تاریخ انتشار: 1402/05/01 16:16
کد خبر: 5184

تاثیر خیانت بر روی همسر وفادار و همسرگناهکار چیست؟

نتایج یک پژوهش حاکی از آن است که مورد خیانت واقع شدن سلامت جسم و روان را به مخاطره می‌اندازد
تاثیر خیانت بر روی همسر وفادار و همسرگناهکار چیست؟

خیانت زندگی هر دو طرف را به شدت تحت الشعاع قرار می‌دهد و حتی دامنه آسیب آن به افراد دیگر، مانند فرزندان نیز می‌رسد. خیانت همسر عوارض شدیدی دارد. نتایج یک پژوهش حاکی از آن است که مورد خیانت واقع شدن سلامت جسم و روان را به مخاطره می‌اندازد. همسرانی که به آنها خیانت شده است، ممکن است عوارض زیر را تجربه کنند:

    اضطراب

    افسردگی

    افزایش اضطراب و اندوه

    اعتماد به نفس و عزت نفس پایین

    احساس شرم یا سرزنش کردن خود

    عصبانیت

    استرس پس از سانحه (PTSD)

    کاهش بازدهی در محل کار

همچنین احتمال بروز رفتارهای پرخطر از سوی افرادی که مورد خیانت قرار می‌گیرند، بیشتر است. این رفتارها شامل رابطه جنسی پرخطر یا برقراری رابطه جنسی تحت تاثیر مواد می‌شود. افزایش مصرف الکل یا مواد مخدر نیز یکی از این رفتارهای پرخطر است. پرخوری، کم غذا خوردن و افراط در ورزش کردن نیز از عوارض خیانت دیدن محسوب می‌شود. اگر همسرتان به شما خیانت کرده است، استفاده از مشاوره زوجین و کمک گرفتن از روانشناسان می‌تواند به شما کمک کند. همسرانی که می‌خواهند زندگی خود را پس از خیانت نجات دهند، می‌توانند برای داشتن یک رابطه توام با اعتماد و احترام از مشاور کمک بگیرند.

تاثیر خیانت بر همسر گناهکار

مسلماً همسر خیانت‌پیشه نیز باید عواقب خیانت خود را تحمل کند. رابطه نامشروع گاهی اوقات مدتی طولانی به درازا می‌انجامد و سال‌ها یا حتی ده‌ها سال مخفی می‌ماند. این خیانت تاثیر عاطفی و روحی شدیدی بر فرد گناهکار می‌گذارد. همسران خیانت‌کار باید افسردگی یا اضطراب شدیدی را تحمل کنند و احساس گناه مانند خوره روح آنها را می‌خورد. احساس گیر افتادن در تله و بدون یار و باور بودن نیز همواره همسر بی‌وفا را رنج می‌دهد. تغییر موقعیت به نظرشان دشوار یا غیرممکن می‌آید، در نتیجه رابطه نامشروع را باز هم ادامه می‌دهند. هرچه رابطه طولانی‌تر شود، فشار ناشی از آن نیز بیشتر می‌شود. اما ماه همیشه پشت ابر نمی‌ماند و خیانت سرانجام روزی برملا می‌شود. ترس یا مقاومت در برابر فاش کردن اسرار خیانت در درازمدت به هر دو طرف آسیب می‌زند.

خیانت

درباره خیانت‌هایی که تکرار می‌شوند چه می‌توان گفت؟

زمانی که خیانت‌ بارها تکرار می‌شود، مسلماً مشکلاتی وجود دارد. در این خصوص سوالاتی مانند موارد زیر به ذهن خطور می‌کند:

