تاریخ انتشار: 1402/04/06 08:02
کد خبر: 3730

مشکل اساسی تیم ملی والیبال در لیگ ملت‌ها/ عطایی چاره ای نیندیشد، وضع بدتر هم می‌شود!

لیگ ملت‌های والیبال نشان داد تیم ملی یک مشکل ژنتیک و اساسی دارد و آن، دریافت اول است و سایر مشکلات تیم، شاخه‌های همین ایراد ژنتیک هستند.
مشکل اساسی تیم ملی والیبال در لیگ ملت‌ها/ عطایی چاره ای نیندیشد، وضع بدتر هم می‌شود!

«تیم ملی خوب بازی نمی‌کند». این جمله، خلاصه وضعیت عملکرد تیم ملی والیبال ایران پس از 2 هفته بازی در لیگ ملت‌های 2023 است.

تیم ایران از پس ژاپن برنمی‌آید، چشم بادامی‌ها این روزها دست نیافتنی هستند؛ تیم ایران در حالی که 24 بر 20 پیش است، 24 بر 26 می‌بازد؛ تیم ایران یک ست را 25 بر 16 می‌برد و ست بعدی را 16 بر 25 می‌بازد؛ تیم ایران هنوز به ترکیب ثابتی در پست دریافت‌کننده نرسیده است؛ تیم ایران در دریافت و استفاده از تو‌پ‌های برگشتی مشکل دارد و حالا همه تیم‌های دنیا این موضوع را می‌دانند؛ بازیکنانی در اردو حاضر هستند که اصلاً به بازی گرفته نمی‌شوند.

بهروز عطایی، سرمربی تیم ملی اما مثل همیشه منطقی است. او پس از شکست 3 بر 2 در آخرین بازی از هفته دوم لیگ ملت‌ها، صحبت نکرد و ترجیح داد با 24 ساعت تأخیر در مورد تیمش حرف بزند: «در مجموع در لیگ ملت‌های امسال خوب بازی نکردیم و این یک واقعیت است. این موضوع به این مفهوم نیست که متوجه ضعف‌ها نیستیم، بلکه هنوز به آمادگی لازم نرسیده‌ایم. ما می‌دانیم که چه کاری باید انجام دهیم، اما گاهی یکسری اتفاقات رقم نمی‌خورد. از این بابت از مردم کشورم عذرخواهی می‌کنم».

تیم ملی والیبال

عطایی و هواداران والیبال انتظار داشتند که ایران، مثل لیگ ملت‌های 2022 در پایان هفته دوم، 4 پیروزی به دست بیاورد. شاگردان عطایی در پایان هفته دوم فصل 2022 لیگ ملت‌ها، چین، استرالیا، آمریکا و کانادا را شکست دادند و مغلوب ژاپن، هلند، بلغارستان و برزیل شدند. آنها در هفته پایانی با درخششی خیره‌کننده از سد قدرت‌هایی مثل لهستان، صربستان و اسلوونی گذشتند و تنها یک بازی را به ایتالیا واگذار کردند تا برای دومین بار در تاریخ به مرحله نهایی لیگ ملت‌ها برسند.

ایران، سال گذشته همین موقع با 12 امتیاز از 4 پیروزی در جایگاه هشتم VNL قرار داشت و امسال با تنها 2 پیروزی و 6 شکست در مکان یازدهم است. با مسیری که تیم ایران در حرکت می‌کند، نباید انتظار نتایج هفته پایانی لیگ ملت‌های سال قبل را از تیم ملی داشت.

والیبال ایران، یک مشکل ژنتیک و اساسی دارد و آن، دریافت اول است. شاید در تاریخ معاصر والیبال ایران، تنها بتوان از پیمان اکبری و میلاد عبادی‌پور به عنوان بازیکنان کم اشتباه و مطمئن در این پست نام برد. سایر مشکلات تیم، شاخه‌های همین ایراد ژنتیک هستند.

وقتی تیمی در دریافت اول، استحکام و ثبات لازم را ندارد در بازیسازی دچار مشکل شده و حملات اول این تیم (ساید اوت) به امتیاز تبدیل نمی‌شود. این نقطه ضعف به دقت توسط کادر فنی حریفان مورد بررسی قرار می‌گیرد و به قول یکی از کارشناسان، حالا همه می‌دانند که با سرویس  خوب می‌توان ایران را شکست داد. این نقطه ضعف آشکار، تیم را آسیب‌پذیر می‌کند و اعتماد به نفس بازیکنان را به شدت پایین می‌آورد به نحوی که در امتیازهای بالای 20 که حساس‌ترین مقاطع بازی هستند، تیم لنگر می‌اندازد و در امتیاز 24 متوقف می‌شود.

در واقع این طور به نظر می‌رسد که که وقتی تابلوی سالن، امتیاز 20 را برای ایران نشان می‌دهد، اخطاری به مغز بازیکنان ایرانی ارسال می‌شود با این مضمون: «ایست، تا همین حد جلو بروید»!

تیم ملی والیبال

وقتی غیبت میلاد عبادی‌پور به عنوان یکی از ارکان تیم ملی به حدی مهم و تأثیرگذار است که حتی سرمربی هلند هم به آن اشاره می‌کند و مجری تلویزیون نیز تولد فرزندش را دلیلی غیرموجه برای ملحق نشدن به تیم ملی می‌داند، فدراسیون والیبال باید در کشف و تربیت بازیکنانی در پست دریافت‌کننده، بیشتر تلاش و برنامه‌ریزی کند. والیبال در سال‌های اخیر از نظر وجهه اجتماعی و جنبه‌های مالی آنقدر جذاب شده که تبلیغات زیادی برای جذب جوانان به این رشته لازم نیست.

در پایان نباید این نکته را فراموش کرد که تیم بهروز عطایی، همان تیمی است که سال قبل بدون محمد موسوی به مرحله نهایی لیگ ملت‌ها رفت و هواداران برای آن هورا کشیدند. باید به کادر فنی فرصت داد تا ایرادهایی که از آن مطلع هستند را برطرف کنند. بازی‌های آسیایی و مسابقات قهرمانی آسیا در ارومیه، میادینی هستند که باید امیدوار به درخشش تیم ایران باشیم.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4b5a94

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


اعلام فهرست تیم ملی والیبال برای لیگ ملت‌های ۲۰۲۳