تاریخ انتشار: 1396/04/13 13:46
کد خبر: 198672

فغانی: کارشناسان از عملکرد ما رضایت داشتند/ منصوری: کارمان راحت‌تر شده است

داور بین المللی فوتبال ایران درباره عملکرد تیم داوری ایران در جام کنفدراسیون‌ها گفت: خوشبختانه عملکرد خوبی داشتیم و کارشناسان از ما رضایت داشتند.
فغانی: کارشناسان از عملکرد ما رضایت داشتند/ منصوری: کارمان راحت‌تر شده است

به گزارش فرتاک ورزشی، تیم داوری ایرانی شامل علی‌رضا فغانی، محمدرضا منصوری و رضا سخندان در جام کنفدراسیون‌ها قضاوت کردند و با این وصف، بخت زیادی برای حضور در جام جهانی دارند. فغانی و منصوری بعد از بازگشت به ایران در نشست خبری حاضر شدند تا پاسخگوی سوالات خبرنگاران باشند. در ابتدای این نشست، مهدی تاج، از تیم داوری ایرانی تقدیر کرد. در ادامه صحبت‌های این دو نفر را می‌خوانید (این خبر به‌روز می‌شود):

علی‌رضا فغانی که چند روز قبل دیدار تیم‌های پرتغال و شیلی را در جام کنفدراسیون‌ها قضاوت کرده بود، در نشست خبری اظهار کرد: جام کنفدراسیون‌ها آخرین تورنمنتی بود که باید قبل از جام جهانی در آن شرکت می‌کردیم و خوشبختانه عملکرد خوبی داشتیم و کارشناسان از ما رضایت داشتند. امیدوارم در تک بازی‌های جام جهانی عملکرد خوبی داشته باشیم تا بعد از سال‌ها در جام جهانی یک گروه کامل در این مسابقات از ایران وجود داشته باشد.

او درباره استفاده از سیستم ویدئو چک هم گفت: فیفا نمی‌خواهد مانند والیبال تیم‌ها درخواست ویدیو چک بدهند و داوران این کار را انجام دهند. یک مرکز خارج از زمین، بازی را کنترل می‌کند. گل‌ها، خطاها، پنالتی و حتی اشتباه داوران در کارت دادن را هم کنترل می‌کند. کمک داور ویدئویی بدون درخواست داور اطلاعات را آنالیز می‌کند و به اطلاع داور می‌رساند. خود ما هم از این موضوع استقبال کردیم چرا که گاهی مواقع با یک اشتباه، یک تیم ضرر بزرگی می‌کند. در بازی ایرلند و فرانسه قبل از جام ٢٠١٠ این موضوع را دیدیم.

تاج: داوری کشور باید به این عزیزان ببالد

رئیس فدراسیون فوتبال هم در نشست خبری اظهار کرد: این یک توفیق برای فدراسیون است که بازی‌های مهم دنیا را سوت بزنیم. وضع فوتبال در هر زمینه‌ای خوب است. در بحث داوری اتفاق خوبی بود که آقایان فغانی، منصوری و سخندان چهار اتفاق بسیار مثبت را رقم زدند. این به اقتدار داوری کمک می‌کند. الان اولین تیم الیت آسیا را داریم. امروز هم دوستان ما به فرودگاه رفتند. اگر ارج بدهیم این کار ارزشمند ادامه پیدا می‌کند. فوتبال اگر چشم خود را ببندد به سمت سکون می‌رود. من از اصحاب رسانه ممنونم که نمایش می‌دهید و به اطلاع مردم می‌رسانید. داوری کشور باید به این عزیزان ببالد. تلاش ما در فدراسیون این است که بن کارهای مثبت را ببینیم.

او ادامه داد: من از این داوران متشکرم و تلاش می‌کنیم یک جلسه تقدیر از داوران هم شنبه هفته آینده داشته باشیم. کار بسیار خوبی که آقای فغانی رقم زد این بود که این کار برای کشور است و به ایرانی بودن خودمان می‌بالیم. وقتی تیم ایران به عنوان دومین تیم به جام جهانی صعود می‌کند، به خود می‌بالیم. وقتی فوتسال و فوتبال ساحلی سوم جهان می‌شوند به خود می‌بالیم. از این که در رنکینگ تیم‌های ملی بیست و سوم شدیم هم به خود می‌بالیم. اگر خدا بخواهد، در المپیک هم حاضر می‌شویم.

