تاریخ انتشار: 1398/08/07 08:40
کد خبر: 82739

اقبالی: شاید مردم قلعه‌نویی را از خودشان نمی‌دانند

کارشناس فوتبال ایران گفت: امیر قلعه‌نویی در این سال‌ها مناسباتی برای خودش ایجاد کرده و توانسته یک مهره بزرگ در فوتبال ایران باشد.
اقبالی: شاید مردم قلعه‌نویی را از خودشان نمی‌دانند

مسعود اقبالی، در خصوص کیفیت حال حاضر لیگ برتر ایران گفت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نمی‌توانیم این را کتمان کنیم که فوتبال ایران نسبت به گذشته پیشرفت‌هایی در زمینه مهارت‌های فردی و شعور تاکتیکی داشته و بازیکنان درک بیشتری نسبت به دوره‌های گذشته دارند. در مقطعی بازیکنانی مانند علی دایی، کریم باقری و علی کریمی در کنار هم قرار گرفتند و به صورت اتفاقی باشگاه‌های ما دارای ستاره‌هایی شدند که توانستیم یک تیم ملی خوب داشته باشیم، اما متاسفانه به خاطر حرکت نوسانی فوتبال، نداشتن مکانیزم و مدیریت درست در تیم‌های پایه نتوانستیم پشتوانه خوبی برای فوتبالمان بسازیم و الان می‌بینیم که حتی در تیم‌های بزرگ مشکلاتی در زمینه‌های فردی و تاکتیکی وجود دارد.

*مربیان به دلیل برخی کمبودها تاثیرات کمتری روی بازیکنان دارند

اقبالی در ادامه و در خصوص سطح مربیان فوتبال ایران گفت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای اعمال تفکر مربیان باید ابزار لازم در زمینه ساختاری، کمک‌آموزشی و همچنین دسترسی به علوم پیشرفته را داشته باشیم. متاسفانه مربیان ما هم در این زمینه کم‌کاری می‌کنند و به همین خاطر تاثیرات کمتری روی بازیکنان دارند و از طرفی هم نظارت کنترلی نسبت به مربیان ما در سطوح باشگاهی وجود ندارد. در کنار این مسائل مشکلات مدیریتی هم وجود دارد و همه اینها تاثیرگذار بودند که الان می‌بینیم برخی باشگاه‌ها مخصوصا آنهایی که از لیگ یک به لیگ برتر می‌آیند کاملا متفاوت نسبت به تیم‌هایی که تجربه لیگ برتر دارند، فوتبال بازی می‌کنند. آنها از نظر مهارت فردی خوب هستند اما از نظر تیمی و از نظر یک مجموعه نمی‌توانند تیم لیگ برتری باشند.

وی در ادامه گفت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در مجموع تیم‌هایی که متعلق به مراکز دولتی و صنعتی باشند از نظر مالی تامین هستند و ثبات مدیریتی بهتری دارند و به همین خاطر می‌توانند فوتبال بهتری را ارائه بدهند.

* بی ‌اخلاقی‌ها فقط در فوتبال نیست 

مدرس فوتبال ایران در خصوص بی‌اخلاقی‌هایی که در فصل جدید بیشتر دیده می‌شود، گفت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ فوتبال ما تافته جدا بافته‌ای از جامعه ما نیست. مربیان، بازیکنان، تماشاگران و حتی داوران در این اجتماع رشد می‌کنند و تربیت می‌شوند. شما در اروپا می‌بینید که تماشاچی نزدیک به زمین می‌نشیند و هر از گاهی شاید یک نفر وارد زمین شود یا یک بازیکن ممکن است با یک سوت غیرموجه داور برخوردهای نامناسبی داشته باشد اما این موارد بسیار کم هستند. در کشور ما به علت مشکلات عدیده اقتصادی و... آسیب‌هایی که در جامعه و فرهنگ وجود دارند به ورزش منتقل می‌شوند. این مشکلات فقط در فوتبال نیست. در همه رشته‌ها وجود دارد. شما می‌توانید این مسائل را در سالن‌های بسکتبال، والیبال و فوتسال هم ببینید که زائیده مشکلاتی است که در جامعه وجود دارند.

