فکر می ‌کنند که هورمون درمانی باعث ایجادِ سرطان سینه، بیماری قلبی و سکته است اما مطالعات نشان می دهد که خانم های بالای 60 سال؛ می توانند از هورمون درمانی بهره زیادی ببرند. اگر هم هورمون درمانی را قبل از 60 سالگی انجام ندهند، بیشتر در معرض بیماری قلبی قرار خواهند گرفت..


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4jjdp4

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


دلخانی با شکست ابولادزه طلایی شد