محمدرضا منصوری: ویدئو چک کار کمک‌داورها را راحت‌تر کرده است

در ادامه، کمک داور بین المللی فوتبال ایران در نشست خبری اظهار کرد: تصمیم گیرنده نهایی داور است اما یک نفر که در اتاق ویدئو چک است مستقیما به کمک داور کمک می‌کند. درباره آفساید کار می‌کند. با ویدئو چک، زیبایی بازی‌ها افزایش یافته است. البته هنوز نیاز به فناوری بیشتری دارد. در بعضی از بازی‌ها داور رای به ادامه بازی داد و گل شد اما در ویدئو چک مردود شد و حق به حق‌دار رسید. کار کمک داوران راحت‌تر شده است.

فغانی: تا زمانی که در روسیه نباشیم چیزی تضمین شده نیست

فغانی درباره حضور در جام جهانی ٢٠١٨ هم گفت: تا وقتی بلیط‌ها رزرو نشود نمی‌توان تضمین داد. از امروز تمرین‌ها و کلاس‌ها در نظر گرفته شده و این اتفاق به گذشته ارتباطی ندارد. تا زمانی که در روسیه نباشیم چیزی تضمین شده نیست.

او درباره استفاده از داوران پشت دروازه‌ها با وجود سیستم ویدئو چک هم گفت: داوران پشت دروازه هنوز حضور دارند و صحنه‌ها را رصد می‌کنند. در آسیا هم از مرحله یک چهارم نهایی به بعد استفاده می‌شود و در بازی گوانگجو چین، سه داور عراقی به گروه ما کمک می‌کنند.

فغانی درباره ویدئو چک، اظهار کرد: ویدئو چک سیستمی است که بعضی از تصمیم‌های داوران را آنالیز می‌کند. همانگونه که دیدیم در بازی فرانسه و ایرلند خطای هند تیری هانری باعث حضور فرانسه به جام جهانی به صورت ناحق شد و یا در لیگ خودمان، من به اشتباه توپی که به شکم بنگر خورده بود را پنالتی اعلام کردم. این سیستم به ما کمک می‌کند که بتوانیم تصمیم درستی بگیریم و همچنین بقیه داوران نیز از آن استقبال کردند. فیفا استفاده از این سیستم را به نظرسنجی گذاشت و کشورها نیز به استفاده از ویدئو چک رای مثبت دادند. تنها ایرادی که دارد بحث یکنواختی آن است که به مرور زمان و با هماهنگی بین داور و سه نفر ناظر این مشکل حل خواهد شد.

وی افزود: در دیداری که من بین شیلی و پرتغال سوت زدم صحنه آخر بازی مشکوک به پنالتی بود. از بین رفتن تعادل بازیکن حریف من را قانع نکرد و درخواست ویدئو چک نیز دادم و سه نفر ناظر نیز به من گفتند که پنالتی نیست. در آن صحنه ایرادی به عملکرد من وارد نشد اما آن سه نفر مورد انتقاد قرار گرفتند. در گزارش کلی نیز به دلیل برد شیلی ایرادی به عملکرد ما گرفته نشد.

* نگاه به داوری باید در ایران عوض شود

فغانی درباره روند داوری ایران در لیگ هفدهم نیز اظهار کرد: من نباید در این خصوص نظر دهم زیرا من جزو قضاوت‌شوندگان هستم. واقعیت امر این است که باید از آقای تاج و شرکت نامی‌نو برای فراهم کردن حداقل امکانات یعنی سیستم رادیویی تشکر کنیم. استفاده از ویدئوچک هزینه سنگینی دارد. حتی هند نیز که جام جهانی نوجوانان در آن برگزار می‌شود نتوانسته زیر بار هزینه سنگین آن برود. حتی استفاده از کمک داورهای اضافی که در فوتبال اروپا نیز رایج است در کشور ما هزینه بالایی دارد. نگاه به داوری باید در کشور ما عوض شود. همانگونه که مربیان به بازیکنان جوان خود ایرادی نمی‌گیرند و آن را بر مبنای افزایش تجربه می‌گذارند به داوران نیز باید با همین نگاه نظاره شود.

وی درباره روند آمادگی‌اش تا جام جهانی نیز تصریح کرد: پس از جام جهانی 2014 تمرینات خود را زیر نظر فیفا می‌گذرانیم. فیفا برنامه ماهانه‌ای برای ما ارسال می‌کند و ما باید به طور هفتگی گزارش دهیم. آنها از جام جهانی گذشته تا جام جهانی پیش رو ما را تحت کنترل دارند و عملکرد ما را حتی در تک بازی‌ها نیز مورد ارزیابی قرار می‌دهند. ما نمی‌توانیم خود را با سایر کشورها مقایسه کنیم. حتی سعی شد برای کلاس‌های پیش فصل نیز مدرس خارجی بیاورند که به دلیل تداخل مسابقات این کار انجام نشد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/45vobq

اخبار مرتبط



آخرین اخبار



عکس/ ۲ تماشاگر ویژه ایرانی در فینال جام کنفدراسیون‌ها