* مربیانی که منافع شخصی دارند در کنفرانس ها حرف های زشت می‌زنند

اقبالی در ادامه گفت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در فوتبال ما برخی از مربیان تحصیلات آنچنانی هم ندارند. صحبت‌هایی را مطرح می‌کنند که فقط منافع شخصی خودشان را در نظر می‌گیرند و نه منافع باشگاه یا تیم یا بازیکنان. برای همین در کنفرانسی آن حرف‌ها مطرح می‌شود که خیلی زشت است. ما مربی‌ای داریم که مشکلات اخلاقی عدیده دارد یا مربی‌ای داریم که لابی می‌کند، حتی مدیرانی در فوتبال داریم که در زمینه مسائل مالی مشکلاتی دارند. درواقع مشکلاتی که در جامعه وجود دارد، در فوتبال هم هست.

* امکان پیشگیری از مافیا در فوتبال کم است

این کارشناس ادامه داد: متاسفانه امکان پیشگیری از مافیایی که بر فوتبال حاکم شده خیلی کم است، چون آن قدر قدرت دارد که در این حیطه هر کس وارد شود، بلافاصله مشکلاتی برایش ایجاد می‌کنند. امثال من اگر بخواهیم وارد این فوتبال شویم، امکانش وجود ندارد چون نمی‌توانیم با این افراد و با این مناسبات کار کنیم.

* در فوتبال سراغ افرادی می‌روند که بتوانند از سفره‌ای که پهن شده با هم بخورند

وی ادامه داد: من نمی‌توانم یک قرارداد با باشگاه ببندم و یک قرارداد با اداره مالیات، من نمی‌توانم بازیکنی را به تیم بیاورم و از کنارش پول در بیاورم، من نمی‌توانم با مدیر باشگاه در مورد قراردادها کنار بیایم، اما خیلی‌ها هستند که این مسائل را تحمل می‌کنند، از این باشگاه استعفا نداده در باشگاه دیگری هستند! آیا این مسائل بهتر شده؟ خیر! چون ما می‌خواهیم آب گل‌آلود باشد تا ماهی بگیریم. اگر جامعه ورزش ما شفاف باشد کسی نمی‌تواند این کارها را انجام دهد. من بعد از 40 سال کار مربیگری و مدرسی با بالاترین مدرک مربی‌گری در خانه نشسته‌ام چون کسی به سراغ من نمی‌آید. آنها به سراغ افرادی می‌روند که بتوانند در کنار هم کار کنند و از سفره‌ای که پهن شده با هم بخورند!

*بعد از قهرمانی با استقلال به دلیل یکسری روابط با قلعه نویی کار نکردم

اقبالی در خصوص صحبت‌های امیر قلعه‌نویی در کنفرانس خبری بعد از بازی با سایپا گفت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ زمانی که من همراه با امیر قلعه‌نویی در سال 84 و با تیم استقلال قهرمان ایران شدیم، او تجربه مربیگری نداشت. تازه از کلاس من آمده بود و از من خواست به او کمک کنم. یک سال در کنار او کار کردم، قهرمان شدیم اما بعد از آن دیگر کار نکردم چون یکسری روابط و مسائل را دیدم که امکان کار کردن با او وجود نداشت. الان قلعه‌نویی تجربه‌اندوزی کرده و حدود 15 سال از آن زمان گذشته است. در این مناسبات خودش را جا انداخته و به او اعتماد کردند و بالاخره از خودی‌هاست. برخی از مربیان ناخودی هستند و برخی دیگر هم خودی!

*قلعه نویی وقتی احساس خطر می کند مشکلات را به گردن همه می اندازد

مدرس ایرانی فیفا در ادامه اظهار داشت: الان چند دوره است که تیم قلعه‌نویی قهرمان نشده و شاید کمی ناراحت است و دوست دارد قهرمان شود. برای قهرمانی هم رفتارها و ترفندهایی باید داشته باشد تا تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد. به هر حال او سعی می‌کند از جو موجود استفاده و به نفع خودش صحبت‌هایی را مطرح کند. به نظر من اگر همان روز سپاهان، سایپا را می‌برد این مسائل نبود، اما قلعه‌نویی همیشه وقتی احساس خطر می‌کند سعی می‌کند مشکلات را به گردن تماشاچی، حریف و یا حتی بازیکن خودش بیندازد تا این معادلات را به نفع خودش تمام کند.

