تاریخ انتشار: 1396/09/06 13:38
کد خبر: 171998

چرا فکر میکنیم پرسپولیس افت کرده است؟

چرا فکر میکنیم پرسپولیس افت کرده است؟

اگر از من سوال شود پرسپولیس دچار افت شده است به شدت مخالفت می‌کنم. برای اینکه فرآیند پرسپولیس امسال را بررسی کنیم به چند یادآوری میپردازیم.

یک- برانکو مربی ملی است تا باشگاهی. بیشتر عمر برانکو یک مربی ملی بوده است چه در تیم ملی کرواسی و چه تیم ملی ایران. مربیان ملی، بیشتر مربیان نتیجه‌گرا هستند. پس انتظار بازی‌هایی که در چمپیونز اروپا از قاب تلویزیون می‌بینیم را نباید منبع تمام و کمال فوتبال‌های داخلی بدانیم. تیم برانکو با فلسفه‌ی نتیجه‌گرایی از روز اول بنا شده است.

دو- بعد از هر قهرمانی طبیعی است که تیم وارد یک فضای روانی اشباع‌شده شود. رئال مادرید امسال نمونه‌ی مشخص این فضای روانی است. بارسای لوییز انریکه نیز نمونه‌ای دیگر. بایرن مونیخ سال‌هاست در فضای روانی چمپیونز لیگی است که با هاینکس برده است. پرسپولیس نیز از این قاعده مستثنی نیست.

سه- محرومیت طارمی دلیل اصلی شکل بازی اخیر پرسپولیس است. طارمی در کلاسی بالاتر از منشا و علیپور است. نیاز هست یادآوری کنم که منشا فصل پیش فقط به پنج تیم گل زد. شکل بازی طارمی حتی پشت به دروازه حریف که باشد با شکل بازی منشا متفاوت است. می‌توان طارمی را بازیکن شکاف‌های دفاعی معرفی کرد و ‌منشا را مهاجمی مناسب توپ‌های ۱۸۰ درجه رو به دروازه حریف.

چهار- اساسا ترکیب پرسپولیس امسال پر است از بازیکن‌هایی که به بازی عرض می‌دهند. بازیکنانی که به پاس های عرضی و خنثی علاقه دارند. از ده بازیکن خطوط جلویی پرسپولیس فقط منشا، علیپور، امیری و‌ بشار حرکات و پاس‌های رو به جلو دارند. تخصص مسلمان هم بیشتر دادن پاس‌های طولی پشت فضای مدافعین از یک سوم میانی است نه یک سوم حمله. نبودن طارمی مسلمان افت‌کرده را بازیکنی کم اثر کرده است.

پنج- کافی است به گل پرسپولیس در مقابل پارس‌جنوبی توجه کنید. زمانی این گل به ثمر رسید که یکی از هافبک‌های دفاعی پرسپولیس (ربیع‌خواه) پاس منطقه‌ای را برای هافبک دفاعی دیگر(کامیابی‌نیا) ارسال کرد. پاسی از منطقه یک‌سوم میانی به منطقه یک‌سوم حمله. این پاس با ریسک بالا و جسارت حضور کامیابی‌نیا موجب گل مهمی در نتیجه امسال لیگ برتر شد. شاید مهمترین گل فصل. گل را چه کسی زد؟ مصلح ! بازیکنی که آمد تا میانگین قدی پرسپولیس را در دقایق پایانی بالا ببرد. تمام عناصر دفاعی پرسپولیس مردان تاثیر گذار این فصل پرسپولیس خواهند بود.

از نظر من پرسپولیس امسال، یک پرسپولیس هوشمندتر است.

نویسنده: محمد صالحی


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/27x6vv

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


پایان نیمه اول بازی پرسپولیس و پاراگ با دو گل شاگردان برانکو
دیدار تدارکاتی؛ پرسپولیس 2 - پاراگ 1