تاریخ انتشار: 1401/06/01 21:38
کد خبر: 17441

کاسمیرو؛ خرید پرریسک تن هاخ‌

می‌گویند سیسیل بی‌دمیل، کارگردان هالیوودی از آدم‌های نابازیگر ستاره می‌ساخت. منچستریونایتد در 9 سال بعد از جدایی سر الکس فرگوسن با شش مربی دائم و نه موقت زمان و پول زیادی صرف کرده تا ستاره‌ها را بخرد و آنها را به بازیکنان معمولی تبدیل کند.
کاسمیرو؛ خرید پرریسک تن هاخ‌

کاسمیرو، هافبک دفاعی 30 ساله که پنج قهرمانی اروپا در کارنامه دارد چه یک فوق‌ستاره شود و چه یک خرید خفت بار دیگر، پول زیادی برایش داده‌اند. با دستمزد 350 هزار پوند در هفته تقریباً دو برابر دستمزدش در رئال مادرید را به او می‌دهند و بعد از کریستیانو رونالدو و داوید دخئا سومین نفر در فهرست دستمزدهای زیاد باشگاه است. اما این پول را درست خرج کرده‌اند؟

مثلث برمودا

کارلو آنچلوتی، مربی رئال مادرید، مثلث کاسمیرو، تونی کروس و لوکا مودریچ را به مثلث برمودا تشبیه کرده که توپ وقتی به آنجا می‌رود، ناپدید می‌شود. کاسمیرو همیشه در دفاع نزدیک دروازه خودی راحت‌تر بوده و در پوشش دادن هم‌تیمی‌ها عملکرد تأثیرگذاری داشته اما در راه انداختن حرکات هجومی و دریبل زنی موفق نیست، یک پاس ساده به مودریچ یا کروس بهترین راه‌حل برایش بوده. آنچلوتی این را متوجه شد همان طور که قبل از او زین‌الدین زیدان فهمیده بود که با کم تحرکی این خط میانی بهتر است عمیق دفاع کنند و به ضدحمله‌ها دل خوش باشند.

رئال مادرید در سال 2015 بعد از یک دوره حضور قرضی کاسمیرو در پورتو 7 میلیون یورو داد تا او را برگرداند. کاسمیروی جوان سختکوش و مشتاق یادگیری بود اما فلورنتینو پرس و مربی وقت تیم، رافائل بنیتس هافبکی می‌خواستند که مکمل کروس و خامس رودریگس یا ایسکو باشد که هوش دفاعی بالایی نداشتند. کاسمیرو کمی به تیم تعادل داد اما اشتباهات زیادی داشت. بنیتس رفت و بعد از دو ماه سخت زیر نظر زیدان، باخت مقابل اتلتیکومادرید، مربی فرانسوی را متقاعد کرد که به حرف بنیتس برسد: کاسمیرو باید به پوشش دفاع تیم کمک کند. 11 بازی در لیگ قهرمانان آن فصل انجام داد و به رئال مادرید کمک کرد برای یازدهمین بار قهرمان اروپا شود.

کاسمیرو به چه کار منچستریونایتد می‌آید؟

اگر اریک تن هاخ به فلسفه فوتبال مالکانه‌اش پایبند بماند، کندی کاسمیرو به تیم ضربه می‌زند. او نمی‌تواند فضاهای پشت سرش را کنترل کند چون در بازگشت کند است و این مقابل تیم‌هایی مثل آرسنال و منچسترسیتی که زیاد پاس می‌دهند و فضاهای خوبی پیدا می‌کنند، گران تمام می‌شود. سبک بازی رئال این ضعف را در بازی کاسمیرو پنهان کرده بود. او در تیم ملی برزیل هم چندان موفق نبود.

آنچلوتی از او خواسته بود به جلو حرکت کند و گاهی هافبک هجومی شود برای همین هفت گل در فصل قبل زد که با بهترین عملکردش برابر بود. از این نظر می‌تواند به یونایتد کمک کند چون شوتزن خوبی است و در زدن ضربات سر تبحر بالایی دارد.

او یک رهبر است و برنده‌ای که بازیخوانی فوق‌العاده‌ای دارد ضمن اینکه داورهای انگلیسی با خشونت او بیشتر از اسپانیا کنار می‌آیند اما معلوم نیست به چه کار سیستم تن هاخ می‌آید. او در سیستمی که با سرعت کمتری حمله می‌کند یکی از بهترین هافبک‌های دفاعی بوده اما حالا به لیگی با سرعت بیشتر آمده جایی که تیم‌ها قوی‌تر و بهتر از آن چیزی هستند که به آن عادت داشته. تن هاخ باید بین توانایی‌های بازیکن تازه وارد و شرایط جدید تعادل ایجاد کند. اگر تصمیم بگیرد، کاسمیرو را در سیستم 1-3-2-4 کنار فرد یا اسکات مک تأمینای به کار بگیرد، تیمی فیزیکی خواهد داشت که بازی را تحت کنترل ندارد. اگر او را کنار کریستین اریکسن و پشت سر برونو فرناندز بازی دهد، برعکس می‌شود.

کاسمیرو تیم را پیشرفت می‌دهد اما بعید است به خودی خود اثر بزرگی داشته باشد. او یک هافبک دفاعی مؤثر است اما بازیکنی است که نمره‌اش همیشه هشت از ده است و سرنوشت ساز در بازی‌ها به حساب نمی‌آید. قطعاً یونایتد به تقویت خط میانی‌اش نیاز دارد و برای همین باید به تلاش برای جذب فرانکی دیونگ از بارسلونا ادامه دهد چون کاسمیرو به تنهایی کافی نیست.

کاسمیرو در مادرید همه چیز برده اما باید در شرایط جدید به باخت و بحران و تلاش برای بازگشت به مسیر عادت کند او قدرت ذهنی لازم برای انطباق با شرایط جدید را دارد.

جانشین کاسمیرو در رئال

در یک سال و نیم اثرگذاری کاسمیرو کمتر و کمتر شد، شاید عجیب نباشد چون فشار و استرس بازی در نقش هافبک دفاعی قابل توجه است. رئال مادرید این را می‌داند، داوید آلابا براحتی این نقش را پوشش می‌دهد و آنتونیو رودیگر به جایش به قلب دفاع می‌رود.

همچنین شباهت‌هایی بین بازگشت کاسمیرو به رئال در 23 سالگی و خریدن هفت سال بعد اورلین شوامنی 22 ساله با مبلغ چشمگیر 80 میلیون یورو وجود دارد.

این رقم یعنی شوامنی را بیهوده نخریده‌اند. با آنکه در بازی اول مقابل آلمریا ضعیف بود اما یکی از بهترین هافبک دفاعی‌های جوان اروپا است که توانایی‌اش خیلی بیشتر از پر کردن جای خالی کاسمیرو است.

   

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3qaxxj

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


آخرین تصویر از ستاره برزیلی رئال مادرید