* در مورد قهرمانی‌های قلعه‌نویی می توان تحقیق کرد

وی در مورد شعارهایی که در شهرهای مختلف علیه قلعه‌نویی داده می‌شود و اینکه آیا این شعارها هم می‌تواند در این واکنش‌ها دخیل باشد، گفت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ امیر قلعه‌نویی حدود 20 سال است که در این فوتبال کار می‌کند و توانسته در این مدت معادلات را به نفع خودش رقم بزند. او وضعیت اقتصادی، روابط خوب و مناسباتی با رده‌های بالاتر از خودش دارد و همه اینها به او کمک کرده و یک مهره بزرگ در فوتبال است. من نمی‌دانم، شاید مردم او را از خودشان نمی‌دانند که این شعارها را می‌دهند. امیر قلعه‌نویی چندین قهرمانی در فوتبال ایران دارد. اینکه این قهرمانی‌ها از چه طریقی آمده باید بررسی و جستجو کرد که بر اساس استحقاق، تجربه و محاسباتی که در فوتبال دارد به دست آمده یا آن چیزی است که در موردش گفته می‌شود.

*سپاهان بدشانس نباشد تیم قلعه‌نویی می‌تواند اولویت قهرمانی باشد

اقبالی تصریح کرد: البته امسال سپاهان اگر بدشانسی نیاورد، امیر قلعه‌نویی می‌تواند اولویت قهرمانی باشد. تیم بسیار خوبی دارد و بازی‌های بسیار خوبی ارائه می‌دهد. حالا ممکن است کسانی باشند که دشمن او باشند و این حرف‌ها را مطرح کنند، اما این مهم است که در این مخالفت‌ها چقدر بتوانید درست تصمیم بگیرید و از این جریانات بیرون بیایید و ثبات تیمی را حفظ کنید. در این زمینه مدیریت باید همراهی کند و مشکلات مالی نداشته باشید تا تیم‌تان به قهرمانی برسد.

* نمی‌دانم پشت پرده شعارها علیه امیر قلعه نویی چیست

اقبالی در ادامه گفت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ما انسان هستیم، وقتی یک جمعیت چند هزار نفره علیه من شعار بدهد، من هم ممکن است به عنوان یک انسان از کوره در بروم. این واکنش‌ها نسبی است. واکنش امیر قلعه‌نویی این است که دستش را روی قلبش بگذارد و بگوید بله! من مافیا هستم و شاید صحبت‌هایی کند که خودش هم بعدا از بیان آن پشیمان شود. همیشه از قدیم روی سکوها یک سری مخالفت و موافق حضور دارند. در همان سال 84 که ما با هم کار می‌کردیم،‌ عده‌ای طرفدار منصوریان بودند،‌ عده‌ای موافق امیر بودند و عده‌ای هم مخالف او بودند و دسته‌بندی و باندبازی در باشگاه‌ بود  اما او توانست با کمک مدیریت این مسائل را جمع کند. الان عده‌ای هستند که پول می‌گیرند تا روی سکوها علیه شما شعار بدهند. من نمی‌دانم، شاید واقعا خیلی‌ها دوست دارند امیر قلعه‌نویی از فوتبال کنار برود، اما به هر حال این شعارها در حال تکراری شدن هستند و تداوم پیدا کرده‌اند. اینکه پشت پرده چیست را من نمی‌دانم.

*مدیریت  ما در ورزش سیاسی شده است

کارشناس فوتبال ایران در مورد اینکه سرمربی سپاهان معتقد است اتاق فکری بیرون از فدراسیون فوتبال علیه او برنامه‌ریزی می‌کند، گفت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به هر حال وقتی یک مربی جریانی را علیه خودش می‌بیند مجبور می‌شود واکنش نشان دهد. قلعه‌نویی هم می‌گوید اینها دشمن من هستند، من نمی‌دانم از کجا تغذیه و حمایت می‌شوند، اما کسانی هستند که روراست مقابل من ایستاده‌اند.