    آیا خیانت اول دلایلی داشته است که هیچ گاه برای رفع آنها اقدام نشده است؟

    چگونه با خیانت اول برخورد شده است؟

    آیا همسر گناهکار واقعاً از صمیم قلب پشیمان بوده است؟

    آیا همسر خائن به تقصیر خود اعتراف کرده است؟

    آیا طرف مقابل احساسات و واکنش خود و همسرش را تایید کرده است؟

این مشکلات مسکوت مانده زمینه را برای خیانت بیشتر آماده می‌کند. تکرار خیانت غالباً پی‌آمد اعتیاد جنسی است، همسر خیانتکار نه به دلیل وجود مشکل در رابطه زناشویی، که صرفاً به دلیل وسواس عملی دست به خیانت می‌زند. همسرانی که چندین خیانت زندگیشان را برآشفته می‌کند، باید به بررسی عامل‌های قبل و بعد از خیانت بپردازند و رفتارها، ارتباط و عواطف بروز یافته را مدنظر قرار دهند. به زوجین توصیه می‌شود که به نقش یکدیگر در دوران قبل و بعد از خیانت توجه کنند و درباره احساس گناه، شرمساری و آزردگی خود صادق باشند. بنیان خانواده پس از پشت سر گذاشتن زلزله‌ی خیانت باید به درستی ترمیم و تحکیم شود تا خیانت‌های آتی آن را به ویرانی نکشد. شک مداوم یا احساس بی‌ثباتی برای رابطه زناشویی مانند سم مهلک و کشنده است.(اگر میخواهید بدانید بعد از خیانت چطور باید زندگی مشترک خود را ترمیم کنید می‌توانید مقاله ترمیم رابطه بعد از خیانت را مطالعه کنید.)

از مشاور کمک بگیرید

روانشناسان با ارائه مشاوره زناشویی به بسیاری از جوانب خیانت و اثرات آن بر زندگی زناشویی و زوجین می‌پردازند. مشاوره راهکار مهمی برای کمک به پذیرش و درک خیانت است، همچنین مشاور زوجین را در مسیر رشد و بهبود رابطه راهنمایی می‌کند تا بتوانند پیوند زناشویی‌شان را تقویت کنند، دوباره به هم اعتماد کنند و راه ارتباط برقرار کردن با هم را یاد بگیرند. اکثر رابطه‌هایی که خیانت آنها را متزلزل کرده است، دوباره جان می‌گیرند و زوجین در این فرصت دوباره واقع‌بین‌تر می‌شوند و به درک عمیق‌تری از یکدیگر دست می‌یابند. مشاوره خانواده راهکاری مطمئن برای کمک به افرادی است که به تازگی متوجه خیانت همسر خود شده‌اند و برای جلوگیری از شوک و اضطراب پس از این کشف ناراحت کننده مفید است. مشاوره محیطی امن و کنترل شده را فراهم می‌کند تا همسران در چنین محیطی بتوانند:

    به طور عقلانی درباره اتفاقات فکر کنند.

    سوال و جوابی صادقانه داشته باشند.

    احساسات دردناکی مانند خشم و تنفر را به تدریج و به روشی معقول مدیریت کنند.

    آسیب و صدمه‌ای را که به همسرشان تحمیل کرده‌اند، درک کنند یا به نحوی مناسب برای این آسیب اندوهگین شوند.

خیانت

کمک گرفتن از  مشاوره خانواده به شما کمک می‌کند ریشه مشکلاتتان تا پیدا کنید!

یکی از جنبه‌های مهم مشاوره خانواده با روانشناسان، روش خاصی است که مشاوران برای پرداختن به مشکلات درازمدت ریشه‌ای زمینه‌ساز خیانت به کار می‌گیرند. این روش آگاهی و درک طرفین از دلیل خیانت را افزایش می‌دهد و روشی را برای پیشگیری از خیانت دوباره در آینده ارائه می‌دهد. مشاور به زوجین کمک می‌کند تا با بررسی صادقانه‌ی نقاط قوت و ضعف خود، ماهیت رابطه‌شان را تشخیص دهند. به این ترتیب الگوهای ناسالمی، مانند هم‌وابستگی یا سوءاستفاده عاطفی مشخص می‌شود که در روند مشاوره و درمان به آن‌ها پرداخته می‌شود.

مشاورین برای کنار آمدن با خیانت همسر و حل مسائل، راهکارهایی را برای شما پیشنهاد می‌دهند

هنگامی که با خیانت مواجه می‌شوید، می‌توانید با انجام راهکارهای زیر همراه با مشاوره به تدریج نیرو و روحیه از دست رفته خود را بازیابید و دوباره درباره بازسازی زندگی خود تصمیم بگیرید.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/2lj773

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


چرا من باید به همسرم شک داشته باشم؟نشانه‌های خیانت مردان
خیانت زناشویی|خیانت