وی در ادامه تصریح کرد: شعار مرگ بر امیر قلعه‌نویی یا شعار مافیا می‌دهند و پشت این مسائل شاید حمایت‌های مالی و حتی شاید حمایت‌های سیاسی باشد، نمی‌دانم! ما در عمل دیده‌ایم که بین روسا و سیاست‌مداران مملکت افرادی هستند که نسبت به تیم‌ها سمپاد هستند و حتی فرزندان این افراد هم نسبت به تیم‌ها حساسیت دارند و اعمال نظر می‌کنند. این را من می‌دانم. همه می‌دانند. مثلا فرزندم از من می‌خواهد فلان بازیکن را فلان باشگاه را جذب کند و یا فلان مربی اخراج شود. مگر در مورد علی دایی این طور نشد؟ رئیس جمهور کشور او را سرمربی کرد و خودش هم او را برداشت! از این کارها در کشور زیاد می‌شود چون ورزش ما سیاسی شده، چون مدیریت ما در ورزش سیاسی شده است و بستگی به علایق و دوستی‌ها در این مناسبات دارد.

* قلعه نویی نباید با این ادبیات واکنش نشان دهد

اقبالی در خصوص واکنش امیر قلعه‌نویی در کنفرانس خبری عنوان کرد: به هر حال شعارهایی روی سکوها داده می‌شود اما قلعه‌نویی نباید با این ادبیات واکنش نشان بدهد. در اروپا هم افرادی هستند علیه بازیکن، مربی یا مدیر باشگاه شعار می‌دهند اما آنجا افراد دارای فرهنگ خوبی هستند که می‌توانند این مشکلات را حل کنند. به عنوان مثال مسئله نژادپرستی در اروپا را ببینید، برای فوتبالیست سیاه‌پوست داخل زمین موز می‌اندازند که به او توهین کرده باشند! و واکنش منفی بازیکن ممکن است به ضرر خودش و باشگاه تمام شود. اینجاست که فیفا، یوفا و کمیته‌های انضباطی آنها برخورد می‌کنند اما در فوتبال ما قانون حاکم نیست.

*در فوتبال ما عدالت اجتماعی حاکم نیست

وی تاکید کرد: کمیته انضباطی امروز نظری می‌دهد و فردا یک نظر دیگری می‌دهد. یک بازیکن متعلق به یک باشگاه بزرگ را می‌بخشد و یک بازیکن باشگاه کوچک‌تر را نمی‌بخشد. در فوتبال ما عدالت اجتماعی حاکم نیست و تا زمانی که نباشد همین مشکلات وجود دارد. کمیته انضباطی باید در همه سطوح عدالت داشته باشد و قانون را اعمال کند، اما چنین چیزی نیست و این مشکلات همیشه بوده است. باید افرادی در فوتبال ما باشند که بدون غرض نسبت به تیم‌ها عمل کنند، اما متاسفانه در ورزش ما، ورزشی‌ها و متخصصین حضور ندارند.

* می گویند ورزش خصوصی است اما صددرصد دولتی است

مدرس ایرانی فیفا در پایان گفت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مدیریت ورزش ما یک مدیریت کاملا سیاسی است و برای فوتبال و کل ورزش مشکل ایجاد کرده، وزیر ورزش می‌گوید من هیچ کمکی به باشگاه‌ها نمی‌کنم اما عملا دست استقلال و پرسپولیس جلوی وزارت ورزش دراز است، می‌گویند ورزش ما خصوصی است اما می‌بینیم که صد درصد دولتی است. حتی اگر یک نفر هم به عنوان خصوصی به باشگاه برود حتما یکی از عناصر سیاسی مملکت بوده و حالا آمده تیمی را گرفته، اما بعد از یک سال مانند حسین هدایتی رها می‌کند و می‌رود و تنها چیزی که از خودش باقی می‌گذارد، رقم‌ها و بدهی‌های نجومی برای آن باشگاه است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/2o7ovd

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


مدیرعامل باشگاه سپاهان: من و قلعه‌نویی رفیق هم هستیم و تحت تأثیر حواشی قرار نمی‌گیریم